Brief retrospective and future perspectives of Environmental Education

Authors

  • Português Universidade de Brasília
  • Português Português

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14917

Keywords:

Ecological Crisis, Environmental Education, Ecological Movements, Creativity, Solving Social and Environmental Problems

Abstract

The objective of this study is to present a brief journey of the environmentalist movement in Brazil and in the world that culminated in the realization of Environmental Education and, to point out future perspectives of Environmental Education in the formation of planetary citizens able to deal with present and future environmental problems. The consolidation of Environmental Education was marked by the incessant struggle of ecological movements, nationally and internationally, organized by civil society. More than just a practice institutionalized by the State, Environmental Education must be a political and active instrument for the social and environmental transformation of cultures. Future perspectives point to the need for the formation of politicized citizens capable of dealing with environmental issues in a critical and, at the same time, ecological and creative way.

Author Biographies

  • Português, Universidade de Brasília

    Mestre em educação e ecologia humana pela Universidade de Brasília (2011). Doutoranda em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar pela Universidade de Brasília. Membro do grupo de pesquisa Desenvolvimento Socioemocional, da Criatividade e de Talentos em Múltiplos Contextos.

  • Português, Português

    Doutora em psicologia pela Universidade de Brasília (2008). Professora associada da Universidade de Brasília vinculada ao Instituto de Psicologia, Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento e ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar. Membro do grupo de pesquisa Desenvolvimento Socioemocional, da Criatividade e de Talentos em Múltiplos Contextos.

References

ALENCAR, E. S.; BRAGA, N. P.; MARINHO, D. Como desenvolver o potencial criador. 12ª ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2016.

APRINASTUTI, C. Developing 21st Century Skills for Elementary School Students Grade 1 by Implementing Indonesian Traditional Games in Mathematic Learning. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, v. 422, n. 1, 2020, p.80-82.

ARRAES, C.; VIDEIRA, M. C. Breve histórico da Educação Ambiental no Brasil. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 46, 2019, p. 101-118.

BARRETO, N.P.B.V.; ZANETI, I.C.B.B. Educação Ambiental e sustentabilidade como análise reflexiva dos resíduos sólidos no cotidiano escolar. Anais do 11º Fórum Internacional de Resíduos Sólidos. Porto Alegre-RS: Instituto Venturi Para Estudos Ambientais, 2020. Disponível em: <https://institutoventuri.org/ojs/index.php/FIRS/article/view/129>. Acesso em 19/09/2023.

BOUSALIS, R. R. The counterculture generation: Idolized, appropriated, and misunderstood. The Councilor: A Journal of the Social Studies, v. 82, n. 2, 2021, p. 1-25.

BRANDT, W. Measuring student success skills: A review of the literature on self-directed learning 21st Century Success Skills. Center for Assessment, 2021. Disponível em: <https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED617833.pdf>. Acesso em 19/09/2023.

BRASIL. Agenda 21 brasileira: ações prioritárias. Brasília - DF, 2004. Disponível em: <https://antigo.mma.gov.br/responsabilidade-socioambiental/agenda-21/agenda-21-brasileira.html> Acesso em 19/09/2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília-DF, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 19/09/2023.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília - DF, 1997. Disponivel em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf> Acesso em 19/09/2023.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Meio ambiente, saúde. Brasília, 1997. Disponivel em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro091.pdf>. Acesso em 19/09/2023.

CARTER, N.; HUBY, M. Ecological citizenship and ethical investment. Environmental Politics, v. 14, n. 2, 2005, p. 255–272.

CARVALHO, I. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 3ª ed. São Paulo - SP: Cortez, 2008.

CLARK, R. M.; STABRYLA, L. M.; GILBERTSON, L. M. Sustainability coursework: student perspectives and reflections on design thinking. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 21, n. 3, 2020, p. 593-611.

CONSORTE-MCCREA, A.; NEWING, H. Creating spaces for interdisciplinary exchange in higher education: a case study. Local Economy, v. 30, n. 3,, 2015, p. 265–279.

CRUZ, C. A. D.; MELO, I. B. N. D.; MARQUES, S. C. M. A Educação Ambiental Brasileira: História e Adjetivações. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 11, n. 1, 2016, p. 183-195.

CSIKSZENTMIHALYI, M. Creativity: flow and the psycology of discover and invention. 1ª ed. New York - NY: Harper Collins, 1996.

DASKOLIA, M.; DIMOS, A.; KAMPYLIS, P. Secondary teachers’ conceptions of creative thinking. International Journal of Environmental & Science Education, v. 7, n. 2, 2012, p. 269-290.

DOBSON, A. Citizenship and the environment. Oxford - OX: Oxford University Press, 2003. Disponível em: <https://doi.org/10.1093/0199258449.001.0001> Acesso em 19/09/2023.

EAD, H. et al. How can climate change education contribute to awareness and action in Egypt? Cairo University as a case study. Journal of the International Academy for Case Studies, v. 28, n. 4, 2022, p. 1-18.

FIGUEREIDO, P. J. A sociedade do lixo: os resíduos, a questão energética e a crise ambiental. 2. ed. Piracicaba - SP: Unimep, 1995.

GARCIA, M. A. et al. Duas décadas da PNEA: Avanços e retrocessos no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 5, 2020, p. 250-270,

GRAY, A. The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum, 2016. Disponivel em: <https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/?DAG=3&gclid=Cj0KCQjwteOaBhDuARIsADBqRegiRYJHnXXtqXiejAi8T80pnxUAXJOgrmV8GN0EVLvLMzCWhTpNifwaAo4VEALw_wcB>. Acesso em 19/09/2023.

HENNESSEY, B.; AMABILE, T. Creativity. Annual Reviews of Psychology, v. 61, 2010, p. 569-598.

HUO, W. et al. Commitment to human resource management of the top management team for green creativity. Sustainability, v. 12, n. 3, 2020,Article 1008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Indicadores Brasileiros para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponivel em: <https://odsbrasil.gov.br>. Acesso em 19/09/2023.

INSTITUTO INTERAMERICANO DE COOPERACIÓN PARA LA AGRICULTURA. COP 27: El rol de las energías renovables en la descarbonización, 2022. Disponivel em: <https://repositorio.iica.int/handle/11324/21237>. Acesso em 19/09/2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. PISA 2021: matriz de referência para o pensamento criativo. 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/brasil_no_pisa_2021_matriz_de_referencia_para_pensamento_criativo.pdf>. Acesso em 19/09/2023.

KRÜGER, E. Uma abordagem sistêmica da atual crise ambiental. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 4, 2001, p. 37-43.

KRZESNI, D. Environmental Education. Counterpoints, v. 503, n. 1, 2015, p. 9-18.

LAYRARGUES, P. Solving local environmental problems in environmental education: A Brazilian case study. Environmental Education Research, v. 6, n. 2, 2000, p. 167-178.

LAYRARGUES, P. P. Pandemias, colapso climático, antiecologismo: Educação Ambiental entre as emergências de um ecocídio apocalíptico. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, 2020, p. 01-30.

LEFF, E. Ecologia, Capital e Cultura. Tradução de Jorge Silva. Volume 2. Petrópolis - RJ: Vozes,2009.

LEFF, E. Heráclito: A Φύσις (Physis) e o Desocultamento da Vida. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 54, n. 1, 2019, p. 249-276.

MAROULI,. Sustainability Education for the Future? Challenges and Implications for Education and Pedagogy in the 21st Century. Sustainability, v. 13, n. 5, 2021, p. 2-15.

MATOS, P.; BATISTA, L. P.; PAULA, O. Notas sobre a história da Educação Ambiental no Brasil. In: CASTRO, P. A. Avaliação: Processos e Políticas. [S.l.]: Realize eventos, 2020. Disponivel em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2019/ebook3/PROPOSTA_EV127_MD4_ID7800_30082019104142.pdf>. Acesso em 19/09/2023.

MEITIYANI; ELVIANASTI, M.; DHARMA, A. P. Correlation between students creative thinking ability in solving environmental problem with achievement of environmental education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, v. 547, n. 1, 2021, p. 275-281.

MUNIZ, A. C. T.; ANDRADE, D. F.; BUENO, C. Análise histórica da Educação Ambiental da rede pública municipal de ensino do Rio de Janeiro: Reflexões sobre o trabalho transversal e interdiscipllinar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 3, 2022, p. 208-229.

NEVES-PEREIRA, M.; ALENCAR, E. A Educação no século XXI e o seu papel na promoção da criatividade. Revista Psicologia e Educação, v. 1, n. 1, 2018, p. 1-10.

ORGANISATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT. The future of education and skills: education 2030. OECD, 2018. Disponível: . Acesso em 19/09/2023.

RUFINO, B.; CRISPIM, C. Breve resgate histórico da Educação Ambiental no Brasil e no mundo. Anais do VI Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental. 2015. Disponível em: <https://www.ibeas.org.br/congresso/Trabalhos2015/VII-069.pdf>. Acesso em 19/09/2023.

SATO, M. Gente e Natureza nos Movimentos da Educação Ambiental. In: FIGUEIREDO DE SÁ, ; ANDRADE, D.; RIBEIRO, M. Memória, pesquisa e impacto social: O percurso formativo do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMT. 1. ed. Cuiabá: Carlini & Caniato Editorial, 2021. p. 76-88. Disponivel em: <https://ufmt.br/curso/ppge/pagina/e-book-ppgeufmt/7852>. Acesso em 19/09/2023.

SOBRAL, M. D. M. A importância do pensamento reflexivo crítico e criativo na Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, 2014, p. 314-343.

SPANNRING, R. Ecological Citizenship Education and the Consumption of Animal Subjectivity. Education Sciences, v. 9, n. 1, 2019, p. 41-61.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC, AND CULTURAL ORGANIZATION. Rethinking education: towards a global common good? UNESCO, 2015. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232652>. Acesso em 19/09/2023.

Published

2023-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

RODRIGUES, Marina Silva Bicalho; PORTUGUÊS, Português. Brief retrospective and future perspectives of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 329–343, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14917. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14917. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-03-09
Accepted 2023-07-14
Published 2023-10-01