The development of Environmental Education in Early Childhood Education: importance and possibilities

Authors

  • Leonardo Álisson Pompermayer Verderio Universidade Federal de Rondonópolis

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10617

Keywords:

Child Environmental Education; Environmental Awareness; Teaching Practice; Basic education.

Abstract

This research aimed to investigate the importance of developing Environmental Education in Early Childhood Education. For this, a qualitative bibliographic search was carried out regarding this theme. It was evidenced that Environmental Education when worked since Early Childhood Education promotes the formation of attitudes and values in the child in relation to the environment, promoting an ecologically correct posture and the development of an environmental conscience. The study pointed out that there are numerous possibilities to promote Environmental Education in Early Childhood Education, with the need to provide adequate training for teachers to work on this topic in schools.

References

AGNOL, M. D.; AGUIAR, D. R. C. A práxis pedagógica no ensino da Educação Ambiental crítica em uma escola da rede pública municipal de ensino de Porto Nacional (TO). Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, V. 13, n. 4, p. 126-145, dez. 2018.

ALBANI, I. C.; COUSIN, C. S.; IBAÑEZ, M. E. A Educação Ambiental no Brasil e na Espanha: reflexões alicerçadas na perspectiva crítica e transformadora. Rev. Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande do Sul, v. 36, n. 3, p. 212-234, dez. 2019.

ALMEIDA, B. C.; PORTO, L. J. L. S.; SILVA, C. M. Construção de histórias em quadrinhos como recurso didático para a Educação Ambiental. Revista brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 15, n. 3, p. 229-245, 2020.

ALVES, A. P.; SAHEB, D. A Educação Ambiental na educação infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2013. Anais…Curitiba: PUCPR, 2013. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7774_6497.pdf>. Acesso: 22 jul. 2020.

ALVES, D. A.; SIMEÃO, E. M. S.; RAMOS, M. L. Educação Ambiental na educação infantil: como e porque sua abordagem com crianças nessa faixa escolar. Colloquium Humanarum, v. 13, n. Especial, jul./dez, p. 262-267, 2016.

AMARO, F. T.; BERNARDES, M. B. J. Educação Ambiental como instrumento de mitigação de impactos ambientais: experiências com Programas de Educação Ambiental (PEA’s) desenvolvidos para linhas de transmissão de energia elétrica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 35, n. 3, p. 152-169, set./dez. 2018.

ARNALDO, M. A.; SANTANA, L. C. Políticas públicas de Educação Ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 3, p. 599-619, abr. 2018.

BEHREND, D. M.; COUSIN, C. S.; GALIAZZI, M. C. Base Nacional Comum Curricular: o que se mostra de referência à Educação Ambiental? Ambiente & Educação, v. 23, n. 2, p. 74-89, 2018.

BISSACO, C. M.; SILVA, D. M.; REIS, D. A. Educação Infantil, Educação Ambiental e construção de valores: uma proposta de formação docente. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v.33, n.1, p.233-255, jan./abr. 2016.

BRANCO, E. P., ROYER, M. R.; BRANCO, A. B. G. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNs, nas DCNs e na BNCC. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 29, n. 1, p.185-203, Abr., 2018.

BRASIL, Lei nº 6.938/81, de 31 de agosto de 1981. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 31 de agosto de 1981. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L6938.htm>. Acesso: 15 jul. 2020.

BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 05 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso: 23 abr. 2020.

BRASIL, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 26 mar. 2020.

¬BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf>. Acesso: 20 jul. 2020.

BRASIL, Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Ambiental e da outras providências. Diário Oficial, Imprensa nacional: Brasília, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm>. Acesso: 23 abr. 2020.

BRASIL, Decreto nº 4.281, de 25 de junho de 2002. Regulamenta a Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999, que institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. Brasília, 2002. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/D4281.htm>. Acesso: 20 jul. 2020.

BRASIL, Parecer CNE/CP, nº 8/2012. Estabelece as Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Ministério da Educação e Conselho Nacional de Educação, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10389-pcp008-12-pdf&category_slug=marco-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso: 20 jul. 2020.

BRASIL, Resolução CNE/CP 2/2012. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de junho de 2012 – Seção 1 – p. 70. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso: 15 jul. 2020.

¬BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRASIL, Programa Nacional de Educação Ambiental – ProNEA: documento básico. Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental; Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental. 4 ed. Brasília, 2014. Disponível em: <https://www.mma.gov.br/publicacoes/educacao-ambiental/category/98-pronea.html>. Acesso: 22 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf>. Acesso: 23 mar. 2020.

COLLADO, S.; STAATS, H.; CORRALIZA, J. Experiencing nature in children’s summer camps: Affective, cognitive and behavioural consequences. Journal of Environmental Psychology, v. 33, p. 37-44, 2013.

CRAWFORD, M.R.; HOLDER, M.D.; O’CONNOR, B.P. Using Mobile Technology to Engage Children With Nature. Environment and Behavior, v. 49, n. 9, p. 959–984. 2017.

CUNHA, C. R.; NASCIMENTO, C.; DALL’ORTO, J. A. C.; SILVA, J. G. F. A literatura infantil e sua possibilidade de abrir horizontes em relação à Educação Ambiental na primeira infância. Revista brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 15, n. 1, p. 431-441, 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220p.

GRZEBIELUKA, D.; KUBIAK, I.; SCHILLER, A.M. Educação Ambiental: A importância deste debate na Educação Infantil. Revista Monografias Ambientais, v.13, n.5, p.3881-3906, dez. 2014.

GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v.7, n.9, p.01-12, 2013.

HENDGES, A. S. Educação Ambiental no Ensino Formal e Não Formal, Lei 9.795/1999. Ecodebate cidadania e meio ambiente, 2010. Disponível em: <https://www.ecodebate.com.br/2010/09/13/educacao-ambiental-no-ensino-formal-e-nao-formal-lei-9-7951999-artigo-de-antonio-silvio-hendges/>. Acesso: 30 abr. 2020.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, mar. 2003.

KLEIN, A. L. Educação Ambiental na Educação Infantil: um estudo de caso na fazenda quinta da estância grande - Viamão/RS. 2007. 78 f. Monografia (Pós Graduação em Educação Ambiental). Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2007. Disponível em: <http://jararaca.ufsm.br/websites/unidadedeapoio/download/Angelaklein>. Acesso: 25 abr. 2020.

MEDEIROS, A. B.; MENDONÇA, M. J. S. L.; SOUSA, G. L.; OLIVEIRA, I. P. A importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.

NEIMAN, Z.; ADES, C. Contact with nature: effects of field trips on proenvironmental knowledge, intentions and attitudes. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 4, p. 889-902, 2014.

OLIVEIRA, J.; XAVIER, A. R.; ALCÓCER, J. C. A.; XAVIER, L. C. V.; RODRIGUES, R. M. Educação Ambiental e a legislação brasileira: contextos, marco legal e desafios para a educação básica. Educação Ambiental em Ação, n. 59, Ano XV, mar./mai. 2017.

OLIVEIRA, Z. R. O Trabalho do professor na educação infantil. 1. Ed. São Paulo: Biruta, 2012.

REIGOTA, M. Desafios à Educação Ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, p. 43-50, 1998.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental? 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. (coleção primeiros passos). São Paulo: Brasiliense, 2014. 112p.

RICHARDSON, M.; SHEFFIELD, D. Three good things in nature: noticing nearby nature brings sustained increases in connection with nature, Psyecology, v. 8, n. 1, p. 1-32, 2017.

RODRIGUES, D. G.; SAHEB, D. A Educação Ambiental na educação infantil segundo os saberes de Morin. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 253, p. 573-588, set./dez. 2018.

RODRIGUES, S. J. Educacion Ambiental: una propuesta para la educación secundaria. Ambiente e Educação, v. 18, n. 1, p. 113-138, 2013.

ROSA, C. D.; PROFICE, C.C. Que tipo de Educação Ambiental e para quem? Fatores associados a atitudes e comportamentos ambientais. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 13, n. 4, p. 111-125, dez. 2018.

SAHEB, D.; RODRIGUES, D. G. A Educação Ambiental na educação infantil: limites e possibilidades. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 23, n. 1, p. 81-94, jan./abr. 2016.

SANTOS E. A. V.; VASCONCELOS, M. T. O. A Educação Ambiental no ensino básico através das intervenções do PIBID e as contribuições do programa para a formação docente. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, V. 13, n. 4, p. 51-65, dez. 2018.

SANTOS, C. F.; SILVA, A. J. A importância da Educação Ambiental no ensino Infantil com a utilização de recursos tecnológicos. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v.5, n.2, p.4-19, out.2016/mar. 2017.

SCHÜNEMANN, D. R.; ROSA, M. B. Conscientização ambiental na educação infantil. Revista Monografias Ambientais, v. 1, n. 1, p. 122-132, 2010.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23º ed. São Paulo, Cortez, 2007.

SILVA, M. N. A Educação Ambiental na sociedade atual e sua abordagem no ambiente escolar. Portal de e - governo, inclusão digital e sociedade do conhecimento, 2012. Disponível em: <http://www.egov.ufsc.br/portal/conteudo/educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental-na-sociedade-atual-e-sua-abordagem-no-ambiente-escolar>. Acesso: 22 jul. 2020.

SILVA, C. K. F.; CARNEIRO, C. Um breve histórico da Educação Ambiental e sua importância na escola. In: Congresso Nacional de Educação – CONEDU, 4., 2017, João Pessoa, PB. Congresso… João Pessoa: CEMEP e UEPB – Universidade Estadual da Paraíba, 2017. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV073_MD1_SA14_ID9579_12102017144004.pdf>. Acesso: 28 abr. 2020.

SOBRAL, M. M. A importância do pensamento reflexivo crítico e criativo na Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 9, n. 2, p. 314-343, dez. 2014.

SORRENTINO, M.; TRAJBER, R.; FERRARO JR., L. A. Educação Ambiental como Política Pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.

SPRESTESOJO, L. A. C. D.; MAZARI, E. J.; GIROTTI, V. B. S. Práticas sobre consciência ambiental a partir da implantação de horta na educação infantil. Trilhas Pedagógicas, v. 7, n. 7, p. 329-350, Ago. 2017.

TIRIBA, L. Crianças da natureza: Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO, 1., 2010. Anais… Belo Horizonte: Núcleo Interdisciplinar de Meio Ambiente/NIMA, PUC-RIO, 2010. p. 1-20. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7161-2-9-artigo-mec-criancas-natureza-lea-tiriba/file>. Acesso: 22 jul. 2020.

TOZONI-REIS, M. F. C. et al. A inserção da Educação Ambiental na educação básica: que fontes de informação os professores utilizam para sua formação? Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 359-377, 2013.

Published

2021-02-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

VERDERIO, Leonardo Álisson Pompermayer. The development of Environmental Education in Early Childhood Education: importance and possibilities. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 130–147, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10617. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10617. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-05-04
Accepted 2020-09-04
Published 2021-02-03