Adolescents’ perceptions of the Amazonian flora: a basis for Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19029

Keywords:

Environmental Perception;, Floristic Biodiversity;, Amazon;, Environmental Education.

Abstract

Studies within the field of environmental perceptions can be considered important points to understand human individuals better and, thus, develop environmental education projects and promote more effective school teaching. Therefore, this study investigated the different environmental perceptions about the floristic biodiversity of the Amazon in teenagers finishing Elementary School II in Manaus (AM, Brazil). The results showed a low conceptual understanding of plant biodiversity and considerable difficulty in knowing the species typical of the Amazon.

Author Biographies

  • Rebeca Noemi de Oliveira Bezerra, Universidade Federal do Amazonas

    Graduada em Tecnologia em Agroecologia pelo Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, da Universidade Federal de Campina Grande (CDSA-UFCG, 2020). Mestrado em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (PPGCASA-UFAM, 2023). Especialização em Perícia e Auditoria Ambiental (Uninter, 2023). E-mail: n.rebeca123@gmail.com.

  • Maria Inês Gasparetto Higuchi, Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA)

    Graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1979), mestrado em Ecologia Humana -Michigan State University (1986), e possui em doutorado em Antropologia Social-Brunel University of London (1999). Atualmente é pesquisadora titular do Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia, coordenando o Laboratório de Psicologia e Educação Ambiental (LAPSEA). Também atua como professora membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade Ambiental na Amazônia (mestrado e doutorado) da Universidade Federal do Amazonas. E-mail: higuchimig@gmail.com. 

References

AQUINO, Rafael Norberto de; MONTEIRO, Rosa Cristina; NASCIMENTO, Gisely Storch do; GONÇALVES, Tatiane Alves Pereira. Percepção ambiental de estudantes na Amazônia: um estudo de caso no IFRO Campus Colorado do Oeste. Revista Observatorio de La economia Latinoamericana, Curitiba, v.22, n.5, p. 01-20. 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATALHA, Cleuderson de Oliveira. Plantas medicinais: contextualizando saberes dos educandos do IFAM campus Tefé, Amazonas. 2022. 90 f. Dissertação (Mestrado em Rede Nacional para Ensino de Ciências Ambientais) - Universidade Federal do Amazonas, Tefé-AM, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2021.

BRASIL. Lei n 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1999.

CAVALCANTE, Luciene Morais et al. Biodiversidade e antropismo em inselbergues como instrumento de Educação Ambiental e sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 5, p. 39-60. 2023.

CELETANO, Danielle et al. Desmatamento, degradação e violência no “Mosaico Gurupi” – A região mais ameaçada da Amazônia. Estudos Avançados, São Paulo: Studio Nobel, v. 32, n. 92. 1999.

FEARNSIDE, Philip. Brazil’s Amazonian forest carbon: the key to Southern Amazonia’s significance for global climate. Reg Environ Change, v. 18, p. 47–61. 2018.

GONÇALVES, Larissa Carrara. Respostas de espécies invasoras de Poaceae ao estresse hídrico, a competição com nativas filogeneticamente próximas e a mudança climática global. 67 f. Dissertação (mestrado em Ecologia de Ambientes Aquáticos Continentais) - Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Biologia, 2021.

GOMES, Orleylson Cunha. Possibilidades e desafios da inserção do tema floresta amazônica no contexto educacional. 2021. 246 f. (Doutorado em Ciências Ambientais e Sustentabilidade na Amazônia) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2021.

GOMES, Vitor Hugo Freitas. Impactos das mudanças climáticas e do desflorestamento sobre a flora arbórea da Amazônia. 2018. 155 f. Tese (Doutorado em Ciências Ambientais) - Instituto de Geociências, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018.

GRENNO, Fernando Enrique; PROFICE, Christiana Cabicieri. Experiências diretas entre crianças e natureza - educar para a sustentabilidade. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, v. 36, n. 1, p. 324-338, jan./abr. 2019.

HIGUCHI, Maria Inês Gasparetto; SILVA, Katiane. Entre a floresta e a cidade: percepção do espaço social de moradia em adolescentes. Psicología para América Latina, v. 25, p. 5-23. 2013. Acesso em: 19 de jan. 2023.

INPE – Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. A taxa de consolidação do desmatamento por corte raso para os nove estados da Amazônia Legal em 2020 foi de 10.851 Km². São Paulo: INPE. Disponível em: <http://www.inpe.br/noticias/noticia.php?Cod_Noticia=5811>. Acesso em: 06 de novembro de 2021.

ITTELSON, William Howard et al., (2005). Homem ambiental. Série: Textos de Psicologia Ambiental, 14.

KRZYSCZAK, Fabio Roberto. As diferentes concepções de meio ambiente e suas visões. Getúlio Vargas, RS: Revista de Educação do IDEAU, 2016.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico: projetos de pesquisa, pesquisa bibliográfica, teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LIMA, Nárrima Maria Campos; MARTINS, Cristiana Saddy; PADUA, Suzana Machado; NEIMAN, Zysman. Percepções sobre a Mata Atlântica de estudantes da educação básica em Santa Cruz Cabrália (BA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 44-67. 2024.

MAIA, Eliza de Castro. Percepção ambiental de adolescentes sobre o manejo do pirarucu (Arapaima gigas) no interior do Amazonas. 2020. 81 f. Dissertação (Mestrado em Ciência e Tecnologia para Recursos Amazônicos) - Universidade Federal do Amazonas, Itacoatiara, 2020.

ODUM, Eugene Pleasants; BARRET, Gary. Fundamentos de Ecologia. 5 ed. São Paulo: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

OTT, Paulo Henrique; BORDIN, Juçara. Planejamento para a Conservação da Biodiversidade: uma Abordagem Prática e Interdisciplinar de Ensino. Revista Biodiversidade Brasileira, v. 11, n. 3, p. 1-18, 2021.

PAZ, Damaris Teixeira. Conexão com a natureza e implicações de experiências educativas com a floresta amazônica. 2022. 132 f. Tese (Doutorado em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia) – Universidade Federal do Amazonas. 2023.

PERES, Ana Carolina Mendes; SANTOS, Heleny de Freitas; NUNES, Laís Samira Correia. Estudos Sobre Percepção Ambiental Em Escolas Brasileiras: Uma Revisão. In: XII Encontro Nacional de Pós-graduação, 7., 2023, Santos-SP. Anais [...] Santos: São Paulo, 2023. p. 83-88. Disponível em: <http://periodicos.unisanta.br/index.php/enpg>. Acesso em: 02 de jun. 2024.

PILETTI, Nelson; ROSSATO, Solange Marques. Psicologia da Aprendizagem: da teoria do condicionamento ao construtivismo. São Paulo: Contexto, 2011.

PINHEIRO, Yvo Yuri Ferreira et al. Áreas verdes urbanas: uma abordagem disciplinar no âmbito da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 248-265. 2024.

PIOVESAN, Josieli; OTTONELLI, Juliana Cerutti; BORDIN, Jussania Basso; PIOVESAN, Laís. Psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem. 1. ed. Santa Maria, RS: UFSM, NTE, 2018.

PRADO, A. C.; ANTONUCCI, A. G.; GUEDES, V. L. Evolução e Biodiversidade: interação escola-museu em Ouro Preto, Minas Gerais. In: VII Semana dos Museus da USP- O museu na cidade e a cidade no museu. VII. 2009, São Paulo. (Anais...). São Paulo, SP. 2009. Disponível em: <http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=1067>. Acesso em: 20 de jan. 2023.

REBECA, Rosilene; CRISOSTIMO, Ana Lúcia; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto. O instrumental didático na perspectiva de uma Educação Ambiental: da sensibilização à percepção ambienta. Revista Práxis, v. 10, n. 19, jun., 2018.

REPOLHO, Silas Moura et al. Percepções ambientais e trilhas ecológicas: concepções de meio ambiente em escolas do município de Soure, Ilha de Marajó (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, n. 2: 66-84. 2018.

SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005.

SCUDELLER, Veridiana Vizoni; CRUZ, Jeferson da; NUNES, Milla Rayssa Martins Dutra; ROCHA, Laianne Lopes; CAETANO, Thyago Souza; SILVA, Andressa Santos da. Ensino de botânica: aprendendo na prática. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, v. 16, n. 11, p. 26769–26788. 2023.

SCHWARZ, Maria Luiza; BONATTI, Joceline; MEIRA, Roberta Barros. Problemáticas e valores representados na literatura cinza sobre água em Joinville-SC. Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 193-218. 2019.

SILVA, Clécio Danilo Dias da; SANTOS, Daniele Bezerra dos. O herbário como recurso didático de sensibilização e aprendizagem de conteúdos de botânica. Revista Ciências e Ideias, v. 14, p. 01-13. 2023.

SILVA, Luana Gomes da; SANTOS, Joyce Ellen da Silva; BRITO, Dacio Rocha; SOUZA, Willian Cleisson Lopes de. Ensino de botânica: o uso da fotografia como uma ferramenta alternativa a herbários. Cuadernos de Educación y Desarrollo. v. 15, n. 12, p. 15150-15161. 2023.

SILVA, Winnie Gomes da. A Floresta Amazônica está aqui e lá: um estudo sobre a percepção ambiental com universitários de Manaus e Recife. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

SOARES JUNIOR, João Renato Aguiar. Práxis docente com o tema gerador: Flora Amazônica. 2021. 47 f. Dissertação (Mestrado em Rede nacional para o Ensino das Ciências Ambientais) – Universidade Federal do Amazonas, Maués, 2021.

SOARES, Signe Lima; COMASSETTO, Thaisa Pegoraro. Viveiro de espécies arbóreas: prática de Educação Ambiental em uma escola da Amazônia Oriental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 6, p. 99-114. 2022.

SOUSA, Josué Jesus; PINHEIRO, Valéria Cristina Soares. Percepção de alunos do ensino fundamental sobre a importância da conservação da biodiversidade. Revista do Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, Universidade Federal do Piauí, v.10, n. 2, Edição especial. p. 73-82. 2022.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da existência. São Paulo: Eduel, 2013.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 12. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

VIEIRA, Cristiana; VIEGAS, Sofia. Os Herbários como recursos educativos dinâmicos e interdisciplinares. Revista História da Ciência e Ensino, v. 20, n. Especial, p. 638-656. 2019.

ZACARIAS, Elisa Ferrari Justulin. “Gosto mais de tá no rio, pegar banzeiro...”: elementos para constituição da identidade de lugar em crianças de uma comunidade do Amazonas. 2021. 166 f. Tese (Doutorado em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia) - Universidade Federal do Amazonas.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BEZERRA, Rebeca Noemi de Oliveira; HIGUCHI, Maria Inês Gasparetto. Adolescents’ perceptions of the Amazonian flora: a basis for Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 48–67, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19029. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19029. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-07-07
Accepted 2024-12-03
Published 2025-04-01