Environmental Education and citizenship through formal education

Authors

  • Samila Bezerra Lima Universidade Federal do Tocantins
  • Alessandro Lemos de Oliveira Instituto Federal da Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantis – IFTO, campus Araguaína

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13884

Keywords:

Formal Education, Environment, Projects, Citizen

Abstract

The present study aimed to carry out a literature review on projects in Environmental Education (EE) developed within the scope of formal education, addressing the way in which they were worked and their contributions to citizen education. A total of 40 workers were found in Capes Periodicals and Google Scholar, from 2011 to 2021, using the keywords: Environmental Education and citizenship; Environmental Education in schools; Formal Environmental Education; and projects in formal Environmental Education. Most of the works dealt with projects involving school garden, garbage and 5R's. All projects contributed to show that EE is fundamental to awaken in students the practice of citizenship in favor of caring for the environment.

References

ARRUDA, R.F.; MARQUES, M.R.; REIS, J.T. Implantação de horta escolar utilizando materiais recicláveis como alternativa de ensino de Educação Ambiental. Interdisciplinary Scientific Journal: v.4, n.3, 2017.

AZEVEDO, L.V.; RIONDET- COSTA, D.R.T.; SANTOS, J.R. Política Nacional de Educação Ambiental: análise de sua aplicação em projetos de pesquisa e extensão de instituições públicas de ensino. Revista Ciência e Natura: Santa Maria, v.39, n.3, 2017.

BRASIL. Lei Nº 9.795 de 27 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_3/leis/l9795.htm>. Acesso em: 13 nov. 2021.

BOCA, G.D.; SARAÇLI, S. Environmental education and student’s perception, for sustainability. Sustainability, v. 11, n. 6, p.1553, 2019.

BOHM, Franciele Zanardo et al. Utilização de hortas orgânicas como ferramenta para Educação Ambiental. Revista Luminária, v. 19, n. 01,2018.

BUSS, A.; MORETO, C. The practice of composting as an teaching instrument of curriculum content and Critical Environmental Education. Revista Monografias Ambientais, v. 18, n. 6, 2019.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. – 6. ed. – São Paulo: Cortez, 2012.

COSTA, C.A.G.; SOUZA, J.T.A.; PEREIRA, D.D. Horta escolar: alternativa para promover Educação Ambiental e desenvolvimento sustentável no cariri paraibano. Polêmica, v. 15, n. 3, p. 001-009, 2015.

CECCON, S. Educação Ambiental crítica e a prática de projetos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2012.

CEZÁRIO, A.R.V. et al. Considerações sobre Educação Ambiental formal e Informal. In: VIANA, V. N. et al. Educação Ambiental formal e Informal. Mossoró: editora UERN, 2017, p. 7-13.

COLOMBO, S.R.. A Educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências: v. 14, n. 2, 2014.

FELIPE, R.T.A. et al. A horta escolar agroecológica como ferramenta de construção coletiva de uma nova consciência alimentar e ambiental. Cadernos de Agroecologia, v. 15, n. 2, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4a ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KONDRAT, H.; MACIEL, M.D. Educação Ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação: v. 18 n. 55, 2013.

KOHLHEPP, G. Transformações da Paisagem Natural no Norte do Paraná entre as Décadas de 1930 e 1980: da Monocultura do Café à Modernização Agrária e suas Consequências Ecológicas, Econômicas e Sociais. Revista De La Solcha, v. 10. n. 2, 255–283, 2020.

LIMA, G.M.M.; CONDE-SOBRINHO, W. A. M.; SILVA-JUNIOR, J. I. S. Educação Ambiental e implantação de horta escolar. Cadernos de Agroecologia, v. 10, n. 3, 2015.

MARTELLI, A.; SANTOS JR, A. R. Arborização Urbana do município de Itapira – SP: perspectivas para Educação Ambiental e sua influência no conforto térmico. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental: v. 19, n. 2, 2015.

MOLINA-MOTOS, D. Ecophilosophical principles for an ecocentric environmental education. Education Sciences, v. 9, n. 1, p. 37, 2019.

OLIVEIRA, F.; PEREIRA, E.; JÚNIOR, A. P. Horta escolar, Educação Ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 10-31, 2018.

OLIVEIRA, M.S. et al. A importância da Educação Ambiental na escola e a reciclagem do lixo orgânico. Revista Cientifica Eletrônica de Ciências Sociais Aplicadas da Eduvale: Jaciara/MT, v. 5, n. 7, 2012.

PANTOJA, M.O. et al. Problemas ambientais no Brasil e a Educação Ambiental na formação do professor para o cidadão do campo. Conjecturas, v. 21, n. 7, p. 630-655, 2021.

PIRES, B.S. et al. Educação Ambiental: conceitos e práticas na gestão ambiental pública. Rio de Janeiro: Instituto Estadual do Ambiente. 2014.

RIBEIRO, G.M. et al. Experiência do projeto horta didática nas escolas de Mossoró-RN como proposta de Educação Ambiental, alimentar e nutricional. Revista Extendere: Rio Grande do Norte, v. 3, n. 1, 2015.

RODRIGUES, M.D. et al. A Educação Ambiental através da horta escolar: um estudo de caso entre duas escolas da cidade de Rio Grande/RS. Revista São Cristóvão: Sergipe, v. 11, n. 27, 2018.

RORATO, G.G. et al. Educação Ambiental e o despertar para a cidadania. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental: Santa Maria, v. 18, n. 2, 2014.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2 ed. São Paulo: Brasiliense; 2009.

SANTOS, A L. dos et al. A criação de uma horta escolar como ferramenta ao ensino de Educação Ambiental. Brazilian Journal of Development: Curitiba, v. 6, n. 10, 2020.

SANTOS. A.G.; SANTOS. C.A.P. A inserção da Educação Ambiental no currículo escolar. Revista Monografias Ambientais: Santa Maria, v. 15, n.1, 2016.

SOUZA, G.S. et al. Educação Ambiental como ferramenta para o manejo de resíduos sólidos no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental: Rio Grande, v. 8, n. 2, 2013.

SILVA-CYRNE, C.C., et al. Gestão de Resíduos, Cidadania e Educação Ambiental: a subversão do conceito de função. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 5, p. 409-423, 2020.

SUKMA, E.; RAMADHAN, S.; INDRIYANI, V. Integration of environmental education in elementary schools. Journal of Physics: Conference Series, v. 1481, n. 1, p. 012136, 2020.

VIEIRA, F.C.B.; BRITO, E.B.B.; TEIXEIRA, A.F. Educação Ambiental: uma análise da poluição e contaminação dos igarapés urbanos na cidade de Manaus. Revista Fórum Ambiental da Alta Paulista: Tupã, v. 8, n.2, 2012.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LIMA, Samila Bezerra; OLIVEIRA, Alessandro Lemos de. Environmental Education and citizenship through formal education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 420–439, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13884. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13884. Acesso em: 17 dec. 2025.
Received 2022-05-09
Accepted 2022-10-25
Published 2022-12-01