Solar Synergy Project: the transforming power of the sun

Authors

  • Gustavo Alonso Muñoz Magna Faculdade de Tecnologia e Ciências
  • João Raphael Gomes da Silva Oliveira Universidade Federal da Bahia, BA
  • Rafael Copello Universidad de Cádiz (Espanha)
  • Vânia Stolze Consultoria e Treinamento em Energia Solar

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.6838

Keywords:

Solar Energy, Sustainability, Education, Society

Abstract

The objective of this work is to present the main results achieved in the actions developed by the Sinergia Solar project in its first cycle of existence. Lectures, workshops, training and interventions in Brazil were carried out in the period, with the intention of raising awareness, bringing together and facilitating access to knowledge about the use and benefits of solar energy as an energy and low cost alternative compared to conventional technologies. Students from public schools, universities and the community in general were reached by the actions developed. Totaling 26 activities carried out, it was possible to prove the impact that generates the debate related to solar energy and the interest in deepening the knowledge in this type of technology as an energy and democratic alternative for Brazil. It is estimated that over the life of the project, more than 3000 people were directly sensitized on the theme of solar energy.

Author Biographies

  • Gustavo Alonso Muñoz Magna, Faculdade de Tecnologia e Ciências

    Doutor em Ciências, Energia e Ambiente. Engenheiro Ambiental

  • João Raphael Gomes da Silva Oliveira, Universidade Federal da Bahia, BA

    Bacharel em Humanidades. Graduando em Psicologia

  • Rafael Copello, Universidad de Cádiz (Espanha)

    Graduado em Turismo e Hoteleria. Pós-graduado em Gestão, Educação Ambiental e Sustentabilidade.

  • Vânia Stolze, Consultoria e Treinamento em Energia Solar

    Arquiteta. Consultora em Energia Solar.

References

ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Capacidade de Geração no Brasil. BIG ‐ Banco de Informações de Geração 2017. Disponível em <http://www2.aneel.gov.br/aplicacoes/capacidadebrasil/capacidadebrasil.cfm>. Acesso em: 10 dez. 2018.

BRASIL. Lei n.9795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 28 de abril de 1999.

BEN21. Renewables 2016. Global Status Report. Disponível em <http://www.ren21.net/wp-content/uploads/2016/10/REN21_GSR2016_FullReport_en_11.pdf>. Acesso em: 05 nov. 2018.

CABRAL, I.; VIEIRA, R. Viabilidade econômica x viabilidade ambiental do uso de energia fotovoltaica no caso brasileiro: uma abordagem no período recente. Anais do Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, III, Goiânia – GO. 2012.

EPE. Empresa de Pesquisa Energética. Resenha Energética Brasileira – Exercício de 2013. Brasília – DF, 2014. Disponível em: <http://www.mme.gov.br/spe/menu/balanco_energetico.html>. Acesso em: 05 dez. 2018.

INPE. INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS ESPACIAIS. Atlas Brasileiro de Energia Solar. São José dos Campos: INPE 2017. Disponível em: <http://ftp.cptec.inpe.br/labren/publ/livros/Atlas_Brasileiro_Energia_Solar_2a_Edicao.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2018.

JACOBUCCI, D.F.C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão., v.7, p.55-66, 2008.

OLIVEIRA, O.G.; OLIVEIRA, R.H.; GOMES, R. O. Energia solar: um passo para o crescimento. Revista Eletrônica de Graduação., v.10, p.377-389, 2017.

SILVA, R.G.; CARMO, M.J. do. Energia solar fotovoltaica: uma proposta para melhoria da gestão energética. Inter Science Place., v.12, p.129-147, 2017.

Published

2020-02-25

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MAGNA, Gustavo Alonso Muñoz; OLIVEIRA, João Raphael Gomes da Silva; COPELLO, Rafael; STOLZE, Vânia. Solar Synergy Project: the transforming power of the sun. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 415–430, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.6838. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/6838. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2019-04-08
Accepted 2020-01-24
Published 2020-02-25