Environment weeks of Unifeso: path and challenges

Authors

  • Luiz Antônio Serra dos Órgãos University Center

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13417

Keywords:

Environmental, Socio-environmental, Green Room

Abstract

The report describes the course of the Environment Week at the Serra dos Órgãos University Center (Unifeso) throughout the eight editions carried out so far. The event brings to the debate the socio-environmental issue with teachers, students, technical-administrative employees and the local society, through a variety of activities. The space-times discuss current socio-environmental problems and their implications for professional training and practice and the exercise of citizenship. At the same time, they aim to awaken, encourage thinking and acting in favor of desirable futures, of a future with social justice and environmental balance, seen inseparably.

Author Biography

  • Luiz Antônio, Serra dos Órgãos University Center

    Bachelor's degree and full degree in Geography from the Federal University of Rio de Janeiro - UFRJ (2005), specialization in Planning and Urban Land Use by the Institute of Research and Urban and Regional Planning - IPPUR/UFRJ (2005), master's degree (2008) and doctorate (2014) from the Fluminense Federal University - UFF. Between 2002 and 2006, as a scientific initiation and technical support research fellow, I participated in research on residential mobility and the formal and informal real estate market (at the Latin American, national and local scales) at the Real Estate and Land Policy Observatory - OIPSOLO/IPPUR/UFRJ. The academic works developed at the postgraduate level analyze the production and reproduction of urban space in the city of Rio de Janeiro, in particular, the policies and programs aimed at the favelas of Rio de Janeiro (Programa Favela-Bairro and PAC Favelas no Complexo do Alemão). Professor at the Serra dos Órgãos University Center - UNIFESO (since 2008/02), in several courses, in subjects on the following topics: teaching Geography; environmental education; science, technology and society; scientific methodology; and cultural studies. With experience in teacher training courses, with emphasis on Geography and Pedagogy courses. Research in the areas of urban geography and teaching of Geography. Extension projects in Social and Environmental Education by Sala Verde Unifeso. Professor of Geography, in basic education, at the Government of the State of Rio de Janeiro (since 2007) and at the Municipality of Petrópolis - RJ (since 2010), with experience in the private network. http://lattes.cnpq.br/3760286370273503 

References

ALMEIDA, Ana. Maria; PEREIRA, Luiz Antônio. Sala Verde Unifeso: espaço de educação socioambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental,16 (4), 191-204. https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11694

DIAS, Genebaldo. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9ª ed. – São Paulo: Gaia, 2004.

GARCIA, Maria.; ZANETI, Izabel.; YANOMINE, Silvia.; SILVEIRO, Andreia; CERQUEIRA, Érika; SILVA, Maria. Duas décadas de PNEA: avanços e retrocessos no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V. 15, n° 5, p. 250-270, 2020. Disponível em: < Vista do Duas décadas da PNEA: Avanços e Retrocessos no Brasil (unifesp.br)>. Acesso em: 15 jan. 2022.

GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental: no consenso um embate? 5ª ed. Campinas: Papirus, 2007.

LAYRARGUES, Phillipe.`.; LIMA, Gustavo. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Revista Ambiente & Sociedade vol. XVII, n° 1 jan-mar, São Paulo, 2014. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/asoc/v17n1/v17n1a03.pdf >. Acesso em: 15 jan. 2022.

LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. 4ª ed. Revista. São Paulo: Cortez, 2007.

LEFF, Enrique. Discursos sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010

LOUREIRO, Carlos. Trajetórias e fundamentos da Educação Ambiental. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

RECLUS, Élisée. Do sentimento da natureza nas sociedades. São Paulo: Expressão & Arte: Editora Imaginário, 2010.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 15ª ed. – Rio de Janeiro: Record, 2008.

UNIFESO. O Unifeso. (2020). Disponível em: https://www.unifeso.edu.br/sobre-unifeso.php. Acesso em: 17 jan. 2022.

UNIFESO. Sala Verde. (2014). Disponível em: https://www.unifeso.edu.br/programas/sala-verde. Acesso em: 17 jan. 2022.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2014. Teresópolis: Unifeso, 2014.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2015. Teresópolis: Unifeso, 2015.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2016. Teresópolis: Unifeso, 2016.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2017. Teresópolis: Unifeso, 2017.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2018. Teresópolis: Unifeso, 2018.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2019. Teresópolis: Unifeso, 2019.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2020. Teresópolis: Unifeso, 2020.

UNIFESO. Relatório Anual da Sala Verde Unifeso 2021. Teresópolis: Unifeso, 2021.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

DE SOUZA PEREIRA, Luiz Antônio. Environment weeks of Unifeso: path and challenges. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 440–457, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13417. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13417. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-01-19
Accepted 2022-10-07
Published 2022-12-01