Evaluation of a process of co-production of knowledge and engagement of actors from Environmental Education tools: praxis and citizen science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12969

Keywords:

Environmental Education; Citizen Science; Pedagogy of Praxis; Participation.

Abstract

This article presents an analysis of the learning process of a group of actors interested in the theme of Water Resources Management in the State of São Paulo, especially in the Paraíba do Sul Basin. Its guiding concepts are the pedagogy of praxis and citizen science. The methodology is qualitative and is based on different field research strategies. The main purpose, in addition to analyzing the learning process, was to verify the change in the environmental perception of the actors participating in the course. The conclusion is that the educational experience offered by the course, based on participatory methodologies, produces positive effects in the engagement of actors involved in the territories of interest.

Author Biography

  • Roseli de Freitas Ávila, Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP)

    Mestre em Planejamento Urbano e Regional.

References

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Regional. Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico (ANA). Comitês de Bacia Hidrográfica. [2019]. Disponível em: http://www3.ana.gov.br/portal/ANA/aguas-no-brasil/sistema-de-gerenciamento-de-recursos-hidricos/comites-de-bacia-hidrografica. Acesso em: 12 mar. 2019.

AGEVAP – Associação Pró-Gestão das Águas da Bacia Hidrográfica do Rio Paraíba do Sul. Relatório Técnico: Bacia do Rio Paraíba do Sul. Subsídios às Ações de Melhoria da Gestão. Resende, RJ: AGEVAP, 2011. Disponível em: http://www.agevap.org.br/downloads/Relatorio%20Geral%20versao%20para%20site%2029dez11.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

CAVALCANTI, Bianor Scelza; MARQUES, Guilherme R. Garcia. Recursos hídricos e gestão de conflitos: A bacia hidrográfica do rio Paraíba do Sul a partir da crise hídrica de 2014-2015. RGPLP, Lisboa, v. 15, n. 1, p. 4-16, mar. 2016. Disponível em http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642016000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2021.

CEIVAP – Comitê de Integração da Bacia Hidrográfica do Rio Paraíba do Sul. Disponível em: http://www.ceivap.org.br. Acesso em: 20 maio 2018.

CONRAD, Carhy C.; HILCHEY, Kista. G. A review of citizen science and community-based environmental monitoring: issues and opportunities. Environmental Monitoring and Assessment, Dordrecht, v. 176, n. 1-4, p.273-291, Jul. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10661-010-1582-5.

SÃO PAULO (ESTADO). Deliberação CRH n. 231, de 20 de dezembro de 2019. Estabelece diretrizes para a elaboração dos Programas de Educação Ambiental das bacias Hidrográficas e para o desenvolvimento de Projetos e Ação de educação ambiental. São Paulo: Conselho Estadual de Recursos Hídricos, 2019. Disponível em: https://sigrh.sp.gov.br/public/uploads/deliberation//CRH/18667/delib-crh-231_publicado.pdf. Acesso em: maio 2020.

FAGGIONATTO, S. Percepção Ambiental: Material e Textos. 2011. Disponível em: http://educar.sc.usp.br/biologia/textos/m_a_txt4.html. Acesso em: 20 maio 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIATTI, Leandro Luiz et al. O nexo água, energia e alimentos no contexto da Metrópole Paulista. Estudos Avançados, São Paulo, v. 30, n. 88, p. 43-61, dez. 2016.

HAKLAY, Muki. Citizen Science and Volunteered Geographic Information: Overview and Typology of Participation. In: SUI, Daniel; ELWOOD, Sarah; GOODCHILD, Michael (eds.). Crowdsourcing Geographic Knowledge: Volunteered Geographic Information (VGI) in Theory and Practice. Berlin: Springer, 2013. p 105-122. DOI: 10.1007/978-94-007-4587-2_

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Anuário Estatístico do Brasil e das Estatísticas Históricas do Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.

IRWIN, Alan. Ciência cidadã: Um estudo das pessoas, especialização o e desenvolvimento sustentável. Tradução: Maria de Fátima St. Aubyn. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

JACOBI, Pedro Roberto; BARBI, Fabiana. Democracia e participação na gestão dos recursos hídricos no Brasil. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 237-244, dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802007000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 01 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000200012.

LAVALLE, Adrian Gurza. Após a participação: Nota Introdutória. Lua Nova, São Paulo, n. 84, p. 13-23, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-64452011000300002.

LAISNER, Regina C.; DE MARIO, Camila. G. Os desafios da avaliação de políticas públicas como instrumento estratégico de gestão e de controle social. Revista de Políticas Públicas, São Luís, v. 18, n. 2, p. 619-630, jul./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2865.v18n2p619-630.

PAZ, Mariana G. A.; BRANCO, Evandro A.; RAYMUNDO, Maria Henriqueta A. Cenários Participativos a partir da Educação Ambiental. In: GRANDISOLI, Edson et al. (Org.). Educar para a sustentabilidade: visões de presente e futuros. 1ed. São Paulo: Editora Na Raiz, 2020. p. 84-99. DOI: 10.11606/9786588109021.

POUPEAU, Franck et al. Water conflicts hydrocracy in the Americas: coalitions, networks, policies. São Paulo: IEE-USP, 2018. Disponível em: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01914315/file/water-conflicts-and-hydrocracy-in-the-americas.pdf.

SCHULZ, Peter. Cientistas: de amadores a cidadãos. Jornal da Unicamp, Campinas, 20 mar. 2018. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/ju/artigos/peter-schulz/cientistas-deamadores-cidadaos.

TEIXEIRA, Elenaldo C. As Dimensões da Participação Cidadã. Caderno CRH, Salvador, v.10, n. 26, p. 179-209, jan./dez. 1997. DOI: 10.9771/ccrh.v10i26.18669.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Londrina: EDUEL, 2012.

VIÇOSA, Cátia S. C. L. et al. Meio ambiente como tema transversal no contexto de um curso experimental de curta duração e da metodologia da problematização. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), V.15, Nº 1: 09-26, 2020.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ÁVILA, Roseli de Freitas; TONIOLO, Maria Angelica; MACIEL, Lidiane; BRANCO, Evandro Albiach. Evaluation of a process of co-production of knowledge and engagement of actors from Environmental Education tools: praxis and citizen science. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 371–391, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12969. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12969. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-11-23
Accepted 2022-04-01
Published 2022-06-01