Environmental Education facing the challenge of the climate crisis, in the view of a pedagogical material from Unesco: reproductive or transformative?

Authors

  • Rebekah Farias Cardoso de Britto Pedrosa Universidade de Brasília - UnB
  • Irineu Tamaio Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.14325

Keywords:

Critical Environmental Education;, Education for Sustainable Development;, Climate Emergency;, Schools.

Abstract

 

Abstract: The research consisted of analyzing the understanding of the Education for Sustainable Development (EDS) in the Unesco pedagogical document entitled “Getting climate-ready: a guide for schools on climate action”. The pedagogical proposals and the concept of climate crisis of the guide were observed, aiming at verifying if, in the document, the concept of “Environmental Education” (EE) reflects on the sociopolitical roots of the problem. We used the thematic analysis methodology, having as a research criterion the presence or absence of the structural causes of the crisis in the EE proposals presented. We conclude that the ESD understanding of the mentioned document proposes individual actions within the school, without projecting them to society as an emerging agenda.

Author Biographies

  • Rebekah Farias Cardoso de Britto Pedrosa, Universidade de Brasília - UnB

    Graduada em Ciências Naturais pela Universidade de Brasília (UnB) e atualmente faz Mestrado em Ciências Ambientais pela UnB.

  • Irineu Tamaio, Universidade de Brasília - UnB

    Possui doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília-UnB, mestrado em Geociências - área Educação aplicada às Geociências, pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP e graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC/SP. Professor Adjunto do curso de Gestão Ambiental da Universidade de Brasília - UnB e pesquisador no Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Comunicação e Arte - UFMT. Trabalhou como Coordenador de Educação Ambiental do WWF-Brasil e no Departamento de Educação Ambiental do Ministério do Meio Ambiente, elaborando as estratégias e diretrizes de política pública para a área de educação ambiental e mudanças climáticas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Meio Ambiente, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Ambiental e Mudanças Climáticas; História Ambiental do Cerrado.

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Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PEDROSA, Rebekah Farias Cardoso de Britto; TAMAIO, Irineu. Environmental Education facing the challenge of the climate crisis, in the view of a pedagogical material from Unesco: reproductive or transformative?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 227–246, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.14325. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14325. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-09-11
Accepted 2022-10-07
Published 2022-12-01