Analysis of the implementation of practices in Environmental Education and sustainability in basic education

Authors

  • João Paulo de Melo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Kadydja Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Josyanne Pinto Giesta Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15153

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, Basic education, Pedagogical practice

Abstract

The present research aims to find out which practices in environmental education and sustainability (EES) are being developed in basic education in Brazil, by conducting a systematic literature review. We analyzed 46 documents available in the Periodical Portal of the Coordination for Improvement of Higher Education Personnel (CIHEP) between the years 2011/2021. It was evidenced, therefore, that the direction given to the demands in EES in basic education in Brazil has not yet contributed satisfactorily to the resolution of the main socio-environmental problems. Thus, fundamental issues need a better structuring in the context of educational policies, in articulation with scientists, educators and the community.

References

ARAGÃO, J.P.G.V. As políticas de Educação Ambiental e suas repercussões sobre o planejamento da educação básica no ensino público brasileiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 2, p. 263–278, 2016.

ASSIS, E.B. As ONGs no Brasil sob o olhar de Gohn e Montaño. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei 9795 de 27 de abril de 1999, publicada em Diário Oficial da União em 28 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências - 1999.

CARNEIRO, R.M.A. O ensino e a aprendizagem em química e Educação Ambiental na perspectiva CTSA: um estudo descritivo. 2019. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

CURY, C.R.J. A educação básica como direito. Cadernos de pesquisa, v. 38, p. 293-303, 2008.

GALVÃO, M.C.B.; RICARTE, I.L.M. Revisão Sistemática da Literatura: Conceituação, Produção e Publicação. Logeion: Filosofia da Informação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019.

GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2013.

MACHADO, I.L.O.; GARRAFA, V. Proteção ao meio ambiente e às gerações futuras: desdobramentos e reflexões bioéticas. Saúde debate, Rio de Janeiro, v. 44, n. 124, p. 263-274, mar. 2020.

ORTOLAN, J.H. Responsabilidade socioambiental das empresas: o papel da empresa privada na proteção do meio ambiente. 2009. 135 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Centro Universitário Eurípedes de Marília – UNIVEM, Marília, 2009.

RANGEL, T.L.V. A Educação Ambiental como instrumento de promoção da cidadania: reflexões à luz do princípio do meio ambiente ecologicamente equilibrado. Múltiplos acessos, v. 5, n. 1, p. 65-81, jan. 2021.

REIS, K.F.M.; SENRA, R.E.F. A invisibilização das crises: do colapso climático à pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 5, p. 247–269, 2021.

RODRIGUES, A. L. L.; COSTA, C. L. N. do A.; PRATA, M. S.; BATALHA, T. B. S.; PASSOS NETO, I. de F. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação - Ciências Humanas e Sociais - UNIT - Sergipe, v.1, n.2, p.141–148, 2013.

RODRIGUES, D.G.; SAHEB, D. A Educação Ambiental na educação infantil segundo os saberes de Morin. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, p. 573-588, 2018.

ROOS, A.; BECKER, E.L.S. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental - REGET/UFSM, v. n. 5, p. 857-866, 2012.

SIQUEIRA, J.F.R.; VASCONCELOS, A.M.; ZANON, A.M. Programa Nacional Escolas Sustentáveis: um estudo bibliométrico. Ambiente & Educação, v. 26, n. 1, p. 541-564, 2021.

TASSARA, E.T.O.; ARDANS, O. Educação Ambiental Crítica: pesquisa-ação, participação, silêncios e “silenciamentos”. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 1, n. 1, p. 59-71, 2006.

TOZONI-REIS, M.F.C. et al. A inserção da Educação Ambiental na educação básica: que fontes de informação os professores utilizam para sua formação? Ciência & Educação (Bauru), v.19, n.2, p.359-377, 2013.

VERDERIO, L. A. P. O desenvolvimento da Educação Ambiental na Educação Infantil: importância e possibilidades. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.1, p.130–147, 2021.

Published

2023-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MELO, João Paulo de; KADYDJA; GIESTA, Josyanne Pinto. Analysis of the implementation of practices in Environmental Education and sustainability in basic education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 13–27, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.15153. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15153. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-05-31
Accepted 2023-08-11
Published 2023-10-01