Educational work in the management of forest and wildlife resources in the district of Mabote in Mozambique

Authors

  • Munossiua Efremo Macorreia Universidade Save-UniSave- Moçambique
  • Maria Veronica Mapatse Universidade Save-UniSave- Moçambique
  • Americo Mahumane Universidade Save-UniSave- Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13506

Keywords:

Educational Work. Forest and Fennistic Management.

Abstract

Mozambique is a country that still has virgin natural resources for rural communities. Illegal logging for the use of wood, poaching for family consumption, uncontrolled fires and shifting agriculture are identified as the main factors that threaten the extinction and development of natural resources. The situation becomes more complicated because the same resources are exploited without benefiting local communities. The government has made some efforts at the local level to recognize the importance of forests and fauna, promoting their sustainable management. Thus, this study aims to: make the local communities more dynamic and participatory authors in the management and control of forest and faunal resources in the process of local rural development, starting with the recognition and registration of their rights, and then offering them a series of of options to carry out their own projects to exploit natural resources, improving their living conditions. It was based on exploratory, descriptive research of a qualitative/quantitative nature, combined with the technique of bibliographic research. The results showed that although there is an interest in creating an awareness of appreciation and recognition of the rights of local communities for good management through Educational Work, there are still some gaps in the sharing of benefits, as imperatives for success in the fight against poverty.

References

AFONSO, A. Jr. Estado, mercado, comunidade e avaliação: esboço para uma rearticulação crítica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 69, 1999.

ALEXIADES, M.N. Ethnobotany in the Third Millennium: espectations and unresolved issues. 2003.

BARDIN, L. (2008). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

DIAS, G.F. Educação Ambiental, princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

FERNANDES, F. (Coord.). Comunidade e sociedade: leituras sobre problemas conceituais, metodológicos e de aplicação. São Paulo: Nacional/EDUSP, 1973.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. (11ª. Edição). São Paulo: DP&A, 2006.

LUCKESI, C. C. Filosofia da educação coleção magistério 2ºgrau. Série formação do professor. 21 Ed. São Paulo: Cortez, 1993.

MACUCULE, A. Introdução à Gestão Participativa de Recursos Naturais. IUCN, Maputo. (2006).

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MCMILLAN, J.; SCHUMACHER, S. Research in education: A conceptual introduction. (5ª Ed.). New York: Pearson Education, Inc. 2010.

MOÇAMBIQUE. Decreto nº 1212002: da Lei nº 10199. de 7 de Julho, Lei de Florestas e Fauna Bravia

MOÇAMBIQUE. O Decreto nº 30/2012, da Lei nº 11/2003, de 25 de Março, Lei da floresta e fauna bravia Moçambicana.

MUSTALAHTI, I. The Realities of Participatory Forest Management: Case Study Analyses from Tanzania, Mozambique, Laos and Vietnam. In: MINISTRY FOR FOREIGN AFAIRS OF FINLAND. Footprints in forests: Efects and Impacts of Finish Forestry Assistance, 2011.

PAIVA, K. C. M.; MELO, M. C. O. L. Competências, gestão de competências e profissões: perspectivas de pesquisas. Revista de Administração Contemporânea. 2008.

SERRA, C. Da Problemática Ambiental à Mudança Rumo a um Mundo Melhor. Escolar Editora, Maputo. 2012.

SILVA, D.R. Psicologia da Educação e Aprendizagem. Associação Educacional Leonardo da Vinci (ASSELI). Indaial: ASSELVI, 2007.

TRISTÃO, M. Uma abordagem filosófica da pesquisa em Educação Ambiental. Rev. Bras. Educ. [online]. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v.18, n.55, 2013.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MACORREIA, Munossiua Efremo; MAPATSE, Maria Veronica; MAHUMANE, Americo. Educational work in the management of forest and wildlife resources in the district of Mabote in Mozambique. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 281–293, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13506. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13506. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-02-16
Accepted 2022-04-05
Published 2022-06-01