“Vai Resplandecer”: music, nature and ancestry in Clara Nunes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18661

Keywords:

Clara Nunes, ancestry, decoloniality, amefricanity, Environmental Education

Abstract

This article discusses the categories of nature and ancestry, from the perspective of Environmental Education, based on the contributions made by Clara Nunes (1942-1983). This qualitative research of historiographic and pictorial nature is based on biographies, life narratives, song lyrics, costumes and the exhibition "Clara Nunes, eu sou a tal mineira" (2023). Woman, black, samba dancer, daughter of blue collar workers, of a syncretic faith, her white clothes and multicolored accessories demonstrated her various connections to nature. Thus the intent of this research to reveal Clara's amefricanity, seeking the rupture with coloniality and the many colonizations of bodies, in order to think of other forms to create knowledge.

Keywords: Clara Nunes; ancestry; decoloniality; amefricanity; Environmental Education.

Author Biographies

  • Renato Duro Dias, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Vice-Reitor da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professor Associado na Faculdade de Direito, Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Direito - Mestrado em Direito e Justiça Social (FURG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA FURG). É Doutor em Educação (UFPel) com período na Universidade de Lisboa, Portugal). É Lider do Grupo de Pesquisa Direito e Sexualidades - GDiS e Vice-líder GP  Laboratório Imagens da Justiça.

  • Amanda Netto Brum, U

    PhD in Law from Unisinos-RS (2020) with post-doctoral internship in Law from FURG/RS (2023). Master in Law from FURG/RS (2016). Specialist in Law and Labor Process - UNIDERP (2012) Deputy leader of the Law and Sexuality Research Group - GDiS. Visiting Professor at Fadir FURG/RS. Lawyer.

  • Simone Grohs Freire, Un

    PhD in Environmental Education. Associate Professor at the Institute of Education and the Post Graduate Program in Environmental Education at the Federal University of Rio Grande - FURG

References

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/ Piseagrama, 2023.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

CARVALHO, Fabiana Aparecida de; BERGAMO, Leonardo Aparecido de Souza. Educação Ambiental Menor, Decolonialidade e Ativismo Artístico. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 1-24, abr. 2023.

CARVALHO, Frederico Mendes de. Saberes Tradicionais e Educação Ambiental no Brasil: possibilidades e desafios. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 1, p.113-125, 2023.

DURO DIAS, Renato; NETTO BRUM, Amanda; GROHS FREIRE, Simone. Educação Ambiental e visualidades: representações imagéticas na série Jatobá de Rosana Paulino (2019). REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 41, n. 2, p. 359–379, 2024.

FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

FERNANDES, Vagner Clara Nunes, guerreira da utopia. 2. ed. Rio de Janeiro: Agir, 2019.

GALLO, Silvio. Em torno de uma Educação Menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 169-178, jul. 2002.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Os (des)caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 2016.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HENNING, Paula Corrêa. Provocações para este tempo... a Educação Ambiental nos atravessamentos midiáticos. In.: PREVE, Ana Maria H.; GUIMARÃES, Leandro B.; BARCELOS, Valdo; LOCATELLI, Julia S. (org). Ecologias Inventivas: conversas sobre educação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2012. P. 241-253.

LOPES, Nei. Enciclopédia brasileira da diáspora africana. São Paulo: Selo Negro, 2011.

NUNES, Clara. Tributo aos orixás. 1972. Disponível em: <https://www.letras.mus.br/clara-nunes/423991/>. Acesso em: 18 maio 2024.

NUNES, Clara. As forças da natureza. São Bernardo do Campo: Odeon: 1977. (3min 56s). Disponível em: https://youtu.be/7XcoEHiekxk Acesso em: 27 abr. 2024.

NUNES, Clara. Partido Clementina de Jesus. 1977. Disponível em: <https://www.letras.mus.br/clara-nunes/partido-clementina-de-jesus/#album:as-forcas-da-natureza-1977>. Acesso em: 18 maio 2024.

NUNES, Clara. Brasil mestiço, Santuário de fé. 1980. Disponível em: https://www.letras.mus.br/clara-nunes/924227/#album:brasil-mestico-1980. Acesso em: 18 maio 2024.

NUNES, Clara. Mãe África. 1982. Disponível em: <https://www.letras.mus.br/clara-nunes/1201407/#album:nacao-1982>. Acesso em: 18 maio 2024.

OYEWÙMI, Oyerónké. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

RUFINO, Luiz Rufino; CAMARGO, Daniel Renaud; SÁNCHEZ, Celso. Educação Ambiental Desde El Sur. Revista Sergipana de Educação Ambiental, São Cristóvão, v. 7, n., p. 1-11, out. 2020.

SÁNCHEZ, Celso. Caminhos para uma Educação Ambiental desde el Sur. In: MORTARI, Claudia; WITTMANN, Luisa Tombini (org.). Narrativas Insurgentes: decolonizando conhecimentos e entrelaçando mundos. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 335-356.

SILVA NETO, Luiz Gomes da. Música, Cultura e Resistência: a aprendizagem musical como forma de transformação social. 2017. 181 f. Monografia (Especialização) - Curso de Psicologia, Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2017.

VIEIRA, Fábio Pessoa. Uma Educação Ambiental para além da pandemia: aprendizados decoloniais com outras comunidades e outras pedagogias. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n 4, p. 259-278, 2020.

Published

2024-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DIAS, Renato Duro; BRUM, Amanda Netto; FREIRE, Simone Grohs. “Vai Resplandecer”: music, nature and ancestry in Clara Nunes. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 8, p. 488–505, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.18661. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18661. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-05-21
Accepted 2024-09-11
Published 2024-10-01