Environmental perception of undergraduate engineering students about the importance of Environmental Education

Authors

  • Erica Leonor Romao Escola de Engenharia de Lorena, SP
  • Danúbia Caporusso Bargos Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, SP
  • Luiz Allan Garcia da Silva Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, SP
  • Letícia Rodrigues de Melo Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10060

Keywords:

Instituição de Ensino Superior. Sustentabilidade. Sociedade e Meio Ambiente.

Abstract

Environmental Education is considered an important motivating instrument for changing actions and reflections for the recovery and preservation of the environment. Universities around the world are building their environmental policies in order to promote sustainability within the university as a model for society. In this context, this work sought to evaluate the perception of undergraduate engineering students at a public higher education institution about their relationship with the environment, experiences and interests focused on environmental education, aiming at the development of sustainable actions and practices at the university and in training of a more conscious professional in favor of sustainable development.

References

BACCI, D. L. C.; SILVA, R. L. F.; SORRENTINO, M.; Educação Ambiental e Universidade: Diagnóstico Disciplinar para Construção de Uma Política Ambiental. Anais do VIII Encontro Pesquisa em Educação Ambiental - EPEA, Rio de Janeiro, 2015. 4p.

BARBIERI, J.C.; SILVA, D. Desenvolvimento sustentável e Educação Ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. Revista de Administração Mackenzie (Online), v.12, n°3, Jun. 2011.

BRANDALISE L. T.; SILVA, J. M. DA; RIBEIRO, I.; BERTOLINI, G. R. F. O reflexo da disciplina de Educação Ambiental na percepção e conduta dos universitários. Pretexto, v. 15, n.4, p 11-26, Belo Horizonte, Outubro 2014.

CNUMAH. Declaração de Estocolmo sobre o ambiente humano. Estocolmo, 1972. Disponível em: <https://cetesb.sp.gov.br/proclima/wp-content/uploads/ sites/36/2013 /12/estocolmo_mma.pdf>. Acesso em: 9 set. 2019.

DANE, F. Research methods. Brooks/Cole Publishing Company: California, 1990.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e prática. São Paulo: Gaia Editora, 2010.

DISTERHEFT, A.; CAEIRO, S. S. F. S.; RAMOS, M. R.; AZEITEIRO, U. M. M. Environmental Management Systems (EMS) implementation processes and practices in European higher education institutions - Top-down versus participatory approaches. Journal of Cleaner Production, v.31, p. 80-90, 2012.

GARLET, J.; CANTO-DOROW, J.S. Percepção Ambiental de Alunos do Ensino Fundamental no Município de Nova Palma, RS. Revista Monografias Ambientais, v.4, n°4, p. 773-785, Out. 2011.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas: São Paulo, 2007.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. Campinas. Papyrus Editora, 2007.

HAMMES, V. S. Proposta metodológica de macroeducação. Brasília, Embrapa, 2012. 338p.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n° 118, São Paulo, p. 189-205, Mar. 2003.

OLIVEIRA, I.G.; COSTA, S. M. F. Análise da percepção ambiental dos moradores de área de várzea urbana de uma pequena cidade do estuário do rio Amazonas. Paisagem e Ambiente: Ensaios. São Paulo, n°40, p. 151-167, Dez. 2017.

PALMA, I. R. Análise da percepção ambiental como instrumento ao planejamento da Educação Ambiental. Dissertação de Mestrado em Engenharia. Universidade Federal do Rio Grande do SUL. Porto Alegre, 2005. 27p.

PAGNOCCHESCHI, B. EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Experiências e Perspectivas. Série Documental EDUCACIONAIS: Relatos de Pesquisa, n.2C, dez./1993. 35p.

PELICIONI, M.C.F. Educação Ambiental: Evolução e Conceitos. In: PHILIPPI JR (Org.). Saneamento, Saúde e Ambiente: Fundamentos para um desenvolvimento Sustentável. Barueri, Editora Manole, 2005.

POMPÉIA, S. M; MUHRINGER, S. Coleção Educação Ambiental na Escolas: Grandes Temas. Midia DVD-R. Produção: ATTA Midia e Educacao Ltda. s/d.

SANTOS, A. M.; LOPES, E. R. N. JUNIOR, M. F. S. Percepção Ambiental de Estudantes do Ensino Técnico Federal em Agropecuária e a Contribuição da Educação Ambiental na Formação Profissional. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, V. 12, No 2: 136-155, 2017.

TAUCHEN, J.; BRANDILI, L. L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior: modelo para implantação em campus universitário. Gestão & Produção, v.13, n.3, p.503-515, Set.-Dez. 2006.

TRATADO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL PARA SOCIEDADES SUSTENTÁVEIS E RESPONSABILIDADE GLOBAL, 1992. Disponível em: < https://www.mma.gov.br/informma/item/8068-tratado-de-educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental-para-sociedades-sustent%C3%A1veis-e-responsabilidade-global.html>. Acesso em: 26 ago. 2019.

UNESCO. Carta de Belgrado: Uma estrutura global para a Educação Ambiental. 1975. Disponível em <http://www.fzb.rs.gov.br/upload/20130508155641carta_ de_belgrado.pdf>. Acesso em: 7 out. 2019.

Published

2020-02-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ROMAO, Erica Leonor; BARGOS, Danúbia Caporusso; SILVA, Luiz Allan Garcia da; MELO, Letícia Rodrigues de. Environmental perception of undergraduate engineering students about the importance of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 194–208, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10060. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10060. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-12-06
Accepted 2019-12-18
Published 2020-02-18