The debate as a tool for discussion on global warming in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11667

Keywords:

Debate, Science, Global Warming

Abstract

A debate was proposed for 9th grade students at a public school in the State of Paraná. In this debate, the students were divided into two antagonistic groups, one of which was responsible for defending that global warming is caused by humans and the other for arguing that it has natural causes. The debate showed a great deficiency of students in creating arguments and counter-arguments, and highlighted the importance of exercising this type of action. However, this tool proved to be effective in the discussion of the theme, since the students had contact with both sides and in the end they formulated their own conclusions about the theme and were still able to propose measures to reduce global warming.

References

AVELINO, J. V. M; DOMINGUES, S. C. Aquecimento Global e a Educação Física: A conscientização a partir da corrida de orientação. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v. 15, n. 7, p. 20-32, 2020.

BARBOSA, L. G. D. C.; LIMA, M. E. C. C.; MACHADO, A. H. Controvérsias sobre o aquecimento global: Circulação de vozes e de sentidos produzidos em sala de aula. Revista Ensaio. v. 14, n. 01, p. 113-130, 2012.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Efeito Estufa e Aquecimento Global. <http://www.mma.gov.br/informma/item/195-efeito-estufa-e-aquecimento-global>. Com acesso em: 05/12/2018.

DRIVER, R.; NEWTON, P.; OSBORNE, J.; Establishing the Norms of Scientific Argumentation in Classrooms. Science Education. n. 84, p. 287-312, 2000.

FEARNSIDE, P. M. A vazante na Amazônia e o aquecimento global. Ciência Hoje. v. 38, n. 231, p. 76-78, 2006.

FREITAS, D.; VILLANI, A.; ZUIN, V. G.; REIS, P.; OLIVEIRA, H. T. A natureza dos argumentos na análise de temas controversos: estudo de caso na formação de pós-graduandos numa abordagem CTS. In: Colóquio Luso-Brasileiro Sobre Questões Curriculares, 3., 2006. Braga, Portugal. Anais do III Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares, Braga, Portugal, 2006.

HOEGH-GULDBERG, D. JACOB, M. TAYLOR, M. BINDI, S. BROWN, I. CAMILLONI, A. DIEDHIOU, R. DJALANTE, K. EBI, F. ENGELBRECHT, J. GUIOT, Y. HIJIOKA, S. MEHROTRA, A. PAYNE, S.I. SENEVIRATNE, A. THOMAS, R. WARREN, G. ZHOU. Impacts of 1.5°C global warming on natural and human systems. In: MASSON-DELMOTTE, P. ZHAI, H. O. PÖRTNER, D. ROBERTS, J. SKEA, P.R. SHUKLA, A. PIRANI, W. MOUFOUMA-OKIA, C. PÉAN, R. PIDCOCK, S. CONNORS, J. B. R. MATTHEWS, Y. CHEN, X. ZHOU, M. I. GOMIS, E. LONNOY, T. MAYCOCK, M. TIGNOR, T. WATERFELD (eds.). Global warming of 1.5°C: An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty. IPCC, p. 175-311, 2019.

JIMÉNEZ ALEIXANDRE, M. P; CASTRO, C. R; PÉREZ, V. A; Argumentación en el laboratorio de Física. Atas do VI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Florianópolis, 1998.

KHAPRE, A.; JAISWAL, A.; RENA, R.; KUMAR, S. Utilizing the Greenhouse Effect as a Source to Produce Renewable Energy. CSIR-National Environmental Engineering Research Institute, Nagpur, India, 2019.

LI, Y.; SHANG, J; ZHANG, C.; ZHANG, W.; NIU, L.; WANG, L.; ZHANG, H. The role of freshwater eutrophication in greenhouse gas emissions: A review. Science of The Total Environment. v. 768, p. 144582, 2021.

MENDONÇA, F. Aquecimento global e saúde: uma perspectiva geográfica – notas introdutórias. Terra Livre. v. 1, n. 20, p. 205-211, 2003.

MENDONÇA, F. Aquecimento Global e suas manifestações regionais e locais: alguns indicadores da região sul do Brasil. Revista Brasileira de Climatologia. v. 2., p. 71-86, 2006.

MILAZZO, A. D. D.; CARVALHO, A. B. F Uma relação entre a Teoria Gaia, o Aquecimento Global e o Ensino de Ciências. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. v. 1, n. 2, p. 107-120, 2008.

MOLION, L. C. B. Aquecimento Global: Uma visão crítica. Revista Brasileira de Climatologia. v. 1, p. 7-24, 2008.

MYHRE, G.; SHINDELL, D.; BRÉON, F.-M.; COLLINS, W.; FUGLESTVEDT, J.; HUANG, J.; KOCH, D.; LAMARQUE, J.-F.; LEE, D.; MENDOZA, B.; NAKAJIMA, T.; ROBOCK, A.; STEPHENS, G.; TAKEMURA, T.; ZHANG, H. Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. In: STOCKER, T.F.; QIN, D.; PLATTNER, G.-K.; TIGNOR, M.; ALLEN, S.K.; BOSCHUNG, J.; NAUELS, A.; XIA, Y.; BEX, V.; MIDGLEY, P.M. (eds.). Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, p. 659-740, 2013.

OPPENHEIMER, M., M. CAMPOS, R. WARREN, J. BIRKMANN, G. LUBER, B. O’NEILL, AND K. TAKAHASHI. Emergent risks and key vulnerabilities. In: FIELD, C.B., V.R. BARROS, D.J. DOKKEN, K.J. MACH, M.D. MASTRANDREA, T.E. BILIR, M. CHATTERJEE, K.L. EBI, Y.O. ESTRADA, R.C. GENOVA, B. GIRMA, E.S. KISSEL, A.N. LEVY, S. MACCRACKEN, P.R. MASTRANDREA, AND L.L. WHITE (eds.). Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, p. 1039-1099, 2014.

PEREZ, D. M.; REBECHI, D.; AZEVEDO, K. L.; SCHREINER, P. G.; MATTIA, R. C; SLOWIK, R.; OLIVEIRA, O. B. Temas polêmicos e a argumentação de Estudantes do Curso de Ciências Biológicas. Revista Ensaio. v. 13, n. 02, p. 135-150, 2011. https://doi.org/10.1590/1983-21172011130209.

REIS, P. A discussão de assuntos controversos no ensino das Ciências. Inovação, n. 12, p. 107-112, 1999.

SADLER, T. D; FOWLER, S. R. A Threshold Model of Content Knowledge transfer for Socioscientific Argumentation. Science Education, v. 90, n. 6, p.986-1004, 2006.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

GIMENEZ BUZO, Matheus. The debate as a tool for discussion on global warming in the classroom. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 117–125, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11667. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11667. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-01-19
Accepted 2021-02-01
Published 2021-06-01