Environmental Education and stingless bees: proposal for an interdisciplinary didactic intervention in professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.14351

Keywords:

Environmental education, Didactic script, Transformative education, Interdisciplinary, Native Pollinators

Abstract

This intervention proposal addresses stingless bees in the context of Environmental Education. The didactic script produced includes objectives, settings, content, methods and teaching strategies and is structured in three moments (reflection, experimentation and integrative proposition), being guided by Delizoicov (1991) and conducted by literature survey, transformative education and interdisciplinarity. Wich your application, subject to adjustments, the expectation is that educational institutions, public and private, can build bridges of dialogue, approaching the areas of knowledge and finding in native pollinators a motivating example to lead humanity and ecosystems for a safe and prosperous path.

Author Biographies

  • Carlos Antonio Lira Felipe Neto, Universidade Federal de Campina Grande

    Doutor em Recursos Naturais pela UFCG. Fiscal Ambiental e Membro do Núcleo de Educação Ambiental do Município de Patos-PB.

  • Alexandre Moura Lima Neto, Universidade CEUMA

    Mestrando Direito e Afirmação de Vulneráveis, Bolsista FAPEMA.

References

AIZEN, M.A.; HARDER, L.D. The global stock of domesticated honey bees is growing slower than agricultural demand for pollination. Current Biology, v. 19, n. 11, p. 915-918, 2009.

BALLIVIÁN, J.M.P.P. et al. Abelhas nativas sem ferrão. São Leopoldo: Oikos, 2008.

BARBIERI, C. et al. A scientific note on a stingless bee hive model for ecological and behavioral studies and for environmental education. Sociobiology, v. 66, n. 1, p.186-189, 2019.

BARNOSKY, A. et al. Approaching a state shift in Earth’s biosphere. Nature, v. 486, p.52- 58, 2012.

BENDINI, J. et al. Meliponário didático: a extensão universitária como uma estratégia para a conservação das abelhas sem ferrão no semiárido piauiense. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 3, p. 277-288, 4 set. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 12 fev. 2022.

BRASIL. Lei Federal nº 9795, de 27 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 12 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018.

BRUENING, H. Abelha jandaíra. Natal: SEBRAE/RN, 2006.

COSTA, J.A. et al. A transversalidade da temática ambiental na educação profissional: uma análise dos cursos técnicos integrados do IFS. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 232–247, 2021.

DELIZOICOV, D. Conhecimento, tensões e transições. 1991. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

DEMAJOROVIC, J.; SILVA, H.C.O. Formação interdisciplinar e sustentabilidade em cursos de administração: desafios e perspectivas. Revista de Administração Mackenzie, v. 12, n. 5, p. 39-64, 2012.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2004.

DIMAS, M. de S.; NOVAES, A.M.P.; AVELAR, K.E.S. O ensino da Educação Ambiental: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 501–512, 2021.

FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: didática e prática de ensino. Revista Interdisciplinar, n. 6, p. 9-17, 2015.

FAZENDA, I.C.A.; JOSÉ, M.A.M.; SANTOS, C.A.M. dos. Formar pesquisadores interdisciplinares. Revista de Ciências Humanas, v. 9, n. 1, p. 62-69, 2016.

FELIPE NETO, C.A.L. et al. Como a estrutura da paisagem pode afetar a qualidade do mel da abelha jandaíra no Semiárido brasileiro? In: IMPERATRIZ-FONSECA, V.L.; KOEDAM, D.; HRNCIR, M. (Org.). Abelha jandaíra: no passado, presente e no futuro. Mossoró: EDUFERSA, p.167-174, 2017.

FELIPPSEN, E.A. et al. “Quintais de mel”: a criação de abelhas sem ferrão como ferramenta de Educação Ambiental. Revista Extensão & Cidadania, v. 9, n. 15, p. 187-198, 2021.

FREIRE, P. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, M.H.S. (org). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 61-80, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, A.S. et al. A Educação Ambiental enquanto tema transversal no ensino básico e superior do Campus Porto Nacional – IFTO: análise quantitativa e proposta de intervenção. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 282–293, 2018.

GALLAI, N. et al. Economic valuation of the vulnerability of world agriculture confronted with pollinator decline. Ecological Economics, v. 68, n. 03, p 810-821, 2009.

GARIBALDI, L.A. et al. Wild pollinators enhance fruit set of crops regardless of honey bee abundance. Science, v. 339, n. 6127, p. 1608-1611, 2013.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GODOY, H.P. Interdisciplinaridade: uma nova abordagem científica? Uma filosofia da educação? Um tipo de pesquisa? Revista Interdisciplinaridade, n. 4, p. 65-69, 2014.

GRASSI, D.K.; KOCOUREK, S.; OLIVEIRA, J. da L. Educação Ambiental em instituição pública de ensino superior: o caso da UFSM. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 26, n. 1, p. 430-456, 2021.

LEAL FILHO, W. et al. The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of Cleaner Production, v. 199, p. 286-295, 2018.

MACE, G.M. et al. Approaches to defining a planetary boundary for biodiversity. Global Environmental Change, v. 28, p. 289-297, 2014.

MAIA-SILVA, C.; IMPERATRIZ-FONSECA, V.L.; HRNCIR, M. Espaço ASA “Onde podemos voar junto às abelhas”. Mensagem Doce, n°151, 2019. Disponível em: <https://apacame.org.br/site/revista/mensagem-doce-n-151-maio-de-2019/artigo-7/>. Acesso em: 25 fev. 2022.

MINAYO, M.C.S. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 05, n. 07, p. 01-12, 2017.

POTTS, S.G. et al. Safeguarding pollinators and their values to human well-being. Nature, v 540, p. 200-229, 2016.

ROCKSTRÖM, J. et al. A safe operating space for humanity. Nature, v. 461, p. 472- 475, 2009.

ROSSINI, C.M.; CENCI, D.R. Interdisciplinaridade e Educação Ambiental: um diálogo sustentável. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1733-1746, 2020.

SANTOS MARTINS, A.M.G.; VASCONCELOS, C.L.; ROCHA, M. de A. A importância da intervenção pedagógica no processo de desenvolvimento de crianças do ensino fundamental. Revista de Iniciação à Docência, v. 1, n. 2, p. 72-90, 2017.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.

SILVA, C. de N. et al. Interdisciplinaridade e Educação Ambiental: um olhar sobre o declínio das abelhas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 211–228, 2022.

SILVEIRA, F.A.; MELO, G.A.R.; ALMEIDA, E.A.B. Abelhas brasileiras: sistemática e identificação. Belo Horizonte: Fernando A. Silveira, 2002.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FELIPE NETO, Carlos Antonio Lira; LIMA NETO, Alexandre Moura. Environmental Education and stingless bees: proposal for an interdisciplinary didactic intervention in professional and technological education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 247–261, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.14351. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14351. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-09-19
Accepted 2022-09-26
Published 2022-12-01