ENVIRONMENTAL PERCEPTION OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN THE MUNICIPALITY OF PINHAIS (PR, BRAZIL)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20390

Keywords:

Education, Environmental Education, Environmental Perception

Abstract

Environmental education is essential for understanding the relationship between human beings and the environment. This study sought to analyze students' perceptions of today's main environmental issues. To this end, a qualitative and exploratory approach was adopted, with questionnaires administered to 38 students in a mixed class from the 3rd to the 5th year of Primary School I, in Pinhais - Paraná. The results show that the majority of students are aware of environmental problems and can associate them with their daily lives, demonstrating an integrated view of the issues addressed. However, a smaller group of students have mistaken or distorted understandings of the topics covered in the school curriculum.

Author Biographies

  • Ronualdo Marques, Universidade Federal do Pará

    Pós doutorando na Universidade Federal do Pará no Programa de Pós-Graduação em Docencia em Educação em Ciencias e Matemáticas PPGDOC/IEMCI/UFPA. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná UFPR (2024). Pedagogo e Professor na Rede Municipal de Educação de Pinhais - Paraná. 

  • Jerry Adriano Raimundo, Universidade Federal do Pará

    Pós doutorando na Universidade Federal do Pará no Programa de Pós-Graduação em Docencia em Educação em Ciencias e Matemáticas PPGDOC/IEMCI/UFPA. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná UFPR (2023).

  • Carlos Eduardo Fortes Gonzalez , Universidade Federal do Pará

    Professor Visitante Sênior da UFPA - Universidade Federal do Pará no PPGDOC - Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (Mestrado e Doutorado) do IEMCI - Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém - PA (Desde julho de 2024). Doctor en Educación, UDE - Universidad de la Empresa, Montevideo, Uruguay (Reconhecido como equivalente ao título de Doutor em Educação pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre - RS).

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Published

2025-07-01

How to Cite

MARQUES, Ronualdo; RAIMUNDO, Jerry Adriano; GONZALEZ , Carlos Eduardo Fortes. ENVIRONMENTAL PERCEPTION OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN THE MUNICIPALITY OF PINHAIS (PR, BRAZIL). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 4, p. 32–47, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20390. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20390. Acesso em: 13 dec. 2025.