Creation of videos as an Environmental Education tool

Authors

  • Giovanna Cristine Sena Bueno Universidade Federal de São Carlos
  • Jonathan Yoshimoto Universidade Federal de São Carlos
  • Eliana Cardoso-Leite Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15018

Keywords:

Video, Audiovisual Production, Environmental education

Abstract

Audiovisual technology has proven to be very useful in the field of environmental awareness, particularly in the production of videos. Considering the pandemic period and social isolation, this study proposed the production of videos as a tool for Environmental Education action, in order to analyze how users perceive the content and presentation format. Using low-cost and freely accessible materials, 5 videos were produced, contributing with a new perspective on the environmental issues presented in a simple and attractive way. The production of videos has proven to be a viable, easily accessible, and efficient tool to be used in an educational action in the area of Environmental Education.

Author Biographies

  • Giovanna Cristine Sena Bueno, Universidade Federal de São Carlos

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Conservação da Fauna pela UFSCar/FZSP. Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2021)

  • Jonathan Yoshimoto, Universidade Federal de São Carlos

    Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba

  • Eliana Cardoso-Leite, Universidade Federal de São Carlos

    Graduação em Biologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1992), mestrado em Biologia Vegetal pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e doutorado em Biologia Vegetal pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é autárquico da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2023-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BUENO, Giovanna Cristine Sena; YOSHIMOTO, Jonathan; CARDOSO-LEITE, Eliana. Creation of videos as an Environmental Education tool. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 467–483, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.15018. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15018. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-04-17
Accepted 2023-07-14
Published 2023-10-01