RESONANCE OF MACROTRENDS OF BRAZILIAN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CURITIBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19037

Keywords:

Environmental Education, Planning and Territorial Management, Environmental Public Policies

Abstract

In the pursuit of planetary homeostasis, Environmental Education plays a fundamental role in navigating the civilizational crisis. With various political-pedagogical strands, this exploratory research investigates which of the three macro trends of Brazilian EE (conservationist, pragmatic, and critical) resonates most prominently among the residents of Curitiba. The findings, derived from the analysis of 405 responses, indicate that the government has been successful in environmentally educating the population, as suggested by the holistic understanding of nature, significant social engagement, and identification with the critical perspective of the social field regarding the protection of all forms of life and socio-environmental issues.

References

BRASIL. Educação Ambiental por um Brasil Sustentável: ProNEA, Marcos Legais e Normativos. Brasília: MMA, 2018.

BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. In: BRASIL. Diário Oficial, Brasília, ano CXIX, n. 167, Brasília, 2 set. 1981. p. 16509-16512.

CAPRA, Fritjof; LUISI, Pier Luigi. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. Mayara Teruya Eichemberg; Newton Roberval Eichemberg (trad.). São Paulo: Cultrix, 2014.

CARTA da Terra. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente - MMA, Ministério da Educação - MEC. Educação Ambiental por um Brasil Sustentável: ProNEA, Marcos Legais e Normativos. Brasília: MMA, 2018. p. 95-101.

CURITIBA. Decreto nº 391 [de 25 de junho de 1992]. Dispõe sobre a administração do Fundo Municipal do Meio Ambiente e dá outras providências. In: PARANÁ. Diário Oficial - Estado do Paraná: Atos do Município de Curitiba, Curitiba, n. 50, ano XXIII, 30 jun. 1992. p. 7-8.

CURITIBA. Decreto nº 691 [de 23 de agosto de 1995]. Estabelece o Regime Interno do Conselho Municipal do Meio Ambiente. In: CURITIBA. Diário Oficial: Atos do Município de Curitiba, Curitiba, n. 66, ano XXVI, 24 ago. 1995. p. 4-5.

CURITIBA. Lei nº 14.172 [de 07 de dezembro de 2012]. “Dispõe sobre a proibição do uso, no município de Curitiba, de materiais ou artefatos que contenham quaisquer tipos de amianto ou asbesto, ou mesmo outros minerais que, acidentalmente, tenham fibras de amianto na sua composição”. In: CURITIBA. Diário Oficial: Atos do Município de Curitiba, Curitiba, n. 94, ano XLVII, 11 dez. 2012. p. 4-5.

CURITIBA. Lei nº 15852 [de 1º de julho de 2021]. Dispõe sobre a política municipal de proteção, conservação e recuperação do meio ambiente e dá outras providências. In: CURITIBA. Diário Oficial Eletrônico: Atos do Município de Curitiba, Curitiba, n. 127, ano X, 1 jul. 2021. p. 38-69.

DIEGUES, Antonio Carlos S. Desenvolvimento sustentável ou sociedades sustentáveis: da crítica dos modelos aos novos paradigmas. In: São Paulo em Perspectiva, vol. 6, n. 1-2, jan./jun. 1992. p. 22-29.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

IMPRENSA OFICIAL DO ESTADO. Decreto nº 391. Dispõe sobre a administração do Fundo Municipal do Meio Ambiente e dá outras providências. In: IMPRENSA OFICIAL DO ESTADO. Diário Oficial - Estado do Paraná: Atos do Município de Curitiba, Curitiba, n. 50, ano XXIII, 30 jun. 1992. p. 7-8.

JACKSON, Tim. Prosperity without growth: economics for a finite planet. 1. ed. Londres: Earthscan, 2009.

LATOUCHE, Serge. Pequeno tratado do decrescimento sereno. Claudia Berliner (trad.). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. In: Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, jan./mar. 2014. p. 23-40.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE, DOS RECURSOS HÍDRICOS E DA AMAZÔNIA LEGAL. Educação ambiental: as grandes diretrizes da Conferência de Tbilisi. Brasília: Instituto Brasielrio do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis, 1997.

MORENO, Derliz Hong Hung. Positivações da Educação Ambiental no Ordenamento Jurídico Curitibano sobre Meio Ambiente. In: Revista de Administração Pública - RAPI, ano III, vol. 3, n. 1, mar. 2023. Curitiba: Instituto Municipal de Administração Pública, 2023. p. 3-15.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2004.

SACHS, Ignacy. Estratégias de transição para o século XXI: desenvolvimento e meio ambiente. São Paulo: Studio Nobel/FUNDAP, 1993.

SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel Cristina Moura (org.). Educação ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 17-45.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

TRATADO de Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis e Responsabilidade Global. In: BRASIL. Educação Ambiental por um Brasil Sustentável: ProNEA, Marcos Legais e Normativos. Brasília: MMA, 2018. p. 89-94.

WAHL, Daniel Christian. Design de Culturas Regenerativas. Rio de Janeiro: Bambual Editora, 2019.

Published

2024-09-18

How to Cite

MORENO, Derliz; DENES-SANTOS, Danielle. RESONANCE OF MACROTRENDS OF BRAZILIAN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CURITIBA. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 167–180, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19037. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19037. Acesso em: 13 dec. 2025.