Environmental Education and the irregular disposal of solid urban waste in the Amazon

Authors

  • Hyago Elias Nascimento Souza Universidade do Estado do Pará
  • Carlos José Capela Bispo Universidade do Estado do Pará
  • Rubens Cardoso da Silva Universidade do Estado do Pará
  • Macella Antonia Pinheiro Monteiro Universidade do Estado do Pará
  • Kewin Guimarães Machado Universidade do Estado do Pará
  • Júlia Gonzaga Silva da Silva Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10138

Keywords:

Change of Habit; Environmental Awareness; Environmental Practices; Public Roads.

Abstract

Developed from an Extension Project together with the UEPA Environmental Management Program of the University of the State of Pará with the objective of working to combat the irregular disposal of solid urban waste on public roads in the city of Belém-PA, using practical actions of Environmental Education . The revitalization of sidewalks and public roads was carried out as the main social impact action. The methodology applied with practical Environmental Education actions was effective in preventing the irregular disposal of solid urban waste on public roads in Belém, generating a significant impact on the change of habit of the population.

Author Biographies

  • Hyago Elias Nascimento Souza, Universidade do Estado do Pará

    Mestre em Ciencias Ambientais, Técnico A - Engenheiro Ambiental na Universidade do Estado do Pará

  • Carlos José Capela Bispo, Universidade do Estado do Pará

    Mestre em Ciencias Ambientais, Prof. da Universidade do Estado do Pará,

  • Rubens Cardoso da Silva, Universidade do Estado do Pará

    Dr. em Ciencias Agrárias, Prof da Universidade do Estado do Pará

  • Macella Antonia Pinheiro Monteiro, Universidade do Estado do Pará

    Graduanda em Engenharia Ambiental

  • Kewin Guimarães Machado, Universidade do Estado do Pará

    Graduando de Bacharelado em Design

  • Júlia Gonzaga Silva da Silva, Universidade do Estado do Pará

    Graduanda em Pedagogia

References

ADENIRAN, A. E.; NUBI, A. T.; ADELOPO, A. O. Solid waste generation and characterization in the University of Lagos for a sustainable waste management. Waste Management, v. 67, p. 3-10, 2017.

BRASIL. Lei Federal n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário oficial da União, Brasília, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.html> Acesso: 1 de dez. 2019.

BRASIL. Lei Federal nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2010/lei/l12305.htm>Acessado em: 30 de nov. 2019.

BRIGGS, L.; TRAUTMANN, N.; PHILLIPS, T. Exploring challenges and lessons learned in cross-cultural environmental education research. Evaluation and program planning, v. 73, p. 156-162, 2019.

CARLETON-HUG, A.; HUG, J. W. Challenges and opportunities for evaluating environmental education programs. Evaluation and program planning, v. 33, n. 2, p. 159-164, 2010.

SILVA, M.S.; FOGAÇA, T.K. Paisagismo com arte uma solução para o ambiente escolar em Manaus-AM. Meio Ambiente e Sustentabilidade, v. 11, n. 6, 2017.

DEMOLY, K.R.A.; SANTOS, J.S.B. Aprendizagem, Educação Ambiental e escola: modos de agir na experiência de estudantes e professores. Ambiente & Sociedade, v. 21, p. 1-20, 2018.

DHOKHIKAH, Y., TRIHADININGRUM, Y., & SUNARYO, S. Community participation in household solid waste reduction in Surabaya, Indonesia. Resources, Conservation and Recycling, v. 102, p. 153-162, 2015.

SANTOS, J.D.; ÁVILA, M.L.D.; SEIDEL, M.I.S.; COSTA, N.; MOURA, S.E.V. Artes plásticas e Educação Ambiental: uma reflexão e sensibilização interdisciplinar. Revista Monografias Ambientais, v.14, n.1, p.123-135, 2015.

FEITOSA, A. K.; BARDEN, J. E.; KONRAD, O. Educação Ambiental: uma experiência com resíduos sólidos domiciliares. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 2, p. 178-183, 30 jun. 2017.

FILHA, M. D. C. V., DE SOUSA, E. A. F., & DA PAIXÃO, A. J. P. Educação Ambiental e gestão de resíduos sólidos residenciais no município de Parauapebas (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 104-120, 2018.

HERMAN, B. C.; SADLER, T. D.; ZEIDLER, D. L.; NEWTON, M. H. A socioscientific issues approach to environmental education. In: International perspectives on the theory and practice of environmental education: A reader (pp. 145-161). Springer, Cham, 2018.

JANUARIO, M., FERNANDES, F. R. M., VALERIO, M. A., & MACEDO, R. B. A study of environmental behaviour of the Wenceslau Braz (in the state of Parana) population as regards urban solid waste. Revista de Gestão Ambiental e da Sustentabilidade, v. 6, n. 1, p. 55-72, 2017.

MARTIN, M.; WILLIAMS, I.D; CLARK, M. Influências sociais, culturais e estruturais na reciclagem de resíduos domésticos: um estudo de caso. Recursos, conservação e reciclagem, v. 48, n. 4, p. 357-395, 2006.

MOURA, J.D.P.; MOREIS, C.S.; RODRIGUES, V.H. Grafitando muros escolares, produzindo territórios criativos. Revista Ciência Geográfica, v. 19, p. 153-162, 2015.

NUNES, L. P. M.; SANTOS, J. S.; SILVA, S. C. S.; PIMENTEL, M. A. Variação da temperatura do solo no leste da Amazônia: Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, v. 1, p. 4787-4797, 2017.

OLIVEIRA, B. O. S. DE; GRAÇA, V. R.; SILVA, D. M. P. DA; PAES, L. F. Percepção ambiental de alunos da educação de jovens e adultos sobre o gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em Humaitá (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 1, p. 284-304, 2016.

O'NEILL, E. Auditorias de Conservação: Lições Aprendidas no Processo de Auditoria, 2003-2007: Conservations Measures Partnership. 2007. Disponível online em <http://conservationmeasures.org/CMP/Site_Docs/Conservation%20Audits%20FINAL%20DRAFT%2031%20July%202007.pdf>.

SANTOS, M.C.L.; GONÇALVES-DIAS, S.L.F.G. Resíduos Sólidos Urbanos e seus impactos socioambientais. São Paulo: IEE-USP, 2012.

SANTOS, S. L. F.; DINIZ, R. G.; SANTOS, G. O. Resíduos eletrônicos: conscientização, campanhas e benefícios socioambientais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 3, p. 238-251, 2019.

SANTOS, V.S.; SCHMITT, J.L.; ROSA, M.D. A Educação Ambiental como potencial para o gerenciamento de resíduos sólidos escolares: o caso da emef boa saúde, Novo Hamburgo (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.11, n.5, p.53-66, 2016.

SAUGO, A.; FERNANDES, L. C.. Ensino e extensão: relato de uma experiência didática voltada para a sustentabilidade. Revista de Arquitetura da IMED, v. 2, n.1, p. 56-66, 2013.

SOUZA, H.E.N.; BISPO, C.J.C.; SARDINHA, A.S.; NOGUEIRA, C.J.L.G.; COSTA, D.C.T.; SILVA, E.M.; THIJM, F.S.A.; SANTANA, T.M.; ROSA, V.L.G. Gestão de resíduos sólidos em uma Universidade na Amazônia. Anais do 10º Fórum Internacional de Resíduos Sólidos do Instituto Venturi Para Estudos Ambientais. João Pessoa:Instituto Venturi de Estudos Ambientais. p. 1-9, 2019.

VARELA-CANDAMIO, L.; NOVO-CORTI, I.; GARCÍA-ÁLVAREZ, M. T. The importance of environmental education in the determinants of green behavior: A meta-analysis approach. Journal of Cleaner Production, v. 170, p. 1565-1578, 2018.

Published

2020-12-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SOUZA, Hyago Elias Nascimento; BISPO, Carlos José Capela; SILVA, Rubens Cardoso da; MONTEIRO, Macella Antonia Pinheiro; MACHADO, Kewin Guimarães; SILVA, Júlia Gonzaga Silva da. Environmental Education and the irregular disposal of solid urban waste in the Amazon. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 123–133, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10138. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10138. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-12-11
Accepted 2020-06-08
Published 2020-12-04