Analysis of the pedagogical praxis of Environmental Education in the disciplines Science and Geography, EJA modality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10802

Keywords:

Environmental education; EJA; Teaching praxis; Science; Geography.

Abstract

Environmental Education is a fundamental condition for the formation of the future citizen, and it is up to us, teachers, to train students, including in our plans, content that addresses socio-environmental problems and solutions. Youth and Adult Education is a teaching modality that aims to serve a public with a high age group compared to individuals enrolled in regular education. Starting from this premise, through participatory methodologies, the objective was to obtain, through the production of documentary and cordel, the pedagogical praxis of the teaching of Environmental Education, EJA modality, in the subjects Science and Geography taught in the municipal school Ney Braga, in the city of Governador Newton Bello - MA.

References

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P.e. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004.

BOFF, L. Sustentabilidade – O que é – O que não é. Petrópolis, Vozes, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Institui a política nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Poder Executivo. Brasília, DF, 27 abr. 1999.

CANESIN, F.P.; SILVA, O.C.V.; LATINI, R.M. O olhar de um licenciando para o ensino de química e a Educação Ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, v.3, n. 2, p.50-60, 2010.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez. 2004. p. 6.

CERQUEIRA, L. Guia do Diagnóstico Participativo | Programa de Prevenção à Violência nas Escolas. Rio de Janeiro: Flacso Brasil, 2015. 10 p.

COULON, Alain. Etnometodologia. Petrópolis: Vozes, 1995.

DAMASCENO, L. A importância da literatura de cordel no cotidiano dos alunos da EJA. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura Artes Visuais) – Universidade de Brasília, Feijó, Acre, 2011.

DEMO, P. Educação e conhecimento. Relação necessária, insuficiente e controversa. 3 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

DIAS, R. Gestão Ambiental: responsabilidade social e sustentabilidade. São Paulo, Atlas, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GARFINKEL, H. Common sense knowledge of social structures: the documentary method of interpretation in lay and professional fact finding. In: idem. Studies in Ethnomethodology. New Jersey: Englewood Cliffs, 1967. p. 76-96.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2012.

HERITAGE, J. C. Etnometodologia. In: GIDDENS, Anthony & TURNER, Jonathan (orgs.). Teoria social hoje. São Paulo, Editora da UNESP, 1999. p. 321-392.

IVR - INSTITUTE FOR VOLUNTEERING RESEARCHE. Using participatory mapping to explore participation in three communities – Pathways through Participation, 2010.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002.

LORETO, E. L. S.; SEPEL, L. M. N. A escola na era do DNA e da Genética. Ciência e Ambiente, v. 26, p.149-156, 2003.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1997.

MARIA, J.; CÁSSIA, R.; TORRES, D. Literatura em cordel na prática educativa do PIBID. Revista Cultural e Científica do UNIFACEX. V.14, 2016, p. 43-53.

MEIRIEU, P. Aprender sim, ... Mas como? Porto Alegre: Artmed, 1998.

MIRANDA, F. M. W. Audiovisual na sala de aula: Estudo de trabalhos de produção de vídeo como instrumento pedagógico no processo de ensino aprendizagem. Fabianna Maria Whonrath Miranda. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes.– Campinas, SP: [s.n.], 2008. p. 21.

OLIVEIRA, A. L. de; OBARA, A. T.; RODRIGUES, M A. Educação Ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista eletrônica de Ensenanza de lãs Ciências, vol. 6, n.3, p.471 – 495, 2007.

ROCHA, N. D.; ROCHA, J. M. da; HAMMES, L. J. Educação Ambiental transformadora: epistemologia e prática educativa. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 33, n.2, p. 268-285, mai./ago. 2016.

SANTOS, W. L. P. dos. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, vol. 1, número especial, novembro de 2007. p. 5.

SILVA, S. P. da; ARCANJO, J. G; SOUZA, H. C. B. de; SILVA, R. M. S; SOUZA, C. O. de; LUCENA, C. S. de; ARAÚJO, W. E. de; LUCENA, K. G. M. de; TENÓRIO, A. C. Literatura de cordel: linguagem, comunicação, cultura, memória e interdisciplinaridade. Raído, Dourados, MS, v. 4, n. 7, p. 303-322, jan./jun. 2010. p. 16.

SILVA, S. R. S. O cordel pilando (re)elaborações de valores comunais e perspectivas de educar: A pedagogia de onça. 2013.

SORRENTINO, M. de Tbilisi a Tessaloniki. A Educação Ambiental no Brasil. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA. 1998. p.27-32.

WELLER, W; SANTOS, G; SILVEIRA, R. L. L. da; ALVES, A. F. KALSING, V. S. S. KARL MANNHEIM E O MÉTODO DOCUMENTÁRIO DE INTERPRETAÇÃO: uma forma de análise das visões de mundo. Sociedade e Estado, Brasília, v. XVIII, n. 2, p. 375-396, jul./dez. 2002.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LINS, Natana da Silva; FERNANDES, Nayra Nascimento Bomfim. Analysis of the pedagogical praxis of Environmental Education in the disciplines Science and Geography, EJA modality. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 126–141, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10802. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10802. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-16
Accepted 2021-03-11
Published 2021-06-01