Indications for the formation of an ecological subject in the preparatory movements of the G5 Environmental Methodology seminars

Authors

  • Thiago José Bezerra de Lima Instituto Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15608

Keywords:

Environmental education, Formation of an ecological subject, G5 Environmental Methodology, Preparatory Movements, Seminar

Abstract

The formation of the ecological subject involves a fundamental change in a person's perceptions, values ​​and attitudes towards the natural world. In view of this, this study had as an approach an action research through participant observation with the objective of investigating evidence for the formation of an ecological subject through presentations of seminars carried out by the members of a learning project based on the G5 Environmental Methodology. In the end, it was noticeable that the project students elaborated and planned activities to present the seminar containing ecological, citizen and eco-citizen characteristics.

References

ALBERTI T. F. (et al.). Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (online), Brasília, v. 95, n. 240, p. 346-362, maio/ago. 2014.

AMARAL, M. T. A dimensão ambiental na cultura educacional brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 88, n. 218, p. 107-121, jan./abr. 2007.

BOFF, L. Sustentabilidade: o que é – o que não é. Petrópolis, RJ: Vozes, 4 ed. 2015.

CAPRA, F. A Teia da Vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Tradução: Newton Roberval Eichemberg. São Paulo: Cultrix, 10. ed. 2006. 249p.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental [livro eletrônico]: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2017. 279p.

FRANCO, E. A. S. Projeto Escola & Universidade: a formação do sujeito ecológico. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, p. 436–450, 2014. DOI: 10.34024/revbea.2014.v9.1837.

GADOTTI, M. Pedagogia da terra: Ecopedagogia e educação sustentável. In: TORRES, C. A. (org.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, set. 2001. 360p. Disponível em: <http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101010031842/4gadotti.pdf>. Acesso em: 13 fev. 2023.

HANAZAKI, N. (et. al). Introdução à Ecologia. Florianópolis, SC: Biologia/ead/UFSC, 2. Ed.1. reimp. 2013. 86p.

LEFF, Enrique. Educação Ambiental e desenvolvimento sustentável. In: REIGOTA, M. (Org.). Verde cotidiano, o meio ambiente em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O Que é Mesmo o Ato de Avaliar a Aprendizagem? Revista Pátio - Novas Perspectivas em Avaliação. Artmed Editora S.A, 3ed, no. 12, fev./abr. 2000.

MANUAL METODOLÓGICO AMA. Caruaru: Universidade Federal de Pernambuco. 2019.

SPAREMBERGER, R.F.L.; RAMMÊ, R S. Direitos humanos e ecocidadania: ambiente, risco e o despertar do sujeito ecológico. Direito e Justiça, Santo Ângelo, v. 11, n. 17, p. 73-92, nov. 2011.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2008. 56p.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

LIMA, Thiago José Bezerra de. Indications for the formation of an ecological subject in the preparatory movements of the G5 Environmental Methodology seminars. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 384–401, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15608. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15608. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-09-06
Accepted 2024-03-11
Published 2024-06-01