Art and Environmental Education: the experience of the Collection Stories to Color the Soul

Authors

  • Karoline Azevedo Universidade Federal de Alagoas https://orcid.org/0000-0002-6302-4187
  • Luana Almeida Universidade Federal de Alagoas
  • Fernanda Alves-Martins Associação BIOPOLIS - CIBIO/InBIO
  • Bruna Maria Barbosa da Rosa Universidade Federal de Alagoas
  • Ana Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18810

Keywords:

Literature, Environmental Education, Tales, Environmental Awareness, Conservation

Abstract

The collection "Stories to Colour the Soul" was created to bring positive environmental conservation narratives to children. Using a playful approach, the stories immerse children in the experiences of various natural entities, encouraging reflection on the human connection with the environment. Each narrative features biodiversity protagonists such as monkeys, mangroves, stones, frogs, and snakes, who share the challenges they face due to human activities, fostering empathy and encouraging sustainable actions. Topics like "hunting" and "mining" are explored in stories such as "Moonlight in the Mangrove", a poem about the crab breeding season, and "The Story of Diamond Dino", which tells of a precious stone disguising itself as coal to avoid mining. This three-volume collection, developed by researchers from the Federal University of Alagoas (UFAL), offers enchanting stories about environmental conservation from the perspective of nature's inhabitants. The material includes illustrations to color, promoting creativity, a glossary with information about the characters, and a section for children to create their own stories. Through this collection, we aim to contribute to children's reading habits and educational development, strengthening their bond with the environment.

References

BERK, A.; CAMPANINI, B.D.; ROCHA, M.B. The Oriented Teaching Materials Preparation for Children’s Literature: an Environmental Education Strategy. Revista Experiência Em Ensino de Ciências, v.13, n.3, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Caderno Meio Ambiente [livro eletrônico]: Educação Ambiental: educação para o consumo / Ministério da Educação, 2022.

CERÍACO, Luis MP. "Human attitudes towards herpetofauna: The influence of folklore and negative values on the conservation of amphibians and reptiles in Portugal." Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine v.8, pp.1-13, 2012.

COSTA, R. L. S. Neurociência e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v.28, 2023.

de FREITAS, M. C. História social da infância no Brasil. 9. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2016.

de MOURA CARVALHO, I. C. Educação Ambiental: A formação do sujeito ecológico. Cortez Editora, 2017.

FIGUEIRA, J. A.; de OLIVEIRA, M. J.; SANTANA, J. l. Children’s Books As Instruments In Environmental Education: Reading And Analysis. Revista Educação: Teoria e Prática, v.9, n.16, pp.1–16, 2001.

FRANÇA, E. S.; MUNFORD, D.; NEVES, V. F. A. Ciência e imaginação nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação, v.28, 2023.

GASTON, K. J; SOGA, M. Extinction of experience: The need to be more specific. People and Nature, v.2, n.3, pp.575–581, 2020.

GUIMARÃES, Z.G.; ROMÃO, G.S. Aulas interativas de matemática com o notebook Pluto no software Julia. In: DAMASCENO, R.; DAMASCENO, M.S. (orgs). Educação 4.0 : aprendizagem, gestão e tecnologia. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2021.

HILANDER, M.. Finnish Early Childhood Education Student Teachers’ Mental Images of the Environment. Education Sciences, v.13, n.12, p.1206, 2023.

KENIGER, L. E.; GASTON, K. J.; IRVINE, K. N.; FULLER, R. A. What are the benefits of interacting with nature?. International journal of environmental research and public health, v.10, n.3, pp.913-935, 2013.

MÁXIMO-ESTEVES, L. Da Teoria A Prática: Educação Ambiental Com As Crianças Pequenas Ou O Fio Da História. Porto, Portugal: Porto Editora Ltda, 1998.

MAYER, R. E. Multimedia Learning. 2nd. Ed. New York: Cambridge University Press, 2009.

MEDINA, J. Brain Rules. Seattle: Pear Press, 2014.

MUNIZ-OLIVEIRA, S.; BOENO, R. M.; AMARAL, A. Q.; PALUDO, I. P.; JORGE, L. C. Temos tempoEducação Ambiental: uma experiência com contação de história infantil. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, v.21, n.3, pp.585–597, 2022.

OLIVEIRA, A. D.; SILVA, A. P.; MENEZES, A. J. S.; CAMACAM, L. P.; OLIVEIRA, R. R. A Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: os retrocessos no âmbito educacional. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.5, pp.328–341, 2021.

PATRIARCHA-GRACIOLLI, S. R.; RECENA, M. C. P.; ALMEIDA, O. A.; ZANON, A. M. Construção de uma matriz para análise de literatura infantil com propósito na educação científica e Educação Ambiental. Ciência & Educação (Bauru), v.29, 2023.

PORTUGAL, S.; SORRENTINO, M. (2020). A Educação Ambiental no Brasil: diferentes perspectivas e boas práticas. AmbientalMENTEsustentable, v.27, n.1, pp. 79–86, 2020.

ROSALES, S. D.; GATICA, M. Q. La Enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades: su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico, v.5, 2011.

SILVA, K. FONSECA, L. Bases neuroeducativas do papel das ilustrações: uma proposta de análise de livro didático. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.101, n.257, 2019.

SOGA, M.; GASTON, K. J. Extinction of experience: the loss of human–nature interactions. Frontiers in Ecology and the Environment, v.14, n.2, pp.94-101, 2016.

SOGA, M.; EVANS, M. J.; YAMANOI, T.; FUKANO, Y.; TSUCHIYA, K.; KOYANAGI, T. F.; Kanai, T. How can we mitigate against increasing biophobia among children during the extinction of experience?. Biological conservation, v.242, n.108420, 2020.

SOGA, M.; GASTON, K. J.; YAMAURA, Y.; KURISU, K.; HANAKI, K. Both direct and vicarious experiences of nature affect children’s willingness to conserve biodiversity. International journal of environmental research and public health, v.13, p.6, pp.529, 2016.

SOGA, M.; GASTON, K.J.; FUKANO, Y.; EVANS, M.J. The vicious cycle of biophobia. Trends in Ecology & Evolution, v.38,n.6, pp.512-520, 2023.

SORRENTINO, M. De Tbilisi a Thessaloniki: a Educação Ambiental no Brasil. In: QUINTAS, J. S. (org.). Pensando e praticando a Educação Ambiental na gestão do meio ambiente, volume 3. Brasília: Ibama (Coleção Meio Ambiente, Série Educação Ambiental, 2000.

SULDOVSKY, B. The Information Deficit Model and Climate Change Communication. Oxford Research Encyclopedia of Climate Science, 2017.

TERTULIANO, S. A.; FIORI, S. A Base Nacional Comum Curricular E A Abordagem Sobre A Educação Ambiental. Anais Do III Encontro Interdisciplinar De Desenvolvimento Regional, Eixo Políticas Públicas, v. 3. 2019.

TODOROV, T. A literatura em perigo [The literature in danger]. 5 ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2014.

UNITED NATIONS ENVIRONMENT PROGRAMME. Medium-Term Strategy 2022—2025: For People and Planet - The United Nations Environment Programme Strategy for Tackling Climate Change, Biodiversity and Nature Loss, and Pollution and Waste from 2022—2025, 2023.

YLI-PANULA, E.; ELORANTA, V. The landscapes that Finnish children and adolescents want to conserve: A study of pupils’ drawings in Basic Education. Nordidactica, v.1, pp.35–63, 2011.

ZHANG, W.; GOODALE, E.; CHEN, J. How contact with nature affects children’s biophilia, biophobia and conservation attitude in China. Biological Conservation, v.177, pp.109-116, 2014.

Published

2024-08-21

How to Cite

AZEVEDO, Karoline; ALMEIDA, Luana; ALVES-MARTINS, Fernanda; ROSA, Bruna Maria Barbosa da; ANA. Art and Environmental Education: the experience of the Collection Stories to Color the Soul. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 6, p. 05–16, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.18810. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18810. Acesso em: 15 dec. 2025.