Environmental Education in higher education: an analysis of the curriculum of the Pedagogy course at a Federal University of Minas Gerais (Brazil)

Authors

  • Helen Freitas Ferraz de Oliveira Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3751-3622
  • Alessandro Medeiros Pedro Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil
  • Ricardo Silva Andrade Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7884-6629
  • Vinícius José Silva Barbosa Moreira Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil
  • Luciana Botezelli Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5916-0442
  • Adriana Maria Imperador Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v15.13942

Keywords:

Environmental education; Social and Environmental Responsibility; University education; Pedagogy.

Abstract

This article intends to analyze the interdisciplinary structuring of Environmental Education in the curriculum of the Pedagogy course at the Federal University of Alfenas - UNIFAL MG, using the time frame of the last five years (2015-2022) and its contribution to the formation of the Pedagogue. The methodology adopted was bibliographic and documental research, with a view to institutional documents (Political Pedagogical Projects and Curricular Dynamics). Then, through a qualitative-quantitative methodology, the relevance of Environmental Education in the Pedagogy course was discussed. After the insertion of Environmental Education in the curriculum, actions relevant to universities in adopting the socio-environmental theme as determined by law are discussed, alternating between the legal obligation with the autonomy to use it in different educational contexts, thus preparing the pedagogue to deal with the social problems.

Author Biographies

  • Helen Freitas Ferraz de Oliveira, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil

    Graduação em Pedagogia e Direito. Graduanda em Curso Superior de Tecnologia em Gestão Ambiental. Pós-graduação Latu Sensu em Gestão do Trabalho Pedagógico e em Direito Ambiental. Pós-graduanda Latu Sensu em Educação Ambiental. Cursando Pós-graduação Stricto Sensu em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela UESC. Área de atuação: Professora do curso de Direito da Anhanguera Itabuna e Advogada OAB/BA.

  • Ricardo Silva Andrade, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil

    Graduação em Administração. Pós-graduação Latu Sensu em Gestão de Negócios. Cursando Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL MG

  • Vinícius José Silva Barbosa Moreira, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil

    Graduação em Ciências Biológicas. Pós-graduação Latu Sensu em educação, com ênfase no ensino fundamental 2 e médio. Cursando Pós-graduação Stricto Sensu em ciências Ambientais pela Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL MG.

  • Luciana Botezelli, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil

    Engenheira Florestal, Mestrado em Engenharia Florestal (Manejo Ambiental), Doutorado em Ciências (Ecologia de Florestas Tropicais) atuando em Conservação da natureza, Planejamento ambiental e urbano, Gestão ambiental, Educação ambiental e Unidades de Conservação.

  • Adriana Maria Imperador, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais, PPGCA, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL, MG, Brasil

    Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestre e Doutora em Engenharia Ambiental pela Universidade de São Paulo, atuando em Educação ambiental.

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Published

2022-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

OLIVEIRA, Helen Freitas Ferraz de; PEDRO, Alessandro Medeiros; ANDRADE, Ricardo Silva; MOREIRA, Vinícius José Silva Barbosa; BOTEZELLI, Luciana; IMPERADOR, Adriana Maria. Environmental Education in higher education: an analysis of the curriculum of the Pedagogy course at a Federal University of Minas Gerais (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 5, p. 23–32, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v15.13942. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13942. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-05-23
Accepted 2022-06-03
Published 2022-10-01