Traditional knowledge and Environmental Education in Brazil: possibilities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14324

Keywords:

traditional people, aphrodiasporic knowledge, erasure, diversity, racism

Abstract

This paper, based on an interview with makota Cássia Kidoialê, a relevant leader of the Kilombola Community Manzo Ngunzo Kaiango, located on the outskirts of Belo Horizonte, in the Santa Efigênia neighborhood - which has been campaigning for the appreciation of traditional knowledge and the importance of if one considers such knowledge in the articulation of different public policies - it reflects on the possibilities and challenges present in the necessary articulation between traditional knowledge and Western science in the process of Environmental Education. The article is composed of three parts and in the first one I will bring a brief conceptualization of environmental education and the legal frameworks that constituted it in Brazil and in the world. In the second, I will discuss the historical erasure of traditional knowledge and its disregard in the construction of environmental education and, finally, I will point out possibilities for articulating Afro-Brazilian and indigenous knowledge with environmental education in the constitution of a diverse, inclusive and broad model. The text brings clues on how to implement Environmental Education, incorporating knowledge from Afro-Brazilian and indigenous peoples, and how important this is for citizenship, since it reiterates the multiethnic, complex and plural character present in the formation of contemporary Brazilian society.

References

BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, [S. l.], n. 11, p. 89–117, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 28. dez. 202.

CARVALHO, F.M. Muito mais do que dinheiro: valoração crítica dos serviços ambientais culturais providos pelo Parque Estadual Mata do Limoeiro. Dissertação (Mestrado em Sustentabilidade e Tecnologia Ambiental) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Bambuí, p.107. 2021. Disponível em: <https://repositorio.bambui.ifmg.edu.br/index.php/mpsta/article/view/126/109>. Acesso em 13 jan. 2022.

CNE. Resolução Nº 2, de 15 de julho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf>. Acesso 30 dez. 2021.

FANON, F. Pele negra máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. – Salvador: EDUFBA, 2008.

FIGUEIREDO, A. Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0102, jan./abr. 2020.

FLEURY, S. Capitalismo, democracia, cidadania - contradições e insurgências. Saúde em Debate. Rio de Janeiro, v. 42, n. 3, p.108-124, 2018.

GILROY, P. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. 2. ed. São Paulo: Editora 34. 2012.

GONÇALVES, Z. L. T.; CABRAL, M. I. A.; NEVES, T. M.; SANTOS, C. A. B. dos; NOGUEIRA, E. M. de S. Sociedades tradicionais e conservação da natureza. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 79–86, 2018.

MBEMBE, A. Afropolitanismo. Áskesis, Florianópolis, v.4. n.2. jul./dez. 2015.

MBEMBE, A. A. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MOMBAÇA, J. A plantação cognitiva. In: MASP & Afterall, Amanda Carneiro (Org.). Arte e descolonização. São Paulo, 2020. Disponível em: <https://assets.masp.org.br/uploads/temp/temp-QYyC0FPJZWoJ7Xs8Dgp6.pdf>. Acesso em: 3 fev. 2022.

OLIVEIRA, A. L. A.; MENDES, F.; OLIVEIRA, F. de F.; OLIVEIRA JÚNIOR, A. F. de; MOREIRA, S. M. Inovação em Educação Ambiental: um estudo de caso sobre a trilha dos sentidos do Parque Estadual Mata do Limoeiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 429–438, 2021.

OLIVEIRA, L; FIGUEROA, J.V. ALTIVO, B.R. Pensar a comunicação intermundos: fóruns cosmopolíticos e diálogos interepstêmicos. Galáxia. São Paulo, s/v, n. 46, p. 1-17.

OLIVEIRA, L. O livro como dispositivo de comunicação intermundos: experimento de co-criação escrita e bilíngue da oralidade kaiowá. Animus – Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Santa Maria, v.19, n.41, 2020.

SANTOS, A.B. Colonização, quilombos, modos e significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.

SANTOS, A.B. Somos da terra. PISEAGRAMA, Belo Horizonte, número 12, página 44 - 51, 2018. Disponível em: https://piseagrama.org/somos-da-terra. Acesso em 3 mar. 2022.

SANTOS, B.S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

SATO, M. CARVALHO, I. (Orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

TABARES FAGUNDEZ, G. A política das diferenças no capitalismo parasitário: uma alternativa ao processo de homogeneização vivenciado como impacto social emergente da sociedade global. Revista Direitos Emergentes na Sociedade Global, Santa Maria, v. 6, n. 1, p. 60–79, 2018.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARVALHO, Frederico Mendes de. Traditional knowledge and Environmental Education in Brazil: possibilities and challenges. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 113–125, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14324. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14324. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-09-11
Accepted 2022-10-19
Published 2023-02-01