Environmental Education as an instrument of integration between the environment and society: water resources in question

Authors

  • Marcela Furtado Calixto Universidade Federal de Alfenas
  • Adriana Maria Imperador Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20214

Keywords:

Environmental Education, Non-formal Education, Water Resources, Sustainability

Abstract

In this qualitative study, a systematic literature review was conducted on Environmental Education (EE) and its integration with the environment and society in the context of water resources. Based on research from the “Scielo” database, articles related to the subject were collected, particularly on the aspects of EE concerning water resources, using the descriptors: "environmental education" and "water resources." After this collection, the main studies on the topic were reviewed with the aim of understanding the current stage of academic production in the field. The results demonstrated scientific output in the field and the development of methodologies for non-formal EE within organizational settings, aimed at the sustainability of water resources.

Author Biographies

  • Marcela Furtado Calixto, Universidade Federal de Alfenas

    Doutora em Ciências Ambientais.

  • Adriana Maria Imperador , Universidade Federal de Alfenas

    Professora do Programa de Pós-graduação em Ciências Ambientais, Campus Avançado Poços de Caldas, UNIFAL.

References

AGUIAR, Maria Rikelly Frota; AMARANTE, Luiz Henrique Machado; SALES, Manoel Bruno Alves; OLIVEIRA, Jefferson Soares; VIEIRA, Irlaine Rodrigues. Percepção, Degradação e Educação Ambiental de Ribeirinhos do Rio Igaraçu, Piauí, Brasil. SciELO Preprints. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2620

BAGNOLO, Carolina Messora. Relatos de Pesquisa: Considerações sobre a Sociologia e a Educação Ambiental. EDT – Educação Temática Digital, v.9, n.2, p.126-136, 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília – DF, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 mai. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.433, de 8 de janeiro de 1997, dispõe sobre a Política Nacional de Recursos Hídricos, cria o Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9433.htm. Acesso em: 17 mai. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília – DF, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm. Acesso em: 03 mar. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília – DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 17 mai. 2024.

CALLISTO, Matheus et al. Rapid Ecological Assessment of benthic indicators of water quality: a successful capacity-building experience for Brazilian postgraduate students in ecology. Braz. J. Biol., v. 71, n. 4, p. 937-947, 2011.

CARLI, Ana Alice. A Educação Ambiental como premissa inafastável à sustentabilidade do acesso à água potável: para as gerações presente e futura. In: FLORES, N. C. A sustentabilidade ambiental em suas múltiplas faces. São Paulo: Ed. Millennium, 2012.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez. 2012.

CHACON-PEREIRA, Alessandra; NEFFA, Elza; SILVA, Luciene Pimentel. Sistema de Avaliação de Projetos de Educação Ambiental para Gestão de Recursos Hídricos (SAPEA-Água). Ambiente & Sociedade, São Paulo. Vol. 25, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1809-4422asoc20210061r1vu2022L2AO.

COLLEY, Helen; HODKINSON, Phil; MALCOLM, Janice. Non-formal learning: mapping the conceptual terrain. A consultation report. Leeds: University of Leeds Lifelong Learning Institute, 2002.

FERRARO JÚNIOR, Luiz Antônio; SORRENTINO, Marcos. Coletivos educadores. In: JÚNIOR, Luiz Antônio Ferraro (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental (DEA), 2005. p. 59-69.

FERREIRA, Leila da Costa. Sociologia ambiental, teoria social e a produção intelectual no Brasil. Revista Ideias, v. 8, n. 2, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 33. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não-formal. Seminário Direito à educação: solução para todos os problemas ou problema sem solução? Institut International Des Droits De L’enfant (Ide), Suíça, 2005.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2010. 176 p.

GONH, Maria Glória. Educação não formal e cultura política: impactos sobre o associativo do terceiro setor. 2 ed. São Paulo, Cortez, 2005.

GUIMARÃES, Ariane; RODRIGUES, Aline Sueli de Lima; MALAFAIA, Guilherme. Adequação de um protocolo de avaliação rápida de rios para ser usado por estudantes do ensino fundamental. Rev. Ambient. Água, Taubaté-SP, v. 12, n. 5, sept. 2017. DOI: 10.4136/ambi-agua.1996.

JACOBI, Pedro Roberto. Dimensões políticas para gestão compartilhada das águas. In: CATALÃO, Vera Lessa, IBAÑEZ, Maria do Socorro (orgs). Água e transdisciplinaridade: para uma ecologia de saberes. Brasília: Cet-Água, 2012. p. 143-150.

KANASHIRO, Victor. Por uma Sociologia do Conhecimento Científico da Questão Ambiental – A Produção Acadêmica Brasileira sobre Desenvolvimento Sustentável e Sustentabilidade: Resultados Preliminares. Revista do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da USP, v. 16, n. 1, p. 175-188, 2009.

LA BELLE, Tomas Jose. Educación no formal y cambio social en América Latina. México: Nueva Imagen, 1980.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito prazer, sou a Educação Ambiental, seu novo objeto de estudo sociológico. Anais do I Encontro da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, Indaiatuba – SP, 2002.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito Além da Natureza: Educação Ambiental e Reprodução Social. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza (Org.) Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez. p. 72-103. 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Os significados da educação, modalidades de prática educativa e a organização do sistema educacional. Revista Inter Ação, v. 16, n. 1/2, p. 67-90, 2 out. 2018.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

MARIANO, Dandara Jucá Kokay; ALVES, Conceição de Maria Albuquerque. The application of role-playing games and agent-based modelling to the collaborative water management in peri-urban communities. Revista Brasileira de Recursos Hídricos - RBRH, Porto Alegre, v. 25, e25, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0331.252020190100.

MEDEIROS, Amanda Nogueira; NAVONI, Julio Alejandro. Saúde e meio ambiente: análise da percepção da qualidade ambiental da população de Caicó, Rio Grande do Norte. Interações, Campo Grande, MS, v. 24, n. 2, p. 377–393, abr./jun. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.20435/inter.v24i2.3317

OBARA, Ana Tiyomi; KOVALSKI, Mara Luciane; REGINA, Valéria Brumato; RIVA, Poliana Barbosa.; HIDALGO, Maycon Raul; GALVÃO, Camila Brito;TAKAHASHI, Bruno Tadashi Environmental Education for sustainable management of the basins of the rivers Pirapó, Paranapanema III and Paranapanema IV. Braz. J. Biol., v. 75, n. 4, pp. S137-S147, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1519-6984.01113suppl.

PHOA, Li An. Beber diretamente de nossas águas. In: CATALÃO, Vera Lessa; RIBEIRO, Sérgio Augusto (Orgs.). Água, compartilhamento e cultura de paz. Brasília: Senado Federal, 2020.

PICCOLI, Andrezza de Souza; KLIGERMAN, Débora Cynamon; COHEN, Simone Cynamon; ASSUMPÇÃO, Rafaela Facchetti. A Educação Ambiental como estratégia de mobilização social para o enfrentamento da escassez da água. Ciência & Saúde Coletiva, [s.l.], v. 21, n. 3, pp. 797-808, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015213.26852015.

QUEVEDO, Claudia Maria Gomes; PAGANINI, Wanderley Silva. A disponibilização de fósforo nas águas pelo uso de detergentes em pó: aspectos ambientais e de Saúde Pública. Ciênc. saúde colet. v. 23, n. 11, nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320182311.27062016

ROBOTTOM, Ian; HART, Paul. Education for sustainability: A critical perspective. Londres: Falmer Press, 1993.

RODRIGUES, Theófilo. Bases conceituais para uma sociologia da sustentabilidade: capitaloceno, justiça ambiental e racismo ambiental. O Social em Questão, v. 26, n. 55, 2023. DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.OSQ.61443.

RODRIGUEZ, Corina Iris; JACINTO, Guillermina; RUIZ, Alejandro de Galarreta; BANDA, Roxana Noriega. Gestión del agua subterránea en el Barrio Cerro Los Leones de Tandil (Argentina). Ciencia, Docencia Y Tecnología, v. 21, n. 41, pp. 193 – 216, nov. 2010.

SAITO, Carlos. As mútuas interfaces entre projetos e ações de Educação Ambiental e de gestão de recursos hídricos: subsídios para políticas de estado. Ambiente & Sociedade, Campinas v. 14, n. 1, pp. 213 – 227, jan.-jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.org/pt/sobre-o-scielo/rede-scielo/. Acesso em: 03 jan. 2024.

SORIANO, Raquel de la Cruz; MARTÍN, María de la Caridad Páez; TOLEDO, María Antonieta Rodríguez. Sistematización de experiencia en la educación ambiental: el concurso por el día mundial del agua. Mendive. Revista de Educación, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 139–157, 2022. Disponível em: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2382. Acesso em: 2 sep. 2024.

TRISTÃO, Virgínia Talaveira Valentini. Educação Ambiental não formal: a experiência das organizações do terceiro setor. Tese de doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação. USP, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-06122011-162826/publico/VIRGINIA_TALAVEIRA_VALENTINI_TRISTAO.pdf. Acesso em 03 fev. 2024.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CALIXTO, Marcela Furtado; IMPERADOR , Adriana Maria. Environmental Education as an instrument of integration between the environment and society: water resources in question. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 375–392, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20214. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20214. Acesso em: 5 dec. 2025.