Environmental Education beyond the pandemic: decolonial learnings with other communities and with other pedagogies

Authors

  • Fábio Pessoa Vieira Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10816

Keywords:

Environmental Education, Decoloniality, Environmental Involvement, Well Being, Sustainable Spaces

Abstract

To understand the multiplicity of sustainable spaces in the world, I present an Environmental Education that is based on other pedagogies present in traditional communities. By supporting the notion of environmental involvement and Bem Viver, I use decoloniality to update myself in the face of the global health crisis, resulting from the COVID-19 pandemic, with regard to other possibilities of acting as an environmental educator. The results create conditions for environmental educators to understand other human relationships with peers and the environment. Connected and rooted relations with the Earth and which constitute a strong formative element for Environmental Education.

References

ARROYO, M.G. Outros Sujeitos, outras pedagogias. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

ARTIGAS, M. Filosofia da Natureza. São Paulo: Instituto Brasileiro de Filosofia e Ciência Raimundo Lúlio, 2005.

BRASIL. Decreto nº 98.897, de 30 de janeiro de 1990. Dispõe sobre as Reservas Extrativistas e dá outras providências. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto/Antigos/D98897.htm >. Acesso em: 23 de maio, 2020. Brasília, 1990.

CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Cultrix, 1997.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro Comum. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991.

DARDEL, E. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. Tradução de Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GUIMARÃES, M. Armadilha paradigmática na Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B; LEROY, J. P. (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

HADOT, P. O Véu de Ísis: Ensaio sobre a história da ideia de natureza. São Paulo: Loyola, 2006.

LEFF, E. Epistemologia Ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LEFF, E. Discursos Sustentáveis. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2010.

LINERA, A.G. Socialismo Comunitário: Un Horizonte de Época. La Paz: Vicepresidencia, 2015.

MIGNOLO, W. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005.

¬¬¬PORTO-GONÇALVES, C. W. Os (des)caminhos do Meio Ambiente. 15. ed. Contexto: São Paulo, 2006.

¬¬¬PORTO-GONÇALVES, C. W. Amazônia: Amazônias. 3. ed. Contexto: São Paulo 2012.

¬¬¬PORTO-GONÇALVES, C. W. A Globalização da natureza e a natureza da globalização. 5°ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

RELPH, E. As Bases Fenomenológicas da Geografia. Geografia. Rio Claro, v.4, n.7, p.1-25, 1979.

SANTOS, B. S. A Gramática do Tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SUERTEGARAY, D. M. A. Espaço Geográfico Uno e Múltiplo. Scripta Nova - Revista electrónica de geografía y ciencias sociales. Universidad de Barcelona, n. 93, p.1-11, 2001.

TORTOSA, J.M. Sumak Kawsay, Suma Kamaña, Buen Vivir. Fundación Carolina, Madrid, 2009.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.

UFV/ICMBio. Apoio ao processo de identificação das famílias beneficiárias e diagnóstico socioprodutivo em Unidades de Conservação Federais. Viçosa-Brasília, 2014.

VELHO, O.G. Frentes de expansão e estrutura agrária: estudo do processo de penetração numa área da Transamazônica. 2ªed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

VIEIRA, F.P. Envolvimento e Educação Ambiental com as quebradeiras de coco: Um caminho sustentável na reserva extrativista do Extremo Norte do Tocantins. 2017, 199p. Tese (Doutorado em Ciências do Ambiente), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2017.

Published

2020-08-01

How to Cite

VIEIRA, Fábio Pessoa. Environmental Education beyond the pandemic: decolonial learnings with other communities and with other pedagogies. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 259–278, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10816. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10816. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-23
Accepted 2020-07-26
Published 2020-08-01