Voices and speeches in the Environmental Education Program of Itaipu Binacional (PR, Brazil): brief essay

Authors

  • Patricia Garcia da Silva Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais
  • Adriana Monteiro da Costa Universidade Federal de Minas Gerais
  • Cristiana Rocker

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10443

Keywords:

Cultivating Good Water; Paraná River 3; Participative Management.

Abstract

The Itaipu Binacional Program Cultivando Água Boa (CAB) was developed at Paraná Basin 3 (BP3) and configured Environmental Education as an integral framework for the 20 programs that made up the socioenvironmental interventions in the territory. This article presents an analysis of the corporate communication of the Itaipu Educational’s Program from a time and documentary perspective. Analyses were based on a review of the literature and the CAB journals. The CAB journal fulfills the role of disseminating the actions and results of the program, in addition to giving visibility to the partners and the efforts of social articulation and politics at BP3. 

References

AMARAL, A.Q. Educação Ambiental e a dimensão política: um estudo de caso do programa de formação de educadores ambientais da usina hidroelétrica Itaipu Binacional. 2018. 308f. Tese (Doutorado em Educação) - Instituto de Biociências de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista. Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4613/1/UNESP_PPGE_D_Amaral%2CAnelizeQueiroz_2018.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2020.

BOFF, L. Entramos no reino da razão cordial. Cultivando Água Boa, Foz do Iguaçu, junho, 2007.

CARVALHO, P.G.S.; CASALE, V.C; FURTADO, A.S.P; ALBERTON, L.F. Breve Abordagem Perceptiva dos Participantes do FEA: programa de formação de educadores e educadores ambientais. Revista Educomunicação e Educação Ambiental, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, 2013.

CASALE, V.C.; LINDINO, T.C. A Educação Ambiental Empresarial como Condição Estratégica na Empresa. Curitiba-PR: CRV, 2017.

CASALE, V.C; ALBERTON, L. de F; ROCKER, C. Coletivo Educador da Bacia do Paraná 3. In: FERRARO JUNIOR, L.A. (Org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. v. 3. Brasília: MMA/DEA, 2014.

CULTIVANDO ÁGUA BOA, 2017. Disponível em: <http://www.cultivandoaguaboa.com.br/o-programa/sobre-o-programa>. Acesso em: 20 ago. 2017.

DOMÍNGUEZ, A.G.D.; PIMENTEL, F.B. O Programa Cultivando Água Boa: uma avaliação desde a perspectiva da colonialidade. Revista Eletrônica de Relações Internacionais, Centro Universitário Unieuro, n. 20, 2017.

FRIEDRICH, N.M. Outro mundo é necessário. Cultivando Água Boa, Foz do Iguaçu, junho, 2007.

ITAIPU. Relatório de sustentabilidade da Itaipu Binacional. Foz do Iguaçu: Edição Itaipu Binacional, 2007.

KLUNK, L.; MAZZARINO, J.M.; TURATTI, L. O Educador Ambiental do Projeto Cultivando Água Boa da Bacia Hidrográfica do Paraná III. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 3, 2018.

NATIVA SOCIOAMBIENTAL. Dossiê da Educação Ambiental: relatório interno para Itaipu Binacional. 2015.

ORLANDI, E.P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas-SP: Pontes, 1999.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. Tradução de Eni Puccinelli Orlandi et al. Campinas-SP: Unicamp, (1975), 1988.

ROCHA, A.S. As vertentes características e os sistemas pedológicos como instrumentos de análise para a identificação das fragilidades e potencialidades ambientais na Bacia Hidrográfica do Paraná 3. 2016. 165f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual de Maringá, PR. Disponível em: <http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2882>. Acesso em: 24 fev. 2020.

ROCKER, C.; CASALE, V.C.; MARQUES, J.N. Estado da Arte das Comunidades de Aprendizagem do Programa de Formação de Educadores(as) Ambientais (FEA) da Bacia do Paraná 3. XVI Encontro Paranaense de Educação Ambiental (EPEA), 2017, Curitiba. Anais... Curitiba: UFPR, 2017. Disponível em: <http://www.epea2017.ufpr.br/wp-content/uploads/2017/05/382-E3-S1-ESTADO-DA-ARTE-DAS-COMUNIDADES.pdf>. Acesso em: 07 fev. 2020.

RODRIGUES, A.M. Desenvolvimento Sustentável dos conflitos de classes para o conflito de gerações. Panorama da Geografia Brasileira, v. 2, 2006. Disponível em: <http://www.slideshare.net/blogarlete/dessustentavel-do-conflito-de-classes-para-o-de-geraes> Acesso em: 07 fev. 2020.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. (Orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SILVA, S.S. 2017. 149f. Avaliação da implantação e dos resultados do Subprograma Gestão por Bacias. Programa Cultivando Água Boa (Itaipu) na sub-bacia hidrográfica Santa Rosa – Município de Cascavel (PR). Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Marechal Cândido Rondon. Disponível em: <http://tede.unioeste.br/handle/tede/3149>. Acesso em: 21 fev. 2020.

TOZONI-REIS, M.F. de C. Pesquisa ação: compartilhando saberes; pesquisa e ação educativa ambiental. In: FERRARO JÚNIOR, L.A. (Org.). Encontros e caminhos: formação de educadores ambientais e coletivos educadores. v. 1. Brasília: MMA /DEA, 2005.

VIEZZER, M.; PLETSCH, R.; DAHLEM, R.B.; VITORASSI, S.; CASALE, V.C. Círculos de aprendizagem para a sustentabilidade, 1ª ed. Foz do Iguaçu-PR: Itaipu Binacional; Ministério do Meio Ambiente, 2007.

VITORASSI, S. Construção participativa de indicadores de avaliação do Programa de Educação Ambiental da Itaipu Binacional. 2014. 385f. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Departamento de Pedagogia Aplicada e Psicologia da Educação, Universitat de les Illes Balears. Disponível em: <https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/371448/tsv1de1.pdf?sequence=1>. Acesso em: 20 fev. 2020.

VITORASSI, S; SORRENTINO, M; TROBAT, M.F.O. Programa de Educação Ambiental de Itaipu: avanços e desafios de uma experiência de enraizamento da Educação Ambiental na Bacia Hidrográfica do Paraná 3. Revista Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, 2011.

Published

2021-02-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARVALHO, Patricia Garcia da Silva; COSTA, Adriana Monteiro da; ROCKER , Cristiana. Voices and speeches in the Environmental Education Program of Itaipu Binacional (PR, Brazil): brief essay. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 35–65, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10443. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10443. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-03-17
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-03