The Campos State schools located in rural settlements in the state of Paraná (Brazil): Environmental education in focus

Authors

  • Maria Arlete Rosa Universidade Tuiuti do Paraná
  • Marlene Araujo Secretaria de Estado e da Educação do Paraná.
  • Gerson Buczenko UNINTER

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.14112

Keywords:

Education, Settlements, Environmental, Pedagogical Project, School Projects

Abstract

This article portrays a research that had as its object of study the school projects in Environmental Education of state schools in the countryside, located in rural settlements in the state of Paraná. The objective is to understand the presence of Environmental Education in school projects of rural state schools located in rural settlements in Paraná. In this sense, the debate on the concepts of Environmental Education was deepened in order to also know the limits and possibilities of Environmental Education in state schools in rural settlements. In the end, it is evaluated that Environmental Education is present in the school projects of the Political-Pedagogical Projects of the State Colleges of Campo dos Settlements of Agrarian Reform in the state of Paraná, however, it appears that, in a contradictory way, not always thinking about the environment is reproduced in a critical format of social reality, although it is considered the no hegemonic condition defended in and by Rural Education.

Author Biographies

  • Maria Arlete Rosa, Universidade Tuiuti do Paraná

    Professor and researcher at the Graduate Program in Education - Master's and Doctorate at Universidade Tuiuti do Paraná - NUPECAMP

  • Marlene Araujo, Secretaria de Estado e da Educação do Paraná.

    Researcher NUPECAMP - Tuiuti University of Paraná

  • Gerson Buczenko, UNINTER

    Researcher NUPECAMP- Tuiuti University of Paraná and professor - Uninter

References

ARAÚJO, M. A. C.de. Educação Ambiental nos colégios dos assentamentos organizados no MST: tendências conservadoras e crítica. 2019. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba

BARBIERI, J. C. Gestão ambiental empresarial: conceitos, modelos e instrumentos. 3.ed. São Paulo: Saraiva, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BUCZENKO, G. L. Educação Ambiental e Educação do campo: caminhos em comum. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GUBUR, D. M. P; TONÁ, N. Agroecologia. In: CALDART, R. S. et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2012.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. 7. ed. Campinas: Papirus, 1995.

KUSMA, E. N. Educação Ambiental: a prática do pedagogo em escolas da rede municipal de ensino de Curitiba. 2017. 209 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba.

LAYRARGUES, P. P. Para onde vai à Educação Ambiental? O cenário político-ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 398-421, ago./dez. 2012.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012a.

LOUREIRO, C. F. B. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012b.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. (Org.). Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MOTA, J. C. Limites e possibilidades na transição para espaços educadores sustentáveis em escolas municipais de São João Batista – SC. 2015. 127 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação do Campo.2006. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/diretriz_edcampo.pdf>. Acesso em: 22 jul. 2022.

PARANÁ. Lei n. 17.505, de 11 de janeiro de 2013. Institui a Política Estadual de Educação Ambiental e o Sistema de Educação Ambiental e adota outras providências. Disponível em: <https://leisestaduais.com.br/pr/lei-ordinaria-n-17505-2013-parana-institui-a-politica-estadual-de-educacao-ambiental-e-o-sistema-de-educacao-ambiental-e-adota-outras-providencias>. Acesso em: 22 jul. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado de Educação. Conselho Estadual de Educação. Deliberação n. 04/2013. Disponível em: <https://www.cee.pr.gov.br/sites/cee/arquivos_restritos/files/migrados/File/pdf/Deliberacoes/2013/deliberacao_04_13.pdf>. Acesso em: 22 jul. 2022.

PLÁCIDO, O. P. de; CASTRO, E.M.N.V. de; GUIMARÃES, M.. Travessias para Educação Ambiente ‘desde el sur’: uma agenda política crítica comum em ‘zonas de sacrifício’ como o Brasil e América Latina. Ambiente & Educação. v. 23, n. 1, 2018.

SAUVÉ. L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, maio/ago. 2005.

TAVARES, T. E. S. Educação Ambiental na prática pedagógica dos Professores de um centro municipal de educação Infantil de Curitiba. 2016. 210 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ROSA, Maria Arlete; MARLENE APARECIDA COMIN; GERSON LUIS. The Campos State schools located in rural settlements in the state of Paraná (Brazil): Environmental education in focus: . Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 190–206, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.14112. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14112. Acesso em: 18 dec. 2025.
Received 2022-07-22
Accepted 2022-09-21
Published 2022-12-01