An analysis of the implementation and review of formal Environmental Education in the municipality of Campinas (SP, Brazil)

Authors

  • Josué Mastrodi Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Carolina Manzini Bittencourt Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14689

Keywords:

Public Policies, Environmental Education, Implementation, Formal Public Education, Municipality of Campinas

Abstract

This article aims to analyze the existence, implementation, and evaluation of effective public policies, in the Municipality of Campinas, relating to formal Environmental Education in public schools of competence of the said federative entity (kindergarten and elementary school), from Federal Law 9795/1999 and Municipal Law 14961/2015 and its respective Municipal Environmental Education Plan.

References

ADORNO, T. Educação e emancipação. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Lei 15.440 de 12 de junho de 2017. Institui o plano municipal de Educação Ambiental. Diário Oficial do Município de Campinas. Suplemento. n. 11.619, a. XLVI, Campinas, 13 jun. 2017. Disponível em: <https://suplementos.campinas.sp.gov.br/admin/download/suplemento_2017-06-13_cod446_1.pdf>. Acesso em: 02 jul. 2022.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Portal da Prefeitura. Prefeito nomeia membros do grupo técnico de Educação Ambiental. 10 abr. 2013. Disponível em: <https://portal.campinas.sp.gov.br/noticia/18320>. Acesso em 12 ago. 2022.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Relatório de atividades 2019. Secretaria do verde, meio ambiente e desenvolvimento sustentável. Disponível em: <https://www.campinas.sp.gov.br/arquivos/meio-ambiente/relat_ativ_2019_v3.pdf>. Acesso em 20 ago. 2022.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Diretrizes curriculares da educação básica para a educação infantil. Um processo contínuo de reflexão e ação. Rede Municipal de educação de Campinas. Disponível em: <https://www.campinas.sp.gov.br/arquivos/educacao/04_diretrizes_infantil.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2022.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Diretrizes curriculares da educação básica para a educação fundamental. Um processo contínuo de reflexão e ação. Rede Municipal de educação de Campinas. Disponível em: <https://www.campinas.sp.gov.br/arquivos/educacao/01_diretrizes_anos_iniciais.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2022.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Prestação de contas. Disponível em: <https://www.campinas.sp.gov.br/servico-ao-cidadao/portal-da-transparencia/prestacao-contas.php>. Acesso em: 20 out. 2022.

DAU, A.G.; PALASSI, M.P.; SILVA, M.Z. Consciência política e participação dos representantes da sociedade civil no Conselho Municipal de Assistência Social de Vitória – ES. Cadernos EBAPE.BR, v. 17, n. 1, jan/mar. 2019. Rio de Janeiro.

ESTRELA, C.C.; POTTI, C.M. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos avançados, v. 31, n. 89, 2017.

FIORILLO, C.A.P. Curso de direito ambiental brasileiro. 20. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, SP 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 11 set. 2022

LIMA, S.B.; OLIVEIRA, A.L. Educação Ambiental e cidadania por meio da educação formal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n.1, pp.420-439, 2022.

MASTRODI, J.; IFANGER, F.C.A. Sobre o conceito de políticas públicas. Revista de Direito Brasileira, v. 24, n. 9, p.3-16, 2019.

PELICIONI, M.C.F. Educação Ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Revista Saúde e Sociedade. v. 7, n. 2, São Paulo. 1998.

RAMOS, E.C. Educação Ambiental: origem e perspectivas. Educar, n. 18, Curitiba. 2001. Editora da UFPR.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, maio/ago. 2005, São Paulo.

Published

2023-08-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MASTRODI, Josué; BITTENCOURT, Carolina Manzini. An analysis of the implementation and review of formal Environmental Education in the municipality of Campinas (SP, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 5, p. 325–343, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14689. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14689. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-12-15
Accepted 2023-03-27
Published 2023-08-18