Insertion of the environmental dimension in teacher training: discourses on the curricularization of extension in undergraduate courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15803

Keywords:

environmental education, extension curricularization, teacher training

Abstract

This article was written with the aim of presenting the understandings and possibilities of the curricularization of extention in order to expand the discussions on the presence of Environmental Education in teacher training. This is qualitative research of exploratory and interpretative nature. The research corpus was constituted from the speeches of coordinators and teachers of twelve undergraduate courses at a public university and was analyzed using the technique of interpretative movements. It was found that teachers saw possibilities for articulating the environmental dimension with the extension, however, they recognized the existence of challenges related to the lack of teachers prepared to work in this format.

Author Biographies

  • Thainá Marcella Cordeiro , Universidade Tecnológica Federal do Para´ná

    Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Curitiba (2022). Graduada em Ciências Biológicas.

  • Josmaria Lopes de Morais, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Química (UFPR), Mestre em Ciências (UTFPR), Licenciada e Bacharel em Química (UFPR). Professora e pesquisadora do Programa de Mestrado e Doutorado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática- Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Curitiba.

  • Anelize Queiroz Amaral, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Educação (Unesp/Rio Claro), Mestre em Ciências, Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – campus Dos Vizinhos e professora permanente do -Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Educação Ambiental e Formação de professores.

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Published

2024-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CORDEIRO , Thainá Marcella; MORAIS, Josmaria Lopes de; AMARAL, Anelize Queiroz. Insertion of the environmental dimension in teacher training: discourses on the curricularization of extension in undergraduate courses. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 98–118, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15803. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15803. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-10-14
Accepted 2024-01-22
Published 2024-04-01