Trends in the social representations of the environment of young people assisted by the Araçá Cultural Center, São Mateus (ES, Brazil)

Authors

  • Ezinete Moreira do Rozario Centro Universitário Norte do Espírito Santo/ Universidade Federal do Espírito Santo
  • Iago Santos da Silva Centro Universitário Norte do Espírito Santo/ Universidade Federal do Espírito Santo
  • Nathália Fundão Deprá Centro Universitário Norte do Espírito Santo/ Universidade Federal do Espírito Santo
  • Diógina Barata Centro Universitário Norte do Espírito Santo/ Universidade Federal do Espírito Santo
  • Marcos da Cunha Teixeira Centro Universitário Norte do Espírito Santo/ Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12713

Keywords:

Environmental Education, society, environment, social projects.

Abstract

This work evaluated the tendencies present in the representations of the “environment” concept of the young people attended by the Araçá Cultural Center. This study based on the theory of "Social Representation" (RS), that studies the reality of a society and was introduced also in education to have knowledge of the representations that students have of certain themes, from which to plan the pedagogical processes. To obtain the data, free evocation was performed and a socio-environmental thematic form was applied.

 

References

ALEXANDRE, M. Representação social: uma genealogia do conceito. Comum, Rio de Janeiro, v. 10, n. 23, p. 122-138, jul./dez. 2004.

AMIGÓN, A. T.; GAUDIANO, É. G. Representación y medio ambiente em laeducación básica em México. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos,v. 4, n. 1, p. 11-35, jan.-jun. 2009.

GAMA, A. F.; SANTOS, A. R. B.; FOFONCA, E. Teoria das representações sociais: uma análise crítica da comunicação de massa e da mídia. Revista Eletrônica Temática, v. 6, n. 10, 2010.

HAMMER, Ø.; HARPER, D. A. T.; RYAN, P. D. PAST: Paleontological Statistics Software Package for education and data analysis. Palaeontolia Electronica, v. 4. Maio, 2001.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. As representações sociais, p. 17-44, 2001.

LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P. Ecologia política, justiça e Educação Ambiental crítica: perspectivas de Aliança contra-hegemônica. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 53-71, jan./abr. 2013.

LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P. Ecologia política, justiça e Educação Ambiental crítica: perspectivas de Aliança contra-hegemônica, Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 53-71, jan./abr. 2013.

MACHADO, L. B.; ANICETO, R. A. Núcleo central e periferia das representações sociais de ciclos de aprendizagem entre professores. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 18, n. 67, p. 345-363, 2010.

MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; TOMANIK, E. A. Representações sociais de meio ambiente: subsídios para a formação continuada de professores. Ciência & Educação, Paraná, v. 19, n. 1, p. 181-199, 2013.

MALACARNE, V.; STRIEDER, D. M. O desvelar da ciência nos anos iniciais do ensino fundamental: um olhar pelo viés da experimentação. Vivências: Revista Eletrônica de Extensão da URI, v. 5, n. 7, p. 75-85, 2009.

MENDONÇA, E. M. B. As representações sociais de alunos do ensino fundamental sobre meio ambiente e a questão ambiental nos livros didáticos de geografia. 120 f. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.

MONTEIRO, I. F. C.; ORTIZ MONTEIRO, P. D. E. B. S. C. A Educação Ambiental e as representações sociais dos professores da rede pública no ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.12, n.1, pp.165-176, 2017.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

MOSCOVICI, S.; DOISE, W. Psychologiesociale. Paris, PUF, Le psychologue, 1989.

RATEAU, P.; MOLINER, P.; GUIMELLI, C.; ABRIC, J. C. Teoria das Representações Sociais. Handbook of Theoriesof Social Psychology, E.U.A., v. 2. 2012.

REIGOTA, M. Meio Ambiente e Representação Social. São Paulo, 2002, p. 67-85.

SÁ, C. P. Núcleo Central das Representações Sociais. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 1996. p. 189.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações, Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005.

SHIMIZU, A. M.; MENIN, M. S. S. Representações sociais de lei, justiça e injustiça: uma pesquisa com jovens argentinos e brasileiros utilizando a técnica de evocação livre de palavras, Estudos de Psicologia, v. 9, n. 2, p. 239-247, 2004.

SILVA, S. N. Concepções e representações sociais de meio ambiente: uma revisão crítica da literatura. Anais do Encontro Nacional de pesquisa em Educação em Ciências (VII Enpec), Florianópolis, SC, p. 1-12, 2009.

TEIXEIRA, M.C.; ANDRADE, M.A.S; SANTANA, R.S. A concepção de Educação Ambiental entre estudantes de Biologia da UFRB. In: SEABRA, G.; MENDONÇA, I. (Orgs.). Educação Ambiental: Responsabilidade para a conservação da sociobiodiversidade. João Pessoa, 2011, v.4, p. 15-35.

TOZZONI-REIS, M. F. C. Educação Ambiental: referências teóricas no ensino superior. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, p. 33-50, 2001.

Published

2022-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ROZARIO, Ezinete Moreira do; SILVA, Iago Santos da; FUNDÃO DEPRÁ, Nathália; BARATA, Diógina; TEIXEIRA, Marcos da Cunha. Trends in the social representations of the environment of young people assisted by the Araçá Cultural Center, São Mateus (ES, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 5, p. 277–291, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12713. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12713. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-09-10
Accepted 2022-08-07
Published 2022-10-01