Environmental Education: a discussion centered on the Earth Charter and participatory design

Authors

  • Josiane Marlise Theis de Aguirre IFPR - Instituto Federal do Paraná e UEM - Universidade Estadual de Maringá https://orcid.org/0000-0001-5904-6175
  • Mara Rubia Theis IFSC - Instituto Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0001-7206-6197
  • Marli Teresinha Everling UNIVILLE - Universidade da Região de Joinville
  • Máriam Trierveiler Pereira IFPR - Instituto Federal do Paraná
  • José Francisco Peligrino Xavier UNIVILLE - Universidade da Região de Joinville

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11816

Keywords:

Educação Ambiental; Educação Maker; Design for Change; Ética; Sustentabilidade.

Abstract

Sustainable development involves socio-environmental issues, as well as concepts of justice, peace and ethics. This paper aims to link knowledge related to Environmental Education to ​​Design and Educational areas;  the contents are centered on the Earth Letter, and educational experiences mediated by Participatory Design in educational processes. The results revealed that the Earth Letter and Participatory Design contribute to the expansion of the coauthors' educational actions in both pedagogical and research activities.

References

AGUIRRE, J.M.T.; THEIS, M.R.; PEREIRA, M.T.; EVERLING, M.T. A Educação Ambiental: probabilidades de mediação entre a desigualdade e a justiça social. In: II SUSTENTARE e V WIPIS (Workshop Internacional sobre Sustentabilidade, Indicadores e Gestão de Recursos Hídricos). Anais […] Campinas: PUC-CAMPINAS, 2020. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/2_sustentare_5_wipis/306512-a-educacao-ambiental--probabilidades-de-mediacao-entre-a-desigualdade-e-a-justica-social/. Acesso em: 2 fev. 2021.

ARENDT, H. A condição humana. 13. ed. São Paulo: Editora Forense. 2016.

BACICH, L.; HOLANDA; L. STEAM: integrando as áreas para desenvolver competências. In: BACICH, L.; HOLANDA; L. (org). STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020.

BOFF, L.. Ética & ecologia: desafios do século XXI. Congresso da Amfac 2012. Rio de Janeiro, 2012. vídeo: 14’53. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=DuW_JyTCFik>. Acesso em: 6 fev. 2021.

BROWN, T. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas idéias Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

BUCHANAN, R. Wicked Problems in Design Thinking. In: Design Issues. Volume 8. Primavera. 1992. Disponível em: shorturl.at/cuyLM. Acesso em: 10 jan. 2021.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2012.

CAPRA, F.; LUISI, P.L. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.

CARTA DA TERRA. A carta da Terra. 2000. Disponível em: <http://www.cartadaterrabrasil.com.br/prt/Principios_Carta_da_Terra.pdf>. Acesso em 10 fev. 2021.

CORTELLA. M.S. Educação, convivência e ética: audácia e esperança. São Paulo: Cortez, 2015.

CORTELLA, M.S. Filosofia: e nós com isso?. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

CROSS, N. Desenhante: pensador do desenho. Santa Maria: Editora sCHDs, 2004.

EVERLING, M.T.; THEIS, M.R.; SANTOS, F.M.; CECYN, L.C.C.; RODRIGUES, R.; LaFRONT, R. Design, participação e engajamento como estratégias para qualificar relações de uso em abordagens de design no âmbito do Projeto ETHOS. São Paulo: Blucher, 2018, p. 178-192. ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/gampi2017-16. Acesso em 22 jan. 2021.

GADOTTI, M. A Carta da Terra na educação. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2010. Disponível em: <http://www.acervo.paulofreire.org/handle/7891/2812>. Acesso em: 22 jan. 2021.

GADOTTI, M. A ecopedagogia como pedagogia apropriada ao processo da Carta da Terra. In: Histórias de aprender-e-ensinar para mudar o mundo: projeto jovem cidadão amigo da natureza - PJCAN. Paulínia: Instituto Bioma; 2007.

INSTITUTO CARANGUEJO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Disponível em <https://www.caranguejo.org.br>. Acesso em: 22 jan. 2021.

FREIRE, P. A pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

JONAS, H. O princípio da responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Rio de Janeiro: PUC-RIO. 2006.

LEE, J.J. Against method: the portability of method in human-centered design. Helsinki: Aalto University, 2012. Disponível em: <https://shop.aalto.fi/media/filer_public/81/2d/812d6f0d-9aa5-43e1-8e05-56c7a10e3ae1/jjlee.pdf>. Acesso em 18 dez. 2021.

MARTINS, C.H.B. Pobreza, meio ambiente e qualidade de vida: indicadores para o desenvolvimento humano sustentável. Indicadores Econômicos FEE, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 171-188, dez. 2002.

SANTA ROSA, J.G.; MORAES, A. Design participativo, técnicas para inclusão de usuários no processo de ergodesign de interfaces. Rio de Janeiro: Rio Book's, 2012.

OLIVEIRA, A. N.; DOMINGOS, F.O.; COLASANTE, T. (2020). Reflexões sobre as práticas de Educação Ambiental em espaços de educação formal, não-formal e informal. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.15, n.7), p.9-19, 2020.

PEREIRA, M.T. Aplicação da metodologia STEAM no ensino e aprendizagem de Química e Gestão Ambiental. In: PURIFICAÇÃO, M. M; OLIVEIRA, E. S. A.; LIMA NETTO, A. M. (org.) Processos de organicidade e integração da educação brasileira 5. Ponta Grossa: Atena, 2020.

SANDERS, E.B.N. From user-centered to participatory design approaches. In: FRASCARA, J. (ed). Design and the social sciences. Taylor & Francis Books Limited, 2002.

SETHI, K.B. Kiran Bir Sethi ensina crianças a se encarregarem. Palestra proferida no TED Talks, Índia, nov. 2009. Disponível em: <https://www.ted.com/talks/kiran_sethi_kids_take_charge?language=pt-br#t-3305>. Acesso em: 26 jan. 2021.

SOSTER, T. S. Revelando as essências da educação maker: percepções das teorias e das práticas. Tecnologias, sociedade e conhecimento, v. 7, n. 2, dez. 2020.

WDO. World Design Organization. 2017. Disponível em <https://wdo.org/>. Acesso em: 18 dez. 2021.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

AGUIRRE, Josiane Marlise Theis de; THEIS, Mara Rubia; EVERLING, Marli Teresinha; PEREIRA, Máriam Trierveiler; XAVIER, José Francisco Peligrino. Environmental Education: a discussion centered on the Earth Charter and participatory design. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 107–127, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.11816. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11816. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-02-25
Accepted 2021-11-30
Published 2022-02-01