ENVIRONMENTAL EDUCATION THROUGH TRADITIONAL YERBA MATE SYSTEMS: THE CASE OF INÁCIO MARTINS- PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19075

Keywords:

Environmental Education, Heritage Education, Yerba Mate

Abstract

The historical relationship between traditional yerba mate producers and the Araucaria forest has contributed to the preservation of these remnants as an important cultural and biological heritage. The article discusses the main results of the project "Environmental Education in the Context of Traditional and Agroecological Systems of Yerba Mate: Cultural Appreciation and Socioeconomic Production of Family Farming in Inácio Martins" and what were the main challenges and potentialities of the actions for recognition and appreciation of these systems. It is concluded that traditional and agroecological systems of yerba mate production, as historical and cultural heritage, can support environmental education processes.

References

CAPRA, Fritjof. Alfabetização ecológica. 1ª ed. São Paulo-SP: Cultrix, 2006.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Qual educação ambiental? Elementos para um debate sobre educação ambiental e extensão rural. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 43-51, abr/jun. 2001. Disponível em: http://arquivos.ambiente.sp.gov.br/cea/cea/Revista_Agroecologia_parte11.pdf Acesso em: 26 maio 2024.

CHAIMSOHN, Francisco Paulo; SOUZA, Adriano Martinho. Sistemas de produção tradicionais e agroflorestais de erva-mate no Centro-sul do Paraná e Norte catarinense: contribuições para a construção do processo de Indicação Geográfica. 1ª Ed. Ponta Grossa-PR: IAPAR, 2013.

GERHARDT, Marcos. História ambiental da erva-mate. Orientadora: Eunice Sueli Nodari. 2013. 290f. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://www.gerhardt.pro.br/doc/historia-ambiental-erva-mate.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

GONZAGA, Carlos Alberto Marçal; GADOMSKI, Sirlei Terezinha; KNOREK, Reinaldo; DOLIVEIRA, Sérgio Luiz Dias. Estudo sobre o desenvolvimento local sustentável na APA da Serra da Esperança. Revista Humus, São Luís, v. 11, n. 25, p. 227-244, maio 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/revistahumus/article/view/15387/9403. Acesso em: 28 maio 2024.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. 1ª ed. Brasília-DF: Iphan, 1999.

MATOS, Maria Cordeiro de Farias Gouveia. Panorama da Educação Ambiental Brasileira a Partir do V Fórum Brasileiro de Educação Ambiental. Orientador: Carlos Frederico Bernardo Loureiro. 2009. 138f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes/dissertacao_maria_cordeiro_de_farias_gouveia_matos.pdf. Acesso em: 28 maio 2024.

NIMMO, Evelyn Roberta; CARVALHO, Alessandra Izabel de; LAVERDI, Robson; LACERDA, André Eduardo Biscaia de. Conhecimento, Memória e História: Uma visão transdisciplinar sobre os sistemas tradicionais e agroecológicos de erva-mate. 1ª ed. Colombo-PR: Embrapa Florestas, 2022.

NOGUEIRA, João Francisco Miró Medeiros. Historicidade e Significado nas Paisagens dos Sistemas Tradicionais de Produção de Erva-Mate na Bacia do Alto Iguaçu, Sul do Paraná. Orientadora: Alessandra Izabel de Carvalho. 2021. 271f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3379. Acesso em: 29 maio 2024.

ROCHA, Sirlei Terezinha Gadomski. Desenvolvimento Local Sustentável em Comunidades de uma Área de Proteção Ambiental no Estado do Paraná, Brasil. Orientador: Sérgio Luís Dias Doliveira. 2016. 140f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Comunitário - Mestrado Interdisciplinar) – Universidade Estadual do Centro Oeste. Disponível em: http://tede.unicentro.br:8080/jspui/handle/tede/242. Acesso em: 29 maio 2024.

TIRIBA, Léa. Reinventando relações entre seres humanos e natureza nos espaços de Educação Infantil. In: MELLO, Soraia Silva de; TRAJBER, Rachel (Org.). Vamos cuidar do Brasil: Conceitos e Práticas em Educação Ambiental na Escola. 1ª ed. Brasília-DF: MEC, 2007. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me004660.pdf. Acesso em: 29 maio 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

SIQUEIRA, Murilo Carlos; CARVALHO, Alessandra Izabel de; NIMMO, Evelyn Roberta; LAVERDI, Robson; GARCIA, Ana Flávia Barboza; JACOPETTI, Ana Clara Imianoski. ENVIRONMENTAL EDUCATION THROUGH TRADITIONAL YERBA MATE SYSTEMS: THE CASE OF INÁCIO MARTINS- PR. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 134–144, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19075. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19075. Acesso em: 13 dec. 2025.