Soils and society: popularization of knowledge for proper soil management

Authors

  • Cheila Bonati do Carmo de Sousa Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Euzelina Santos Borges Inácio Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Neivesson Brito Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Luciana Santana Sodré Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Valquíria Correia Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Jessica Ramos de Oliveira
  • Geise Bruna da Mata Camilo Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Antônio Jilson Cruz Dias Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10204

Keywords:

Environmental education, Soil education, Environmental perception, Social consciousness

Abstract

The soils of world are being degraded at a very fast pace, making it urgent to make society aware of its importance. Environmental Education is an effective tool for the dissemination of this knowledge, enabling a better understanding of the role of man in relation to conservation. Given this, the objective was to popularize the knowledge about the importance of soil for the maintenance of the life, between elementary and high school students, aiming to form social multipliers concerned with this question. The results of the activities indicate that the work of environmental awareness can lead to a change real of attitude regarding the preservation of the soil and the environment as a whole.

References

ALBUQUERQUE, F. H. T. Impactos ambientais na bacia de drenagem do açude São José I, município de São José de Piranhas - PB. Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Formação de Professores-CFP. Cajazeiras, 52 p., 2014.

BARRIOS, E.; COUTINHO, H. L. C.; MEDEIROS, C. A. B. InPaC-S: Integração Participativa de Conhecimentos sobre Indicadores de Qualidade do Solo – Guia Metodológico. Embrapa, CIAT. Nairóbi, 178p., 2011. .

CARMO, A. A. A.; TEIXEIRA, C.; MOREIRA, M. T. Solo: um aliado na Educação Ambiental sustentável em uma escola pública do interior de Minas Gerais. In: V Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental. Anais. Belo Horizonte/ MG, 14 p., 2014.

Carta de Brasília. Anais da Conferencia Governança do Solo. Brasília-DF, 2015. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/carta-Brasilia%20(1).pdf.

COSTA, M. T.; FARIAS, M. T. C.; ALMEIDA, S. C. D. Perspectivas da Educação Ambiental na fronteira Oeste do Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, p. 200-213, 2014.

CUNHA, L. A. S. A questão socioambiental em debate: uma proposta de intervenção com estudantes da Escola Municipal Amaro da Costa Barros. Monografia (Serviço Social) - Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Campina Grande-PA, 24 p., 2014.

EMBRAPA - Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Dia Nacional da Conservação do Solo: sua história e um alerta da FAO Embrapa. Embrapa Solos, Brasília, DF - Brasil, 2016. https://www.embrapa.br/busca-de-noticias/-/noticia/11582581/dia-nacional-da-conservacao-do-solo-sua-historia-e-um-alerta-da-fao.

FRASSON, V. R.; WERLANG, M. K. Ensino de solos na perspectiva da Educação Ambiental: contribuições da ciência geográfica. Geografia: Ensino & Pesquisa. Santa Maria, v. 14, n. 1, p. 94-99, 2010.

GONÇALVES, T. S.; LOPES, L. O. M.; DURÃES, I. T. B. Pedologia na escola: a abordagem do solo no ensino fundamental de geografia. Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, (artigo Curricular do Estágio Supervisionado em Geografia), 2012.

JUNIOR, OLIVA, E. F. Os impactos ambientais decorrentes da ação antrópica na nascente do rio Piauí - Riachão do Dantas/SE. Revista eletrônica da Faculdade José Augusto Vieira-ANOV. n .7, 17 p., 2012.

LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Revista Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 383-395, 2005.

LUCCA, E. J; BRUM, A. L. Educação Ambiental: como implantá-la no meio rural? Revista de Administração IMED, v. 3, n. 1, p. 33-42, 2013.

MEDEIROS, A. B.; MENDONÇA, M. J. S. L.; SOUSA, G. L.; OLIVEIRA, I. P. A importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, 17 p., 2011.

MUGLLER, C. C.; SOBRINHO, F. A. P.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, Viçosa, v. 30, n. 4, p. 733-740, 2006.

NUNES, S. S. Impactos ambientais associados ao resíduo areia fenólica usada em uma fundição de pequeno porte. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Ciências Exatas e Tecnológicas. São Leopoldo, 153 p., 2013.

OLIVEIRA, E. G.; SAITO, C. H. Análise do material didático PROBIO-Educação Ambiental com foco na transversalidade curricular do tema meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, p. 225-238, 2014.

ROOS, A.; BECKER, E. L. S. Educação Ambiental e sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, REGET/UFSM, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012.

SILVA, K. P. M.; SILVA, K. P. M.; CANEDO, K. O.; RAGGI, D. G.; SILVA, J. G. F. Educação Ambiental e sustentabilidade: uma preocupação necessária e contínua na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 69-80, 2019.

SILVA, L. J. C.. Estudo da percepção ambiental dos alunos do ensino médio no Colégio Estadual Manoel de Jesus em Simões Filho, BA. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, 66 p., 2013.

SILVA, T. R.; SILVA, J. V. F.; MIYAZAKI, L. C. P. A utilização de maquetes didáticas nos estudos de conservação e degradação dos solos no ensino fundamental. Anais do XI Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 11, n. 4, p. 169-180, 2015. PERIODICO ELETRONICO.

SOUSA, P. P. Percepção de alunos do ensino fundamental sobre a importância do solo utilizando mapas mentais. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas. 50 p., 2016.

THOMAS, S. Educação Ambiental participativa na promoção da cidadania: experiência das comunidades urbanas do eixo-forte na cidade de Santarém/PA. Universidade da Amazônia. Belém, 107 p., 2010.

Published

2020-05-21

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SOUSA, Cheila Bonati do Carmo de; INÁCIO, Euzelina Santos Borges; SANTOS , Neivesson Brito; SODRÉ, Luciana Santana; SANTOS, Valquíria Correia; OLIVEIRA, Jessica Ramos de; CAMILO, Geise Bruna da Mata; DIAS, Antônio Jilson Cruz. Soils and society: popularization of knowledge for proper soil management. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 01–17, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10204. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10204. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-01-16
Accepted 2020-03-02
Published 2020-05-21