Environmental Education for water resources management

Authors

  • Guilherme Henrique Rodrigues de Assis UNIFEI - Universidade Federal de Itajubá
  • Eliane Maria Vieira UNIFEI - Universidade Federal de Itajubá
  • Anderson de Assis Morais UNIFEI - Universidade Federal de Itajubá

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16087

Keywords:

Water; Environment; Sustainability.

Abstract

In the context of educational practices in water resources, the search for sustainable development stands out as a strategy to enable economic activities without exhausting natural resources. Environmental Education (EA) plays an important role in this scenario, helping to promote sustainable management of water resources. The management of water resources becomes necessary in the face of challenges related to water, requiring a systemic approach that incorporates man as an integral part of the environment. With this, EA emerges as a guiding axis to adjust human activities, avoiding the degradation of ecosystems. This approach highlights the importance of preserving water resources and their sustainable use as a fundamental objective of EA, crossing disciplinary boundaries to comprehensively address anthropogenic impacts. Thus, environmental education emerges as an essential component to sensitize people about the importance of sustainable management of water resources, guiding practices that seek a harmonious relationship between present needs and the preservation of the environment. In this context, the present work, carried out through a bibliographical research, presented the Brazilian guidelines related to Environmental Education and the trend towards this in relation to current scenarios, as well as the management structure of water resources in Brazil. The importance of water quality as a consequence of human actions and an indicator of the effectiveness of the implementation of Environmental Education was also addressed, moving on to a discussion of EA as a tool in the search for sustainability and ending with the presentation of some EA practices related to water resources.

References

ALCÂNTARA, L. A.; SILVA, M. C. A.; ARAÚJO, R. K.; NISHIJIMA, T. Práticas de Educação Ambiental na Gestão de Recursos Hídricos. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 741-748, 2012.

ALMEIDA, A. G.; CARVALHO, L. R.; ALVES, F. Q.; ADRY, A. P.; SANTINI, A. C.; ALELUIA, M. M. Análise microbiológica e físico-química da água de bebedouros em unidades de ensino no município de Ilhéus-BA. Revista de Saúde e Biologia, Paraná, v. 12, n. 2, p.20-26, 2018.

ALMEIDA, J. PREMEBIDA, A. Histórico, relevância e explorações ontológicas da questão ambiental. Sociologias, Porto Alegre, v. 16, n. 35, p. 14-33, 2014.

ANA - Agência Nacional de Água. Cadernos de capacitação em recursos hídricos: Cobrança pelo uso de recursos hídricos / Agência Nacional de Águas. Volume 4. Brasília: SAG, 2014.

APPOLINÁRIO, F. Metodologia da ciência: filosofia e prática da pesquisa. São Paulo: Pioneira, 2006.

AUGUSTO, L.G. GURGEL, I.G.D. CÂMARA NETO, H.F. MELO, C.H. COSTA, A.M. O contexto global e nacional frente aos desafios do acesso adequado à água para consumo humano. Ciência saúde coletiva; n. 17, v. 6, p. 1511-1522, 2012.

BARBETTA, P. A. Estatística Aplicada às Ciências Sociais. Florianópolis: Editora da UFSC, 1998.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, art. 225, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 18 de outubro de 2023.

BRASIL. Lei n° 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF, 1999. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>.Acesso em: 01 de novembro de 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2012, 18 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental.

BRAZ, M. G.; DUARTE, A. P. BOTTINO, F. Rios urbanos: percebendo a importância por meio da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 113-127, 2022.

BIGLIARDI, R. V.; CRUZ, R. G. O papel da Educação Ambiental frente à crise civilizatória atual. Ambiente & Educação, v. 12, p. 127-141, 2014.

BORINELLI, B. Problemas ambientais e os limites da política ambiental. Revista Serviço Social. Londrina, v. 13, n.2, 66 p. 63-84, 2011.

BUENO, R.L.; ARRUDA, R.A. Educação Ambiental. Revista Eventos Pedagógicos, v.4, n.2, p. 182 - 190, 2013.

CARVALHO, I. M. Educação Ambiental: formação do sujeito ecológico. 5. Ed. São Paulo; Cortez: 2011.

CHACON-PEREIRA, A. et al. Educação Ambiental na gestão de recursos hídricos baseada no modelo de licenciamento ambiental. Revista de Desenvolvimento e Meio Ambiente, UFPR, v. 49, p.36-59, 2018.

CNHR. Resolução de nº 98 de 26 de março de 2009. Estabelece princípios, fundamentos e diretrizes para a educação, o desenvolvimento de capacidades, a mobilização social e a informação para a Gestão Integrada de Recursos Hídricos no Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos. Disponível em: <https://www.ceivap.org.br/ligislacao/Resolucoes-CNRH/Resolucao-CNRH%2098.pdf>. Acesso em: 20 de outubro de 2023.

CORREA, M.P. SILVA, J.A.F. Centro didático-pedagógico para o gerenciamento integrado de resíduos sólidos: estudo de caso para avaliação de viabilidade no Instituto Federal Fluminense - Campus Macaé, RJ-Brasil. Revista Holos, v. 6, p. 415-431, 2015.

CUNHA, LUIZ VEIGA D., Gestão das Águas: Principais Fundamentos e sua Aplicação em Portugal. Fundação Caloustre Gulbenklan. 1982.

GAMA, A.F.; OLIVEIRA, A.H.B.; CAVALCANTE, R.M. Inventário de agrotóxicos e risco de contaminação química dos recursos hídricos no semiárido cearense. Revista Química Nova, v. 36, n. 3, p.462-467, 2013.

GONÇALVES, A.C.G.; DIAS, C.M.S.; MOTA, M.R.A. Alargamento das funções da escola: Educação Ambiental e sustentabilidade. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 16, n. 3, p. 551-569, 2014.

GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2013.

HALAL, C. Y. Ecopedagogia: uma nova educação. Revista de Educação, v. 12, n. 14, p. 87-103, 2015.

LEAL, M. S. Gestão ambiental de recursos hídricos: princípios e aplicações. Rio de Janeiro: CPRM, 1998.

LOUREIRO, C. F. B.; GOMES, G. F. A resolução nº 98/2009 do conselho nacional de recursos hídricos e a Educação Ambiental para a gestão das águas. Diálogo, n. 8, p. 1-11, 2011.

MELO, J.G.F; SILVA, E.R.A.C.; ASSIS, D.R.S. Avaliação dos impactos ambientais na Lagoa do Araçá, Recife, Pernambuco, Brasil. Acta Brasiliensis, v. 2, n. 1, p. 6-10, 2018.

OBARA, A.T.; KOVALSKI, M.L. Educação Ambiental na gestão das bacias hidrográficas. Boletim ABLimno, v. 42, n. 1, p. 14-19, 2016.

OBARA, A. T.; KOVALSKI, M. L.; REGINA, V. B.; RIVA, P. B.; HIDALGO, M. R.; GALVÃO, C. B.; TAKAHASHI, B. T. Educação Ambiental para a gestão sustentável das bacias hidrográficas dos rios Pirapó, Paranapanema III e Paranapanema IV. Brazilian Journal of Biology, v. 75, n.4, p. 137-147, 2015.

OLIVEIRA E. J. C.; TEOTÔNIO, L. E. O.; DE SOUZA JÚNIOR, D. L.; MARQUES A. E. F. Análise físico-química e microbiológica da água de bebedouros de escolas municipais na cidade de Jardim–Ceará. Visão Acadêmica, Curitiba, v. 20, n. 1, p: 55-67, 2019.

OLIVEIRA, A. N.; DOMINGOS, F. O.; COLASANTE, T. Reflexões sobre as práticas de Educação Ambiental em espaços de educação formal, não-formal e informal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.15, n.7, p. 09-19, 2020.

PEREIRA, F.A. Educação Ambiental e interdisciplinaridade: avanços e retrocessos. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, Ituiutaba, v. 5, n. 2, p. 575-594, 2014.

PICCOLI, A. S.; KLIGERMAN, D. C.; COHEN, S. C.; ASSUMPÇÃO, R. F. A Educação Ambiental como estratégia de mobilização social para o enfrentamento da escassez de água. Revista Ciência e Saúde, v.21, n,3, 797-808, 2016.

POLI, A.; SIGNORINI, T. Inserção da Educação Ambiental na Prática Pedagógica. Ambiente & Educação, v. 17, n. 2, 2012.

POLLI, G.M. KUHNEN, A. Representações Sociais da Água e Tecnologias Sociais. Revista Psico, v. 44, n. 1, p. 103-113, 2013.

RODRIGUES, A.R.S. Educação Ambiental em tempos de transição paradigmática: entrelaçando saberes “disciplinados”. Revista Ciência e Educação Bauru, v. 20, n. 1, p. 195-206, 2014.

ROSS, J. L. S. Análise Empírica da Fragilidade dos Ambientes Naturais e Antropizados. Revista do Departamento de Geografia. São Paulo: FFLCH-USP, n°8, 1994.

SANTANA, A.C.FREITAS D.A.F. Educação Ambiental para a conscientização quanto ao uso da água. Rev. eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, v. 28,p.178- 188, 2012.

SANTOS, E.; FOFONKA, L. Percepção Ambiental e Educação Ambiental: o uso de mapas mentais. Revista Maiêutica, Indaial, v. 3, n. 1, p. 17-24, 2015.

SILVA FILHO, E. P.; CAMAROTTI, M. F. A Educação Ambiental no desenvolvimento da sociedade: um olhar através dos contextos social e legal. Educação Ambiental em Ação, v. 1, p. 1-11, 2015.

VALÊNCIO, N. F. L. S. Desastres: tecnicismo e sofrimento social. Ciência & Saúde Coletiva, n. 19, v. 9, p. 3631-3644, 2014.

VEIGA, B. G. A.; MALAFAIA, G. & CASTRO, A. L. S. Educação Ambiental e Gestão dos Recursos Hídricos: subsídios para uma reflexão integrada. Braz. J. Aquat. Sci. Technol., v. 17, n. 1, p. 1-11, 2013.

ZERWES, B.; SECHI, M.; CALDEIRAN, D.; BORTOLI, J.; TONETTO, J. F.; TOLDIM, M.; OLIVEIRA, E. C.; SANTANA, E. R. R. Análise da qualidade da água de poços artesianos do município de Imigrante, Vale do Taquari/RS. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 37, n. 3, 2015.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ASSIS, Guilherme Henrique Rodrigues de; VIEIRA, Eliane Maria; MORAIS, Anderson de Assis. Environmental Education for water resources management. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 431–447, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16087. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16087. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-01-03
Accepted 2024-04-16
Published 2024-06-01