What does the Brazilian Journal of Environmental Education have to say about vegetable gardens?

Authors

  • Beatriz Silva Sales Universidade Federal de São Paulo
  • Erik Alves Leandro Universidade Federal de São Paulo
  • Gyovanna Soares de Souza Universidade Federal de São Paulo
  • João Paulo Miron Filho Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18859

Keywords:

Environmental Education, School Garden, Environment, Education

Abstract

The creation of gardens is a commonly adopted practice to approach Environmental Education (EE) in schools. The proposal of this work was to analyze how many publications in the Brazilian Journal of Environmental Education about school gardens use EE as a methodological tool. This work was of qualitative character using the concept of documentary research to select the various works that carried the theme “gardens”. Through a shared analysis, it was possible to comprehend and comment on the different addressed themes that permeate the Environmental Education in the school community, as well as discuss the principal practical difficulties encountered, reported in the case studies.

References

ALMEIDA, Marcus Vinicius Maluf de; FERREIRA, Sandra Barboza; FALEIRO, Heloina Teresinha; ASSUNÇÃO, Simone Gonçalves Sales. Construção do conhecimento em Educação Ambiental a partir de oficinas de hortas escolares: evidências da aprendizagem significativa através do desenho. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 419–433, 2021.

ALMEIDA, P.N. O educador e o Lúdico. In: Educação Lúdica: Técnicas e Jogos Pedagógicos. 11ª ed. São Paulo: Loyola, 2003. p. 63 – 65.

BARREIROS, Andréia Oliveira; FARIAS, Luciana Aparecida. Hortas escolares: potencialidades, desafios e novas perspectivas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 2, p. 30–46, 2024.

BARROS, Paulo Cesar Oliveira Guidi de; RIGHI, Eléia; BULHÕES, Flavia Muradas. Hortas escolares sustentáveis: um estudo de caso no município de Alvorada (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 5, p. 81–100, 2023.

EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Lei Nº 6.902, de 27 de Abril de 1981.Dispõe sobre a criação de Estações Ecológicas, Áreas de Proteção Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1981.

EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Lei Nº 9.975, de 27 de Abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1999.

BEZERRA, J. A. B.; GOMES, L. S. Educação alimentar e nutricional e formação de professores pedagogos. Cadernos do FNDE, v. 4, n. 08, p. 26–28, 2023.

BREVE, Michel Anderson; TARGINO DUTRA, Camila Kayssa; SANT’ANA, Romário Oliveira de; DANTAS, Amanda Almeida Gomes; MOREIRA, Sueli Aparecida. Educação Ambiental e nutricional através da horta escolar no ensino público de São Bernardo do Campo (SP). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 475–496, 2021.

CEREJEIRA, Jackeline Lima; GUERREIRO, Thiago Gomes. Horta pedagógica: instrumento para disseminação da Educação Ambiental na Clínica Pedagógica Professor Heitor Carrilho em Natal (RN). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 10, n. 3, p. 164–176, 2015.

DUARTE, Cristiane Aparecida de Jesus; MIQUELLUTI, David José; CAMPOS, Mari Lúcia; COSTA, Iasmim Nunes; HENRIQUE, Schayanne Matos. Hortas: estudo de solos na área de ciências ambientais no componente curricular de Química do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 7, p. 344–365, 2023.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

HOEFEL, João Luiz. Arne Naesse e os oito pontos da ecologia profunda. Tematicas, Campinas, SP, v. 4, n. 7, p. 69–89, 1996.

MARQUES, Marilaine de Castro Pereira; MAZZARINO, Jane Marcia; DAMASCENO, Mônica Maria Siqueira. Formação de professores em Educação Ambiental a partir das hortas escolares. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 6, p. 115–133, 2022.

OLIVEIRA, Fabiane; PEREIRA, Emmanuelle; JUNIOR, Antonio Pereira. Horta escolar, Educação Ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 10–31, 2018.

PENZ, Daniela de Cássia Ferreira; BIONDO, Elaine; RIGHI, Eléia. As hortas escolares na Educação Ambiental e alimentar: uma análise qualitativa e bibliométrica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 6, p. 393–410, 2023.

PEREIRA, Bruna Fernanda Pacheco; PEREIRA, Maria Beatriz Pacheco; PEREIRA, Francisco Antonio Almeida. Horta escolar: Enriquecendo o ambiente estudantil Distrito de Mosqueiro-Belém/PA. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. v. 7, n. 1, p. 29–36, 2012.

RAMOS, Celso de Almeida; MORAES, Lorran Andre; SANTOS, Leilson Alves dos; VERAS, Maria de Fátima. Horta escolar: uma alternativa de Educação Ambiental, Alcântara (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. v. 13, n. 4, p. 228–247, 2018.

RODRIGUES, Gomercindo. Ecologia sem luta de classes é jardinagem. ln: JacobinEducação Ambiental. [S.l.]. 22 dez. 2020. Disponível em: https://jacobin.com.br/2020/12/ecologia-sem-luta-de-classes-e-jardinagem/. Acesso em: 9 jun. 2024.

RUSCHEINSKY, A. e colaboradores. Educação Ambiental: Abordagens Múltiplas. E.24. Porto Alegre. Artmed Editora S.A., 2002.

SANTOS, Leonardo da Silva; ROCHA, Roberto Santos; SANTOS, Jadielma Paulino dos; ARAÚJO, Lyslem Riquelem de; COSTA, Millena Duarte; SILVA, Maria Darleide Pinheiro da; SANTOS, Claudimary Bispo dos. Horta Viva: a produção de hortaliças orgânicas no ambiente escolar como ferramenta de ensino na Educação Ambiental e alimentar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 65–78, 2022.

SANTOS, Leonardo Souza; HAIDAR, Andre Soares; PEDROSO, Natalie Alana; CAVAGNARI, Marcio Cristiano Dura; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. A horta escolar como subsídio para Educação Ambiental no contexto de ensino, pesquisa e extensão. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 189–200, 2023.

SCHÚ, Aline; PETRY, Claudia; DOURADO, Ivan Penteado; MEDEIROS, Janine Fleith de; MARTINEZ, Jaime. Educação e Ecologia Profunda: reflexões sobre os potenciais pedagógicos da horta escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 79–100, 2021.

SCROCCARO, Vanessa Lisboa; PEDROSO, Daniele Saheb; RODRIGUES, Daniela Gureski. Prática docente em Educação Ambiental: um estudo de caso sobre a horta na educação infantil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 261–274, 2022.

WORLD METEOROLOGICAL ORGANIZATION. Global temperature is likely to exceed 1.5°C above pre-industrial level temporarily in next 5 years. [S. l.], 5 jun.2024. Disponível em: https://wmo.int/news/media-centre/global-temperature-likely-exceed-15degc-above-pre-industrial-level-temporarily-next-5-years. Acesso em: 3 jun. 2024.

WORLD METEOROLOGICAL ORGANIZATION. Observing the microplastic cycle. [S.l.], 17 maio de 2022. Disponível em: https://wmo.int/media/news/observing-microplastic-cycle. Acesso em: 3 jun. 2024.

Published

2024-07-01

How to Cite

SALES, Beatriz Silva; LEANDRO, Erik Alves; SOUZA, Gyovanna Soares de; FILHO, João Paulo Miron. What does the Brazilian Journal of Environmental Education have to say about vegetable gardens?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 91–102, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18859. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18859. Acesso em: 13 dec. 2025.