Environmental Education and solid waste: a school experience from the problematization methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10880

Keywords:

Conscious consumption; Arc of Maguerez; Ecological Awareness.

Abstract

The present study aimed to sensitize elementary school students in Coxim city about the socio-environmental impacts of inadequate disposal of solid waste and the importance of promoting practices of reuse, reduction, recycling, and selective collection. For this, the Problematization with Maguerez Arc was adopted, in which in five stages and with differentiated pedagogical approaches, students were able to carry out a critical reading of the environmental dilemmas in which they are inserted, propose solutions to the problems observed and transform the school reality.

Author Biographies

  • Marinez dos Santos, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

    Licencianda em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) - Unidade universitária de Coxim/MS. Estagiária do Programa Vale Universidade pela mesma instituição. Atualmente, atua junto ao Diretório Central dos Estudantes (DCE) como Coordenadora de Combate as Opressões e Assuntos Estudantis. Tem experiência na área de Biologia Geral, com ênfase em citogenética e Educação Ambiental.

  • Maíra Cristina de Oliveira Silva, Universidade Federal do ABC

    Possui graduação em Gestão Ambiental pela Universidade de São Paulo (2013), especialização em Gestão da Educação pela Universidade Federal de São Paulo (2019) e mestrado em Ciência e Tecnologia Ambiental pela Universidade Federal do ABC - UFABC (2016). Atualmente é membro do grupo de pesquisa Integração de Sistemas Ambientais e Urbanos da UFABC. Tem experiência na área de ciências ambientais, com ênfase em planejamento territorial, atuando principalmente nos seguintes temas: vulnerabilidade socioambiental, mudanças climáticas, justiça ambiental e educação ambiental.

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Published

2021-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SANTOS, Marinez dos; SILVA, Maíra Cristina de Oliveira. Environmental Education and solid waste: a school experience from the problematization methodology. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 207–223, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10880. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10880. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-07-04
Accepted 2021-03-11
Published 2021-06-01