Perceptions of children and young people from public schools in Alagoas about building a sustainable world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.18942

Keywords:

Environmental Education, Youth, Workshops, Sustainability

Abstract

This paper presents reflections on sustainability from the perspectives of children and youth from different cities in Alagoas, Brazil, who participated in workshops on this theme in an itinerant science dissemination project. Through drawings and texts, the participants illustrated their understanding of global socioenvironmental challenges. The findings underscore the transformative potential of environmental education in proposing a more just and sustainable world and indicate the relevance of public policies aimed at building sustainability to include children and young people in their formulation and execution processes.

Author Biographies

  • Carlos Jorge da Silva Correia Fernandes, Universidade Federal de Alagoas

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Biólogo no Museu de História Natural (MHN-UFAL) e professor na Rede Estadual de Ensino de Alagoas.

  • José Leandro Fernandes dos Santos Correia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor na Rede Estadual de Ensino de Alagoas e na Rede Municipal de Ensino de Maceió.  

References

ANDRADE, R. S. Território usado e gestão de riscos e desastres nas cidades do Brasil. In: SEABRA, G. (Org.). Educação Ambiental no mundo globalizado. João Pessoa: UFPB, 2011, p. 185-198.

ATLAS BRASIL. Ranking de desenvolvimento humano no Brasil. 2021. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/ranking. Acesso em: 16 jul. 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Inf. Inf., Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12, 2010.

CARVALHO, J. M. F. de. Afinal, qual é o conceito de sustentabilidade? Reciclos UFOP, 6 maio 2019. Disponível em: https://reciclos.ufop.br/news/afinal-qual-%C3%A9-o-conceito-de-sustentabilidade. Acesso em: 22 jun. 2024.

CAVALCANTI, M. C. C. Antropoceno: a construção discursiva de um conceito. Revista Investigações, Recife, v. 34, n. 2, p. 1 - 28, 2021.

CORRÊA, R. L. Espaço, um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. (Org.). Geografia: conceitos e temas. 3ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

FERREIRA, R. V. L.; ALBUQUERQUE, M. F. M.; CALADO, J. O risco de ser jovem na contemporaneidade: aspectos sociais e culturais que definem condições de alta vulnerabilidade entre parcelas da juventude alagoana. Latitude, Maceió, v. 7, n. 2, p. 167-186, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 74. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, [1968], 2020.

GADOTTI, M. Education for sustainability: a contribution to the decade of education for sustainable development. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. Importância da educação científica na sociedade atual. In: CACHAPUZ, A. et al. (Org.). A necessária renovação do ensino das Ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011, p. 17-32.

GREENPEACE BRASIL. Chuvas no sul e seca na Amazônia. 28 maio 2024. Disponível em: https://www.greenpeace.org/brasil/blog/chuvas-no-sul-e-seca-na-amazonia/. Acesso em: 16 jul. 2024.

HARAWAY, D. Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: making kin. Environmental Humanities, Durham, v. 6, n. 1, p. 159–165, maio 2015.

IL, Instituto Legado. Qual ODS é você? 12 dez. 2019. Disponível em: https://institutolegado.org/blog/descubra-qual-ods-e-voce/. Acesso em: 12 fev. 2023.

INMET, Instituto Nacional de Meteorologia. Ano de 2023 é o mais quente da série histórica no Brasil: a média das temperaturas do ano no país ficou 0,69°C acima da média histórica. 09 jan. 2024. Disponível em: https://portal.inmet.gov.br/noticias/ano-de-2023-%C3%A9-o-mais-quente-da-hist%C3%B3ria-do-brasil#:~:text=O%20ano%20de%202023%20%C3%A9,16%C2%BAC%20abaixo%20da%20m%C3%A9dia%20hist%C3%B3rica. Acesso em: 28 jan. 2024.

IMS, Instituto Mauricio de Sousa. Turma da Mônica: coleção ODS. São Paulo: Instituto Cultural Mauricio de Sousa, 2023.

IPCC, Painel Intergovernamental sobre Mudança do Clima. Mudança do clima 2023: relatório síntese. Disponível em: https://www.gov.br/mcti/pt-br/acompanhe-o-mcti/sirene/publicacoes/relatorios-do-ipcc/arquivos/pdf/copy_of_IPCC_Longer_Report_2023_Portugues.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LOPES, J. L. de S.; DOMINGOS, L. L. População em perigo: rios urbanos e áreas vulneráveis a inundações – o caso do município de União dos Palmares, Alagoas, Brasil. PerCursos, Florianópolis, v.21, n.46, p.113-135, 2020.

MARANDINO, M. A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12 (suplemento), p. 161-181, 2005.

MORIN, E. Para onde vai o mundo? Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

OMS, Organização Mundial da Saúde. Progress on household drinking water, sanitation and hygiene 2000-2017. New York: Unicef, 2019.

ONU, Organização das Nações Unidas. Sobre o nosso trabalho para alcançar os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. Nações Unidas Brasil, 2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 10 out. 2022.

ROCHA, J. N.; MARANDINO, M. Mobile science museums and centres and their history in the public communication of science. Journal of Science Communication, Trieste, v. 16, n. 3, A04, 2017.

RUPPRECHT, C. C. D.; VERVOORT, J.; BERTHELSEN, C.; MANGNUS, A.; OSBORNE, N.; THOMPSON, K.; URUSHIMA, A. Y. F.; KÓVSKAYA, M.; SPIEGELBERG, M.; CRISTIANO, S.; SPRINGETT, J.; MARSCHÜTZ, B.; FLIES, E. J.; MCGREEVY, S. R.; DROZ, L.; BREED, M. F.; GAN, J.; SHINKAI, R.; KAWAI, A. Multispecies sustainability. Global Sustainability, Cambridge, v. 3, e34, p. 1-12, 2020.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SBPC, Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. SBPC vai à Escola. SBPC, [on-line], 2024. Disponível em: https://portal.sbpcnet.org.br/escola/. Acesso em: 23 jun. 2024.

SCOTTO, G.; CARVALHO, I. C. M.; GUIMARÃES, L. B. Desenvolvimento sustentável. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

TORRES, J. R.; OLIVEIRA, W. P. de. Princípios da teoria crítica organizativos de práticas educativas ambientais via tema gerador. Revbea, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 266-294, 2024.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZAMPARONI, C. A. Mudanças climáticas, riscos e desastres naturais em ambientes urbanos. In: SEABRA, G. (Org.). Educação Ambiental no mundo globalizado. João Pessoa: UFPB, 2011, p. 159-170.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FERNANDES, Carlos Jorge da Silva Correia; CORREIA, José Leandro Fernandes dos Santos. Perceptions of children and young people from public schools in Alagoas about building a sustainable world. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 28–42, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.18942. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18942. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-06-24
Accepted 2024-11-17
Published 2025-02-01