Environmental Education and Sustainability Actions in the University Context in South America: A Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19712

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, Acctions, University, South America

Abstract

This systematic revision focused on bringing together environmental education and sustainability actions and interventions linked to university contexts across South America. The search was carried out in the electronic databases Web of Science, Scopus, BVS, Scielo, Pubmed and ERIC. Articles from the countries of Brazil, Colombia, Ecuador, Venezuela, Peru and Chile were identified, whose actions were divided by the following characteristics: actions with partnerships and collaboration networks, sustainability practices on campus, courses/training, events/campaigns and extension activities. Each one with its own highlight, also outlined as being an individual, collective or institutional initiative, in addition to being able to be punctual or permanent, with respective mentions of the results. The analysis of the identified articles shows a diversity of actions, although most of them focus on more conventional strategies used in the university context (such as classes, lectures and courses), but applying differentiated resources such as the use of films and games. The need to expand the actions to the community outside the campus is highlighted, as well as action articulateds in a cooperation network for more comprehensive and complete actions, as well as the importance of the participation of indigenous populations in these actions. As a conclusion, environmental education and sustainability must continue holding hands, taking the context as a basis and also exploring transdisciplinary aspects, involvement from different sectors and reflectives and, as far as possible, critical dialogues. The varied experiences can be a driver for more institutional, articulated and effective actions, strengthening the social role of the university.

Author Biographies

  • Larissa Cantagalli Torres, Universidade de São Paulo

    Graduada em Fisioterapia pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto.

  • Regina Yoneko Dakuzaku Carretta, Universidade de São Paulo

    Docente do curso de Terapia Ocupacional, vinculada ao Departamento de Ciências da Saúde da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP (FMRP-USP). Mestrado e doutorado em Engenharia de Produção na temática da pessoa com deficiência e trabalho;
    Atua no Grupo de pesquisa "Saúde, Ocupação e Contextos Psicossociais" no qual tem trabalhado nas seguintes temáticas: Atenção Primária à Saúde, Território, Pessoa com Deficiência, Interprofissionalidade, População em Vulnerabilidade Social, Economia Solidária, Lazer e Participação Social;
    Membro da Comissão de Gestão Ambiental da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, atualmente na coordenação (gestão março/2022 a março/2025);
    Participante do projeto de Extensão: Horta Comunitária USP-RP: um projeto de sustentabilidade ambiental e social, sob coordenação da Profa. Dra. Simone de Pádua Teixeira;
    Coordenou o projeto “Formação interprofissional na atenção primária à saúde: inovação e integração entre universidade, serviço e comunidade”, contemplado no edital “Consórcios Acadêmicos para excelência do ensino de graduação - (CAEG)” da Pró-Reitoria de Graduação (2021);
    É uma das docentes coordenadoras da disciplina interunidade: “Atuação interprofissional em promoção da saúde na comunidade”, com participação de 10 cursos de saúde do campus USP;
    Foi vice-coordenadora e tutora do PET-Saúde/Interprofissionalidade no período de 2019-2021.

References

ÁLVAREZ GUTIÉRREZ, D.; CADENAS MARTÍNEZ, R. Podcasts como herramienta para la educación ambiental en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, [S.l.], v. 28, n. 3, p. 189–203, 2022.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília – DF, 1988. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: . Acesso em: 15 set. 2024

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental. Programa Nacional de Educação Ambiental – ProNEA: documento básico. Brasília, DF, 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/pronea3.pdf>. Acesso em: 15 set. 2024

BERCHIN, I. I.; GRANDO, V.S.; MARCON, G.A.; CORSEUIL, L.; ANDRADE GUERRA, J.B.S.O. Strategies to promote sustainability in higher education institutions: A case study of a federal institute of higher education in Brazil. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 18, n. 7, p. 1018-1038, 2017.

BOSSERT, M.; VERHOEF, L. The university campus as a living lab for sustainability: a practitioner’s guide and handbook. Delft: Delft University of Technology, 2019.

BRANCO, M.A.A.; WEYERMÜLLER, A.R.; MÜLLER, E.F.; SCHNEIDER, G.T.; HUPFFER, H.M.; DELGADO, J.; MOSSMAN, J.B.; BEZ, S.R.; MENDES, T.G. Games in the environmental context and their strategic use for environmental education. Brazilian Journal of Biology, v. 75, n. 2, p. 114-121, may 2015.

BRANDLI, L. L.; SALVIA, A.L.; DAL MORO, L.; da ROCHA, V.T.; MAZUTTI, J.; REGINATTO, G. How can ecological fairs increase sustainability in a university campus? International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 20, n. 3, p. 515-529, 2019.

BRESSIANI, T.S.C.; LORENZINI, L., NEVES; T.R., ALVARENGA; M.B., FERREIRA; S.A.D., MOURA; P.R.G.; LELIS, M.F.F. Plastic Wood Production from Mining Tailings and Plastic Waste: An Experimental Study. Revista Virtual de Quimica, v. 14, n. 3, p. 372-379, may-jun 2022.

CALDERÓN MOYA-MÉNDEZ, N.; ZWART, H. Science and poetry: poems as an educational tool for biology teaching. Cultural Studies of Science Education, v. 17, n. 3, p. 727-743, 2022.

CARSON, R. Primavera silenciosa. Tradução de José Antônio Arantes. São Paulo: Gaia, 2002.

CARVAJAL-FLÓREZ, E.; TORO YEPES, J. J.; REALPE ERAZO, M. I. Caracterización de residuos sólidos en una institución de educación superior: caso de estudio campus Robledo de la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín. Tecnología y Ciencias del Agua, v. 14, n. 1, p. 01–37, 2023.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO (CMMD). Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1991.

CRUZ, V.M.C.; DE TOLEDO, R.F.; DE SOUZA, V.A.F.; GONÇALVES, A.M.M. Limits of environmental education and recycling workshops against the inappropriate disposal of cooking oil in urban centers. Revista Metropolitana de Sustentabilidade, v. 9, n. 2, p. 137-147, may-aug 2019.

COSTA DA CONCEIÇÃO, N.E.; VICENTINE DE SAMPAIO, S.M. Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories. REMEA - Revista Eletronica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 3, p. 33-51, dec 2021.

DE OLIVEIRA, D.B.; BECKER, R.W.; SIRTORI, C.; PASSOS, C.G. Development of environmental education concepts concerning chemical waste management and treatment: the training experience of undergraduate students. Chemistry Education Research and Practice, v. 22, n. 3, p. 653-661, jul 1 2021.

DIAS, G.F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

DIAS, S. V.; VERDADE, L.M.; PRADO, B.; ZANETTI, V.; ALMEIDA, N.; SANTOS-REIS, M.; PEDROSO, N.M. Neotropical otters as promoters of environmental awareness. IUCN/SSC Otter Specialist Group Bulletin, v. 36, n. 1, p. 17-27, 2019.

DINIZ, J.F.; DE BARBA, C.H. Where did the swallows go to? Indigenous cinema as a strategy for teaching about climate changes. REMEA - Revista Eletronica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 40, n. 3, p. 117-135, sep-dec 2023.

FINAMOR NETO, J.G.; LARA, G.; SANTOS, M.F.; LOPES, E.; SAUER, D.; MARIN, E.C. Educação Ambiental e Lazer: articulações a partir do esporte de canoagem. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 16, n. 4, 2013.

FONSECA, J.C.L.; WENDLING, M.; EUGENIO, G.; MILAGRE, C. University and local recyclable material cooperative - building bridges around e-waste. Chemistry Teacher International, v. 6, n. 2, p. 135-141, jun 29 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUERTES, A.G; DIAZ-MANCHAY, R.J.; CASTILLO, M.A.L.; CÉSPEDES, P.A.S. El rol ecológico de la universidad y su vinculación con el desarrollo sostenible. Encuentros. Revista De Ciências Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, (19 (septiembre-diciembre), pp.117-125, 2023.

GOMES, L. P.; CAETANO, M.O.; BRAND, S.M.; DAI-PRÁ, L.B.; PEREIRA, B.N. Maintenance of an environmental management system based on ISO 14001 in a Brazilian private university, seeking sustainable development. International Journal of Sustainability In Higher Education, v. 24, n. 2, p. 361-381, Jan 24 2023.

GRALA, K.; ROSSETO, V.; RODRIGUES, R.O.; MARTINS, M.M.; SAMPAIO, N.V.; SAMPAIO, T.M.G. O uso do QR Code para uma gestão inclusiva na arborização urbana de Bagé, RS. Interações (Campo Grande), v. 23, n. 3, p. 759-775, 2022.

HOLMER, S.A. Histórico da Educação Ambiental no Brasil e no mundo. Salvador: UFBA, Instituto de Biologia; Superintendência de Educação a Distância, 67 p., 2020. ISBN: 978-65-5631-047-3.

INOJOSA; R.M. Promoting the Earth Charter in Sao Paulo's Municipal Education System. Journal of Education for Sustainable Development, v. 4, n. 2, p. 235-242, 2010.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MAZUTTI, J.; BRANDLI, L.; SÁLVIA, A.; GOMES, B.M.F.; DAMKE, L.I.; ROCHA, V.; RABELLO, R.D.S. Smart and learning campus as living lab to foster education for sustainable development: an experience with air quality monitoring. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 21, n. 7, p. 1311-1330, dec 13 2020.

MEJÍA-CÁCERES, M.A.; RIECKMANN, M.; ARAÚJO, M.L.F. Political Discourses as A Resource for Climate Change Education: Promoting Critical Thinking by Closing the Gap between Science Education and Political Education. Sustainability, v. 15, n. 8, APR 2023.

MINAYO, MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5ª ed. São Paulo: Hucitec, Abrasco; 2001.

MONCADA, J. A.; ARANGUREN, J.; PELLEGRINI, N. Los senderos transitados: Una mirada al estado del arte de la interpretación ambiental en Venezuela entre 2000 y 2015. Revista de Investigación, v. 40, n. 88, p. 15-37, 2016-08 2016.

OBARA, A.T.; KOVALSKIB, M.L.; REGINA, V.B.; RIVA, P.B; HIDALGO, M.R. GALVÃO; C.B, TAKAHASHI, B.T. Educação Ambiental para o manejo sustentável das bacias dos rios Pirapó, Paranapanema III e Paranapanema IV. Brazilian Journal of Biology, v. 75, n. 4, p. 137–147, 2015. 24

PADILLA MURCIA, E.; FLORES HINOJOS, I. A. Apropiación y empoderamiento en la educación ambiental para la sostenibilidad. Educación y Educadores, v. 25, n. 1, 2022-04 2022.

QUINTERO-ANGEL, M.; DUQUE-NIVIA, A.A.; MOLINA-GÓMEZ, C.A.A teaching strategy based on active learning which promotes strong sustainability that empowers students to have a different type of relationship with the environment. Environmental Education Research, v. 30, n. 4, p. 560-579, apr. 2024.

RAMÍREZ, F.; SANTANA, J.C. Key lessons learned by teaching ecotourism to undergraduate students in Bogotá's urban wetlands. Applied Environmental Education and Communication, v. 18, n. 3, p. 234-251, 2019.

ROYSEN, R.; CRUZ, T.C. Educating for Transitions: Ecovillages as Transdisciplinary Sustainability "Classrooms". International Journal of Sustainability in Higher Education. v. 21, n. 5, p. 977-992, 2020.

ROYSEN, R.; CRUZ, T.C. (orgs). Nichos de inovação de base no Brasil [livro eletrônico]: transições tecnológicas, sociais e culturais na esfera da sociedade civil /--1. ed. -- Brasília, DF, 2022.

ROZZI, R.; MASSARDO, F.; ANDERSON, C.B.; HEIDINGER, K.; SILANDER JR, J.A. Ten principles for biocultural conservation at the southern tip of the Americas: the approach of the Omora Ethnobotanical Park. International Journal of Sustainability in Higher Education. Ecology and Society, v. 11, n. 1, jun 2006.

SÁNCHEZ-CARRILLO, J.C.; CADARSO, M.A.; TOBARRA, M. Á. Embracing higher education leadership in sustainability: A systematic review. Journal of Cleaner Production, v. 298, p. 126675, 2021.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria do Meio Ambiente. Coordenadoria de Educação Ambiental. Conceitos para se fazer Educação Ambiental. 3ª ed. São Paulo: A Secretaria, 1999 – (Série Educação Ambiental, ISSN 0103-2658)

SILVA JR, A.A.; FARIAS, L.A.; FIGUEIREDO, L.A.V. Cinema e meio ambiente : inter-relações possíveis entre cinedebate, Educação Ambiental e abordagem CTSA. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, V.18, No 3: 413-430, 2023.

SCOTTO, G.; CARVALHO, I. C. M.; GUIMARÃES, L. B. Desenvolvimento sustentável. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

SCHWINGEL, A.W.; MELLO, M.M.M.; LAGO, S.M.S.; MENEGHATTI, M.R.; Políticas sustentáveis em uma instituição de ensino superior: qual a influência exercida pela cultura. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V.17, No 1:128-149, 2022.

SICCHA, K,Y.M.; BRASIL, D.S.B. Consciência e percepção ambiental dos alunos da Faculdade Estácio do Amazonas – Brasil. Revista Espacios. Vol. 38 (Nº 20) Ano 2017. Pág. 7-12.

VARGAS-RESTREPO, C.M.; GUTIÉRREZ-MONSALVE, J.A; VÉLEZ-RIBERA, D.A.; GÓMEZ-BETANCUR, M.A.; AGUIRRE-CARDONA, D.A.; QUINTERO-OSORIO, L.A. FRANCO-MONTAYA, J.C. Gestión del manejo de residuos sólidos: un problema ambiental en la universidad. Pensamiento & Gestión, n. 50, p. 117-152, 2021-06 2021.

VIERA TREVISAN, L.; MACHADO DO NASCIMENTO, L.F.; LEAL FILHO, W.; ÁVILA PEDROSO, E. A transformative online approach to sustainable development in management education: the case of a Brazilian business school. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 24, n. 8, p. 1991-2010, 2023.

VILLALBA-BRIONES, R.; GONZÁLEZ-NARVAEZ, M. A.; VITVAR, T. How empathy-based sensitisation and knowledge reinforcement affect policy compliance: a case study of dolphin watching, Ecuador. Australian Journal of Environmental Education, v. 37, n. 3, p. 285-305, nov 2021.

VILLALBA-BRIONES, R.; PIEDRAHITA, P.M.; MONRÓS, J.S. Sensitisation, research and management for conservation within ESPOL University forests after the COVID-19 pandemic, Ecuador. Neotropical Biology and Conservation, v. 18, n. 4, p. 283-303, 2023.

VILLASANA, Y. Chemical explorations: Adventures of learning, teaching and research in the jungle and Caribbean. Chemical Engineering and Processing-Process Intensification, v. 205, nov 2024.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TORRES, Larissa Cantagalli; CARRETTA, Regina Yoneko Dakuzaku. Environmental Education and Sustainability Actions in the University Context in South America: A Systematic Review. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 270–291, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19712. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19712. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-11-09
Accepted 2025-03-18
Published 2025-06-03