Traditional cultural diversity in Environmental Education in Sussundenga-Mozambique

Authors

  • Munossiua Efremo Macorreia FUNIBRE-Universidade Internacional

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11732

Keywords:

Traditional Cultural Diversity, Environmental Education, Moçambique

Abstract

This study presents reflections on the research actions of traditional cultural diversity in Environmental Education, focused on the development of environmental awareness. The objective of the study was to concentrate efforts on revitalizing the responsibility of Environmental Education, as a whole, with regard to the essential role played by traditional cultural diversity through processes of mutual interaction, as it is believed that reflection on this issue helps so that we can enjoy our local culture, raising awareness of the rational use of the environment. The subjects involved in the research are: Traditional structures and the community in general. The actions developed in the research field resulted in the teachers of the primary school of the first grade (EP1) of Chingundo, do not practice any activity that addresses the cultural diversity aspect of Traditional Education, making it impossible to make decisions about conflicts between the Téwe ethnic groups Manyka and Ndau, through intercultural dialogue. Data collection prioritized exploratory, descriptive and empirical research, of a qualitative and quantitative nature, seeking to understand the importance of the cultural life of the Téwe, Manyka and Ndau ethnic groups for the reconstruction of harmonious coexistence between man and environment, forming proto children to be agents education in overcoming any forms of exclusion in solving the environmental problem in the district of Sussundenga, as well as in the planet in general.

Author Biography

  • Munossiua Efremo Macorreia, FUNIBRE-Universidade Internacional

    professor do Instituto Agrario de Chokwe

References

BARROS, J.M. Cultura, mudança e transformação: a diversidade cultural e os desafios de desenvolvimento e inclusão. Anais do ENECULT – Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 3, Salvador - UFBA/Faculdade de Comunicação. 2007.

BOGDAN, R.S.; BIKEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12.ed. Porto: Porto, 2003.

CASTIANO, J.; NGOENHA, S. A longa marcha de uma “Educação para Todos” em Moçambique. (3ª ed.), Maputo, PubliFix. 2013.

CASTIANO, J.; NGOENHA, S. Pensamento Engajado: Ensaio Sobre Filosofia Africana, Educação e Cultura Política. Maputo, editora educar-universidade Pedagógica, 2011.

CHAUÍ, M. Cidadania Cultural: o direito à cultura. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2006.

CHALITA, G. Educação: a solução está no afeto. São Paulo: Gente, 2002.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUERREIRO, S. (Org.). Antropos e psique: o outro e sua subjetividade. São Paulo: Olho D’Água 2001.

LEFF, E. Ecologia, Capital e Cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. (Coleção Educação Ambiental). Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MARTINAZZO, C.J. A Utopia de Edgar Morin: da complexidade à concidadania planetária. 2ª. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MARÍN, J. Globalización, diversidad cultural y practica educativa. Revista Diálogo Educacional, Curitiba: Champagnat. v. 4, n.8, jan./abr. 2003.

MUCELIN, C.A. Resíduos sólidos urbanos: pesquisa participante em uma comunidade agroindustrial. Medianeira, Pr: Valério, 2004.

PELLEGRINI, S. Cultura e natureza: os desafios das práticas preservacionistas na esfera do patrimônio cultural e ambiental. São Paulo: Revista Brasileira de História, [Online], vol.26, nº.51, 2006.

PEREIRA, T.A.C.; PIFFER, M. Patrimônio histórico, cultural e natural: região metropolitana da baixada santista: Bertioga, Cubatão, Guarujá, Itanhaém, Mongaguá, Peruíbe, Praia Grande, Santos, São Vicente. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Agência Metropolitana da Baixada Santista, 2010.

SACRISTÁN, J.G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SANTOS, G. Três Pilares no Conceito Secular de Cultura, 2012.

SEARA FILHO, G. Apontamentos de introdução à Educação Ambiental. Revista Ambiental, a. 1, v. 1, 1987.

TAMELE, V.; VILANCULO, J.A. Algumas Danças Tradicionais da Zona Norte de Moçambique. ARPAC, colecção Embondeiro, Maputo, 2003.

UNESCO. Anteprojeto da Convenção sobre a Proteção da Diversidade de Conteúdos Culturais e Expressões Artísticas. CLT/CPD/2004/CONF.201/2, Paris, julho de 2004.

UNESCO E MINISTÉRIO DA CULTURA. Patrimônio imaterial: política e instrumentos de identificação, documentação e salvaguarda. Brasília, 2008

¬¬¬¬¬¬¬UNESCO E MINISTÉRIO DA CULTURA. Informe mundial sobre a cultura: diversidade cultural, conflito e pluralismo. São Paulo: Moderna, 2000

Published

2021-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MACORREIA, Munossiua Efremo. Traditional cultural diversity in Environmental Education in Sussundenga-Mozambique. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 457–472, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11732. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11732. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-02-10
Accepted 2021-04-04
Published 2021-06-01