Marine litter and Environmental Education in the context of the oceans

Authors

  • Ana Luiza Pereira Universidade Federal de São Paulo
  • Gabriel Tanajura Teixeira Universidade Federal de São Paulo
  • Matheus Olteanu Saragioto Universidade Federal de São Paulo
  • Pietra Zoega Molina Marques Unifesp

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18833

Keywords:

Oceans, Marine, Solid Residues, Discard of Residues, Preservation, Awareness

Abstract

Oceans are of vital importance for the health of the planet as a whole, considered the “lungs of the world” since through its flora a great portion of the oxygen we consume is produced. As the years went by human’s actions caused this environment to become more and more polluted through the diverse kinds of residues discarded, from oil and fuel spills to excessive amounts of trash, the sum of both causes a huge degradation of the marine ecosystem. The eyes of ambentalists  and country executives are turning to the oceans, elaborating strategies to depollute and stop future incidents, intentional or not, of the disposal of residues in the marine esphere. Besides, many programs are being created to promote an adequate discart of the materials “tossed” indifferently to repurpose them and create new things and even some that collect these materials in order to create art that brings awareness to the preservation of the environment to the general population.

References

EMANUELE, Maria; BARCIK, Deisi Beatriz ; KRELLING, Allan Paul. Arte lixo mar: uma poética de sensibilização sobre o lixo marinho. Revista brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 191–211, 2021.

FERNANDES, Iara Grigoletto; GOMES, Amanda Alves; LAPORTA, José Luís. Educação Ambiental Marinha na Reserva de Desenvolvimento Sustentável Barra do Una, Peruíbe (SP). Revista brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p. 177–194, 2017.

SILVA, Heloisa Ribeiro da; KRELLING, Allan Paul. Marixo: desenvolvimento de uma coleção didática e científica referente a lixo marinho e análise de sua eficiência como ferramenta de Educação Ambiental. Revista brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 4, p. 09-24, 2019.

Silva, Marina Carrato Galuzzi da; BETTIM, Marina; FERNANDES, Juliana Bertolazzi. Projeto Oceamo: uma aplicação da Educação Ambiental costeira e oceânica na Baixada Santista (SP). Revista brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 1, p. 398–416, 2024.

AZEVEDO, Morôni. Oceanos - oceanos do planeta Terra - mapas e informações - Geografia. InfoEscola. Disponível em: <https://www.infoescola.com/geografia/oceanos/>. Acesso em: 18 abr. 2024.

POSSA, Julia. Grande “ilha” de lixo do Pacífico já tem ecossistema próprio. Giz Brasil. Disponível em: <https://gizmodo.uol.com.br/grande-ilha-de-lixo-do-pacifico-ja-tem-ecossistema-proprio/>. Acesso em: 18 abr. 2024.

Published

2024-07-01

How to Cite

PEREIRA, Ana Luiza; TEIXEIRA, Gabriel Tanajura; SARAGIOTO, Matheus Olteanu; MARQUES, Pietra Zoega Molina. Marine litter and Environmental Education in the context of the oceans. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 123–132, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18833. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18833. Acesso em: 13 dec. 2025.