Didactic materials of Environmental Education with an emphasis on game animals in rural schools in the municipality of Cruzeiro do Sul (AC, Brazil)

Authors

  • Rafaela Estefani de Oliveira Pinho Universidade Federal do Acre – Campus Floresta
  • Tiago Lucena da Silva Universidade Federal do Acre – Campus Floresta

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.13867

Keywords:

Rural Communities, Elementary School, Education

Abstract

Environmental Education, in the context of formal education, is important for raising awareness and sensitization of students regarding natural resources. Based on this, this study aimed to develop educational materials for environmental education with an emphasis on hunting animals to be delivered to teachers who teach in three rural communities located on the Valparaíso River in Cruzeiro do Sul (AC, Brasil). For the evaluation of the materials received, the testimony of the contemplated teachers and their analysis carried out in a discursive way were collected in audio format. In all, 54 handouts, 300 folders and 45 game prints were handed out, with the participation on 8 teachers and 3 pedagogical coordinators, who used these materials with 186 students from the 1.st to the 5.th year of elementary school.

References

APRIGIO, S.S.O. et al. Abordagem ambiental no âmbito escolar: percepções dos alunos sobre as práticas socioambientais durante o ensino médio. Pesquisa em Foco. São Luís, v.24, n. 1, p. 43-55, 2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 05 jan. 2022.

BRASIL. Lei 9.795 de 27.04.1999. Dispõe sobre Educação Ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. Brasília, DF, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 05 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e Ministério do Meio Ambiente. Programa Nacional de Educação Ambiental – ProNEA. 3ª ed. Brasília: MMA, 2005.

DEMOLY, K. R do. A.; SANTOS, J. S. B. Aprendizagem, Educação Ambiental e escola: modos de agir na experiência de estudantes e professores. Revista Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 21, p 1-20, 2018.

FERNANDES, P. R.; ROCHA, P. C. Coleta seletiva e escolas municipais: uma parceria possível através da Educação Ambiental. Estudo de caso: Escolas municipais da Estância Turística de Olímpia. 8º Fórum Internacional de Resíduos Sólidos, Curitiba. Anais. Curitiba, PR, 2017.

FERREIRA, L. C. et al. Educação Ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v. 14, n. 2, p. 201-214, 2019.

FERRO, B. R.; VIEL, F. V. A importância do lúdico nas séries iniciais do ensino fundamental. Revista Científica UNAR. São Paulo, v. 18, n. 1, p. 109-129, 2019.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: participação para além dos muros da escola. In: Brasil. Ministério da Educação. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Cap. 2. p. 85-94, 2007.

GARCIA, O.G. Um sonho querido. Revista Carta na escola, nº 84, p.24-25, 2014.

KINDEL, E. A. I. Educação Ambiental nos PCN. Educação Ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, p. 21-28, 2012.

MEDEIROS, A. B. et al. Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2011.

MARTINS, J. P. A; SCHNETZLER, R. P. Formação de professores em Educação Ambiental crítica centrada na investigação-ação e na parceria colaborativa. Ciência e Educação. Bauru, v.24, n. 3, p. 581-598, 2018.

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. InforInov – Informação e Inovação, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.

OLIVEIRA, T. M. R.; AMARAL, C. L. C. Ações para minimizar a fragmentação da Educação Ambiental em uma escola pública paulista. Revista brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v.15, n.3, p. 297-314, 2020.

PROFICE, C. C. Educação Ambiental: Dilemas e desafios no cenário acadêmico brasileiro. Revista Eletrônica do PROEDMA, v.10, n.1, p.22-37, 2016.

POTT, C. M.; ESTRELA, C. C. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos Avançados. São Paulo, v. 31, n. 89, p. 271-283, 2017.

Resolução CNE/CP 2/2012. Diário Oficial da União. Brasília, Seção 1 – p. 70.

RODRIGUES, S. C. M. et al. Práticas pedagógicas em classe multisseriada na educação do campo. Kiri – Kerê: Pesquisa em Ensino, v. 3, n. 4, 2020.

REIS, F. H. C. S. et al. A Educação Ambiental no contexto escolar brasileiro. Revista brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 69-82, 2021.

SANTOS, N, B.; GOULD, R, K. Can relational values be developed and changed? Investigating relational values in the environmental education literature. Current Opinion in Environmental Sustainability, v. 35, p. 124-131, 2018.

SILVA, L. O. A importância da Educação Ambiental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v.5, p. 91-101, 2018.

SILVA, M. P. K. et al. Educação Ambiental e Sustentabilidade: Uma preocupação necessária e contínua na escola. Revista brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v.14, n. 1, p. 69-80, 2019.

SILVA, C. C.; SILVA, F. P. Uma abordagem sobre a importância da interdisciplinaridade no Ensino da Educação Ambiental em sala de aula. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v. 8, n. 4, p. 57-7, 2020.

UHMANN, R. I. M.; VORPAGEL, F. S. Educação Ambiental em Foco no Ensino Básico. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 53-68, 2018.

VERDERIO, L. A. P. O desenvolvimento da Educação Ambiental na educação infantil: Importâncias e possibilidades. Revista brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v. 16, n. 1, p. 130-147, 2021.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PINHO, Rafaela Estefani de Oliveira; SILVA, Tiago Lucena da. Didactic materials of Environmental Education with an emphasis on game animals in rural schools in the municipality of Cruzeiro do Sul (AC, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 356–370, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.13867. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13867. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-05-02
Accepted 2022-12-13
Published 2023-02-01