IMPLEMENTATION OF A MEDICINAL GARDEN IN A SCHOOL ENVIRONMENT: A PROPOSAL FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A SCHOOL FOR THE DEAF IN FOZ DO IGUAÇU/PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19240

Keywords:

Environmental Education, Inclusive Education, Active teaching, Vegetable Garden, Medicinal Plants

Abstract

The implementation of a medicinal garden in a school values the cultivation of medicinal plants and integrates popular and scientific knowledge. This work reports a project carried out with students from the School of the Association of Parents and Friends of the Deaf in Foz do Iguaçu (APASFI). The objective was to promote environmental education and the traditional use of medicinal plants through a theoretical lecture and the implementation of a school medicinal garden. The activity included making pots and planting medicinal species. It was observed that few students knew the use of these plants, but many showed interest during the lecture and planting.

References

ARGENTA, Scheila Crestanello; ARGENTA, Leila Crestanello; GIACOMELLI, Sandro Rogério; CEZAROTTO, Verciane Schneider. Plantas Medicinais: Cultura Popular Versus Ciência. Revista Vivências, v. 7, n. 12, p. 51-60, 2011.

BARBOSA, Meire Aparecida. A inclusão do surdo no ensino regular: a legislação.Orientadora: Dra.Rosimar BortoliniPoker. 2007. 73 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Faculdade deFilosofia e Ciências da UniversidadeEstadual Paulista - Campus Marília, SP. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/artigos_edespecial/surdo_sistemaregular.pdf. Acesso em 24 de junho de 2024.

BERBEL, Aparecida Navas. Metodologia da problematização: fundamentos e aplicações. Londrina: UEL; Comped; Inep, p.1-196, 1999.

BIZERRIL, Marcelo; FARIA, Dóris S. Percepção de professores sobre a Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 82, n. 200/201/202, p. 57-59, 2001.

BLOGPLANTEI. Como montar vasos para plantio: passo a passo. Cuidado horta em vasos, 2020. Disponível em: https://blog.plantei.com.br/qual-a-maneira-correta-de-montar-um-vaso-para-o-plantio/. Acesso em 24 de junho de 2024.

BORGES, Fernanda Almeida.Hortas escolares na abordagem da Educação Ambiental e Interdisciplinaridade.Orientadora: Ivanete Tonole da Silva. 2020. 32 f. Monografia (Especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade) - IFES – Ibatiba - ES,Programa de Pós-graduação Lato sensu em Educação Ambiental e Sustentabilidade, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/bitstream/handle/123456789/890/TCC_Fernanda_Borges.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 24 de junho de 2024.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012 - Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 22 jul. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 22 jul. 2023.

BRASIL. Lei nº 14.191, de3 de agosto de 2021. Lei que altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Brasília, 2021. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/L14191.htm. Acesso em: 22 jul. 2023.

CRIBB, Sandra Lucia de Souza Pinto. Contribuições da Educação Ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente.Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, v.3, n. 1, p. 42-60, 2010.

ENO, Élen Gomes de Jesus; LUNA, Renata Raimundo de; LIMA, Renato Abreu. Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente. Revista em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 19, n. 1, p. 248-253, 2015.

IFPR. Instituto Federal do Paraná. Pró-Reitoria de Extensão, Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação. Proepi – Edital Unificado de Extensão PIBEX/PIAE. Curitiba, p. 01-04, 2021.

LALEYE, Fernand Obafèmi Arnauld; MENSAH, Sylvanus. ASSOGBADJO, Achille Ephrem; AHISSOU. Hyacinthe. Diversity, knowledge, and use ofplants in traditionaltreatmentof diabetes in theRepublicof Benin. Revista EthnobotanyResearchandApplications, v. 14, n. , p. 231–258, 2015.

MEDEIROS, Viviane Micaela Canuto; SILVA, Fernanda Rumão da; PEREIRA, G.S.; SOUSA, Inaldo Gizeldo Monteiro de; TORRES, Cleide Regina Major. Implantação de horta medicinal no ambiente escolar valorizando o conhecimento popular e científico. Anais II CONIDIS, v.2 , n.2 , p. 1-11, 2017.

NICOLA, Jéssica Anese; PANIZ, CatianeMazocco. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor: Inovação e Formação - Revista do Núcleo de Educação a Distância da Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.

NUNES, Diogo Soares; SOUSA, Epídio Araújo de.; LIMA, Iranildo Anibal; PEREIRA, Martha Priscila Bezerra. Plantas Medicinais: Um resgate dos conhecimentos tradicionais e culturais na educação básica. Revista Espaço e Geografia, v.18, n. 2, p. 419-435, 2022.

OLIVEIRA, Marcela Crislane Conceição de; MESQUITA, Leila Santos de. A Importância do Intérprete de Libras na Sala de Aula. IV CINTEDI - Congresso Internacional de Educação Inclusiva: Construindo Diálogos na Educação Inclusiva: Acessibilidade, Diversidade e Direitos Humanos, 2021.

PEREIRA, Carlos Alexandre Rodrigues. Educação Ambiental para surdos na educação básica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 30, n. 2, p. 6-26, 2013.

TURMINA, Viviane Carolina Nicolau; RICOLDI, Gabriel Manso; LAURETH, Jessica Cristina Urbanski; CASTAGNA; Jonatas Ângelo, MOREIRA, Carlos Roberto; Educação Ambiental: Uma abordagem sobre coleta seletiva com alunos da APAE, 12a SEAGRO – Semana Academia de Agronomia da FAG, p. 25 – 28, 2018.

REIS, Jessica de Oliveira; BATISTA, Josiel de Oliveira. A importância da utilização do laboratório de ciências para alunos surdos. II Congresso Paranaense de Educação Especial, p.1-14, 2015.

SANTOS, Ivani Cristina Turini dos; JÚNIOR, Álvaro Lorencini; Metodologia da problematização: um novo desafio para a Educação Ambiental na escola. Programas e Projetos - Produções PDE - Material Didático – Ciências, p. 1-20, 2007.

Published

2024-09-18

How to Cite

OLIVEIRA, Letícia Silva de; PACHECO, Roseli Bernardete Dahlem; SOUZA, Angela Maria de; GRACIANO, Luciana. IMPLEMENTATION OF A MEDICINAL GARDEN IN A SCHOOL ENVIRONMENT: A PROPOSAL FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A SCHOOL FOR THE DEAF IN FOZ DO IGUAÇU/PR. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 779–793, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19240. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19240. Acesso em: 13 dec. 2025.