Urban green areas: a disciplinary approach within the scope of Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15998

Keywords:

Green areas. Environmental education. Environmental Balance.

Abstract

The absence of green areas has impacts on urban quality of life, requiring environmental planning with sustainable measures. This article aims to present interventions in environmental education through thematic workshops integrated into the school curriculum. Reducing these areas causes problematic effects on the environment. Methodologically, the research is descriptive, qualitative, being, from the point of view of technical procedures, a field study. As a result, there was an understanding of the importance of urban green areas among the research participants. It is concluded, therefore, that approaching urban green areas in a disciplinary manner contributes to raising awareness among students.

References

ALBERTO, Regiane de Sá. Funcionalidade e usos de áreas verdes urbanas sob o olhar da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 2, p. 296-317, 2017.

BASTIN, Jean-François; FINEGOLD, Yelena; GARCIA, Claude; MOLLICONE, Danilo; REZENDE, Marcelo; ROUTH, Devin; ZOHNER, Constantin M.; CROWTHER, Thomas W. The global tree restoration potential. Science, Zürich: Suíça, v.365, n.6448, pp. 76-79, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Decreto-lei n. 9795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 21 jan. 2021

BRASIL. Resolução CONAMA n. 001, de 1986, que dispõe sobre transporte de produtos perigosos em território nacional. Brasília, 1986. Disponível em: <http://www2.mma.gov.br/port/conama/res/res86/res0186.html>. Acesso em: 23 jan. 2021

CAMPOS, Renata Bernardes Faria; CASTRO, Josiane Marcia. Áreas Verdes: Espaços Urbanos Negligenciados Impactando a Saúde. Saúde & Transformação Social / Health & Social Change, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 106–116, 2017.

CAVALHEIRO, Felisberto; NUCCI, João Carlos; GUZZO, Perci; ROCHA, Yuri Tavares. Proposição de terminologia para o verde urbano. Boletim informativo da SBAU, Rio de Janeiro, 1999.

COELHO, Adonis; BARBALHO, Edilson Soares.; ESCREMIN, João Vicente. Desenvolvimento de um Experimento sobre o Efeito Estufa: Uma Proposta para o Ensino. Revista Virtual de Química, Votuporanga, v. 6, n. 1, p. 142-151, 2014.

CONDE, Bruno Esteves; SOUZA, Gabriel Hiotti Lino de; MARTINS, Andrea Esteves; SIQUEIRA, Aline Moreira de; FONSECA, Amanda Surerus. Áreas Verdes Urbanas de Juiz de Fora (MG): conservação através de usuários? Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 10, n. 4, p. 32-39, 2015.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2003.

GALVÃO, Patricia. Chuva ácida: Estudo de caso no campus USP/SP. 1996. Tese (Doutorado). Universidade de São Paulo. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/44/44133/tde-21102015-151437/pt-br.php>. Acesso em: 22 jan. 2021

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JUNGES, Alexandre Luis; SANTOS, Vinicius Yuri; MASSONI, Neusa Teresinha; SANTOS, Francineide Amorim Costa. Efeito estufa e aquecimento global: uma abordagem conceitual a partir da física para educação básica. Experiências em Ensino de Ciências. Cuiabá, 2018. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/194261>. Acesso em: 22 jan. 2021.

LIMA, Valéria; AMORIM, Margarete Cristiane da Costa Trindade. A importância das áreas verdes para a qualidade ambiental das cidades. Formação (On-line), v. 1, n. 13, 2011.

LLARDENT, Luis Rodríguez-Avial. Zonas verdes y espacios libres en la ciudad. Instituto de estudios de administración local. Madrid, 1982. Disponível em: <http://catalogosuba.sisbi.uba.ar/vufind/Record/http___biblioteca_fadu_uba_ar_libros_AAQ00020572>. Acesso em: 14 jan. 2021.

LOBODA, Carlos Roberto; ANGELIS, Bruno Luiz Domingues. Áreas verdes públicas urbanas: conceitos, usos e funções. Ambiência, Guarapuava, v.1, n.1, 2005.

MORADILLO, Edilson Fortuna de; OKI, Maria da Conceição Marinho. Educação Ambiental na universidade: construindo possibilidades. Química Nova, São Paulo, v.27, n.2, 2004.

NUCCI, João Carlos; CAVALHEIRO, Felisberto. Cobertura vegetal em áreas urbanas: conceito e método. GEOUSP Espaço e Tempo (On-line), v.3, n.2, 1999.

OLIVEIRA, Marcinéia Vaz Moraes de; ROSIN, Jeane Aparecida Rombi De Godoy. Arborização dos espaços públicos: uma contribuição à sustentabilidade urbana. Revista Nacional de Gerenciamento de Cidades, v. 1, n. 3, 2013. v. 1, n. 3, 2013.

PINTO, Erika de Paula Pedro; MOUTINHO, Paulo; RODRIGUES, Liana. Perguntas e respostas sobre aquecimento global. Belém: Instituto de Pesquisa Ambiental da Amazônia, 2008.

PRIBERAM. "heterótrofo". In Dicionário Priberam da Língua Portuguesa (on-line). 2008-2021.

QUADRO LIVRE. Impactos Ambientais: Ilhas De Calor, Chuva Ácida, Inversão Térmica. YouTube, 05 de abr. de 2020. Disponível em: <https://youtu.be/csXmO7cRG7k?si=41a1fsBiQv2uTxzF>. Acesso em: 22 jan. 2021.

ROSSO, Pedro; BENICÁ, Erica Mastela; FRAGA, Fernando Bueno Ferreira Fonseca de; TONETTO, Gilberto. Áreas verdes urbanas e trilhas ecológicas como locais e instrumentos de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n. 4, p. 536–553, 2021.

RUSCHEINSKY, Aloísio. Educação Ambiental: Abordagens Múltiplas. 2. ed. Porto Alegre: Penso Editora, 2012.

SEGURA, Denise de Souza Baena. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001.

SILVA, Paulo Antonio. Mutualismo arriscado na área suburbana: frutos da árvore exótica Schefflera actinophylla (Endil.) Harms (Araliaceae) beneficiam aves nativas que potencialmente dispersam suas sementes. Ambiência, v. 11, n. 2, 2015.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PINHEIRO, Yvo Yuri Ferreira; MENDES, Claudionor Silva; CARMO, Cláudio Wesley Diniz do; CAVALCANTE, Raimundo Nonato Barbosa; PESSOA, Taciano; LIMA, Cassio Gomes de. Urban green areas: a disciplinary approach within the scope of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 248–265, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15998. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15998. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-12-08
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01