BIODIVERSITY AT SCHOOL PROJECT: PERSPECTIVES FOR STRENGTHENING UNIVERSITY EXTENSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19121

Keywords:

CONEA, Nature Conservation, Campos Gerais, Environmental Education, Natural Patrimony

Abstract

The Biodiversity at School project was created with the aim of contributing to reflections focused on the importance of conserving biodiversity and natural resources. Although the academic world constantly seeks to advance scientific research on these issues, knowledge often does not reach school, which is the first place of citizenship training for life. Considering this need, together with the extension role of Brazilian public universities, the activities conducted seek to share knowledge in an accessible way to the school community, using different theoretical-practical approaches that have shown promising results.

References

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. APA da Escarpa Devoniana: uma verdadeira sala de aula. ((o))eco, Ponta Grossa, 27 abr. 2017, Análises. Disponível em: https://oeco.org.br/analises/apa-da-escarpa-devoniana-uma-verdadeira-sala-de-aula. Acesso em: 15 jul. 2024.

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter et al. Florística de remanescentes de Cerrado. In: GEAHL, Ana Maria; MELO, Mário Sérgio (Org.). Rio São João, Carambeí, PR - Fonte de vida, Cuidados devidos. 1. ed. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014, v. 1, p. 111–122.

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; PINHEIRO, Rubia de Freitas; SZMOSKI, Romeu Miqueias. A Contribuição das Tecnologias de Informação e Comunicação em Espaços não Formais de Ensino: Estudo de Caso na Floresta Nacional de Piraí do Sul, PR. Boletim Goiano de Geografia, v. 40, n. 1., p. 1–21, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/bgg.v40i01.57251. Acesso em: 15 jul. 2024.

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; RIBEIRO, Milton Cezar; MORO, Rosemeri Segecin. Composição florística e fitofisionomia de remanescentes disjuntos de Cerrado nos Campos Gerais, PR, Brasil - limite austral do bioma. Biota Neotropica, [s. l.], v. 10, n. 4, p. 379–414, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1676-06032010000300034. Acesso em: 15 jul. 2024.

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; SAUTCHUK, Lucas. Araucartas: o jogo de cartas como ferramenta de Educação Ambiental para abordagem da biodiversidade. Revista Brasileira De Educação Ambiental, [s. l.], v. 16, p. 36–48, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11935. Acesso em: 15 jul. 2024.

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; SEKINE, Elizabete Satsuki. Os "erres" pós pandemia: princípios para sustentabilidade e cidadania. Revista Brasileira De Educação Ambiental, [s. l.], v. 15, n. 4, p. 70–79, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10752. Acesso em: 15 jul. 2024.

ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; SILVA, Leticia Helena Vieira. Aprendizagem inclusiva: mapas táteis como ferramenta de sensibilização sobre a conservação da natureza. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [s. l.], v. 37, n. 3, p. 224–240, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/remea.v37i3.10969. Acesso em: 15 jul. 2024.

ESPINDOLA, Daniel; CARNEIRO, Danubia; KUHN, Talicia; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. Atividade lúdica para o ensino de ciências com prática inclusiva para surdos. Revista Educação Especial, v. 30, n. 58, p. 485–498, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X24791. Acesso em: 15 jul. 2024.

LEFF, Enrique. Saber ambiental. Petrópolis, Vozes, 2011.

LEGAN, Lucia. A escola sustentável: eco-alfabetizando pelo ambiente. São Paulo: Imprensa Oficial, 2004.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

MAZZUTTI, Gabriela Dalzoto et al. A Educação Ambiental na legislação: análise histórica, lacunas e caminhos possíveis. Revista Brasileira De Educação Ambiental, [s. l.], v. 19, n. 2. p. 119–129, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15597. Acesso em: 15 jul. 2024.

MIZERSKI, Hellen Jaqueline Cordeiro et al. Saída de campo como estratégia metodológica em Educação Ambiental: o uso de lendas para a conservação da natureza. Revista Brasileira De Educação Ambiental, [s. l.], v. 17, p. 57-71, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13560. Acesso em: 15 jul. 2024.

OLIVEIRA, Adriane Dall’Acqua et al. A Avifauna como Elemento para Sensibilização Ambiental. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [s. l.], v. 3, n. 2, [n. p.], 2021. Disponível em: https://doi.org/10.48075/ijerrs.v3i2.26278. Acesso em: 15 jul. 2024.

OLIVEIRA, Adriane Dall'Acqua et al. Saída de campo virtual como recurso na educação ambiental no período de pandemia – tradução para o espaço real. Terr@ Plural, [s. l.],. 16, p. 1–19, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5212/TerraPlural.v.16.2221014.035. Acesso em: 15 jul. 2024.

OLIVEIRA, Adriane Dall'Acqua et al. A Construção Coletiva do Espaço Escolar: Prática de Laboratório com Participantes do Programa Profuncionário. E-Mosaicos, v. 12, n. 29, e-59209, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2023.59209. Acesso em: 15 jul. 2024.

PELICIONI, Maria Cecília Focesi. Educação Ambiental para a escola sustentável. In: PHILIPPI JR, Arlindo, PELICIONI, Maria Cecília Focesi (Ed.). Educação Ambiental e Sustentabilidade. Barueri: Manole, 2005. p. 827–848.

PNUD (Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento). ODS Em Ação. PNUD Brasil, 2015, Objetivos De Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://www.undp.org/pt/brazil/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 15 jul. 2024.

RITTER, Lia Maris Orth; MORO, Rosemeri Segecin. Similaridade florística entre as disjunções de cerrado na bacia do alto Tibagi, Paraná. Terr@ Plural, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 85–98, 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/tp/article/view/1154. Acesso em: 15 jul. 2024.

ROSA, Marina Comerlatto; Antiqueira, Lia Maris Orth Ritter. Sustentabilidade e educação: Contribuições do pensamento freiriano. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [s. l.], v. 40, n. 1, p. 200–218, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14017. Acesso em: 15 jul. 2024.

SANTOS, Leonardo Souza et al. A horta escolar como subsídio para Educação Ambiental no contexto de ensino, pesquisa e extensão. Revista Brasileira De Educação Ambiental, [s. l.], v. 18, n. 4, p. 189–200, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14626. Acesso em: 15 jul. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

MARIS ORTH RITTER ANTIQUEIRA, Lia; PICANÇO, Katya Cristina de Lima; MACHADO, Elaine Ferreira; MOREIRA, Thais Luisa Dechamps; BERTONI, Danislei; JACINSKI, Edson. BIODIVERSITY AT SCHOOL PROJECT: PERSPECTIVES FOR STRENGTHENING UNIVERSITY EXTENSION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 478–489, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19121. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19121. Acesso em: 14 dec. 2025.