Non formal Environmental Education: The use of social media as a means of disseminating social and environmental technologies.

Authors

  • Gheizon Raunny Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Maria Cristina Basilio Crispim da Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Gabrielle Moraes de Melo Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0002-1655-4943

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13482

Keywords:

Non-formal Environmental Education, Social networks, Socio-environmental technologies, Ecological Trenches

Abstract

Environmental Education (EE) despite being relevant due to the need to reduce human impacts on the environment, is still little applied and punctually and on the initiative of teachers in schools. However, non-formal EE should also be increasingly encouraged. Based on this, this research presents a successful example of non-formal EE, carried out by a UFPB extension project, which, due to social isolation, took on unimagined proportions and started to reach a national audience instead of just local. With the creation of an Instagram, Facebook and Youtube, socio-environmental technologies, in this case, ecological pits, were successfully disseminated and guided in the construction in different parts of the country. So far (01/19/2022) Instagram, which is our most popular network, is followed by 887 users, demonstrating the importance that social networks can have for the spread of EE.

Author Biographies

  • Gheizon Raunny Silva, Universidade Federal da Paraíba

    Graduando de Engenharia Ambiental pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Atualmente desenvolvo ações pelo Laboratório de Ecologia Aquática (LABEA/CCEN/UFPB).Técnico em Edificações pelo CEEETA - Bezerros.

  • Maria Cristina Basilio Crispim da Silva, Universidade Federal da Paraíba

    possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba (1987), doutorado em Ecologia e Biossistemática pela Universidade de Lisboa (1997) e pós doutorado na área de ecologia aplicada. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Ecologia, com ênfase em Ecologia de Ecossistemas, atuando principalmente nos seguintes temas: zooplâncton, semi-árido, biodiversidade, conservação de espécies, aquicultura, gestão ambiental, biorremediação, ecoturismo e educação ambiental. Realiza projetos de extensão junto a comunidades pesqueiras e rurais, na área de aquicultura familiar e construção de fossas ecológicas.

  • Gabrielle Moraes de Melo, Universidade Federal da Paraíba

    Graduanda em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal da Paraíba, com atuação em Monitoria, Iniciação Científica e Extensão. Experiência na Área de Resíduos Sólidos, Saneamento e Consultoria Ambiental. Atualmente Estagiária na Superintendência de Administração do Meio Ambiente da Paraíba. Inglês Avançado - Cambridge Michigan Language Assessment.

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Published

2022-06-01

Issue

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Artigos

How to Cite

SILVA, Gheizon Raunny; SILVA, Maria Cristina Basilio Crispim da; MELO, Gabrielle Moraes de. Non formal Environmental Education: The use of social media as a means of disseminating social and environmental technologies. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 244–258, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13482. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13482. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-02-09
Accepted 2022-03-22
Published 2022-06-01