Towards an environmental ethics for Latin America and the Caribbean after COVID-19

Authors

  • Vilmar Alves Pereira Associação Rio Grandina de Umbanda e Religiões de Matriz Africana – ARUTEMA, RS
  • Márcia Pereira da Silva Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10672

Keywords:

Ethics. Environmental. Society. COVID-19 powders.

Abstract

This essay aims to think about ethical possibilities for Latin America and the Caribbean in the post-COVID-19 context. It is a look from the field of Fundamentals of Environmental Education. From an existentialist hermeneutic horizon, the essay recovers, at first, a brief historical contextualization of ethics, pointing to the current scenario of exhaustion of the way of proceeding from capitalist anthropocentric ethics; the following presents some ethical dilemmas posed by the current situation of COVID-19 and the claim of Environmental Ethics; later it presents some ethical options for our continent. The study draws attention to the need to break with the capitalist mode of production and adopt eco-socialism, abandoning the energy matrix of oil and coal, valuing marginalized peoples, defending natural resources, resisting threats to democracy, facing up to climate change, perspectives from the Ontology of Hope and Cosmocene Ecology as an ethical horizon for a post-COVID-19 America.

 

Author Biographies

  • Vilmar Alves Pereira, Associação Rio Grandina de Umbanda e Religiões de Matriz Africana – ARUTEMA, RS

    Doutor em Educação, Professor e Pesquisador no Instituto de Educação e nos Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) e Educação em Ciências (PPGEC) da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA/FURG). Linha de pesquisa: Fundamentos da Educação Ambiental e integrante do Grupo de Pesquisa Política Natureza e Cidade, CNPQ. Mais informações: Currículo Lattes

  • Márcia Pereira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS

    Master in Education, PhD student in Environmental Education in the Graduate Program in Environmental Education - Research Line Fundamentals of Environmental Education (PPGEA/FURG); Pedagogue and Clinical Parapsychologist. Av. Italy km 8 Neighborhood Carreiros.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes,2015.

ANAVITÓRIA. Me conta da tua janela. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hC0EQGIcbUI . Acesso em 19/05/2020.

ARISTÓTELES. Tópicos. São Paulo: Abril, I987. (Os pensadores. v.4).

AZEVEDO, F.W. América Latina: 700 povos indígenas estão em sério risco de serem extintos. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/598791-america-latina-700-povos-indigenas-estao-em-serio-perigo. Acesso em: 17/05/2020.

BATISTA, I.M.S; MIRANDA, L.M. Os “Hidro negócios” nos rios da Amazônia. Rev. Bras. Hist. São Paulo, v. 39, n. 81, p. 117-139, agosto de 2019.

BOFF, L. Ética e Ecoespiritualidade. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

BOFF, L. Depois do Coronavirus, 2020. Disponível em: <https://jornalggn.com.br/politica/depois-do-coronavirus-por-leonardo-boff/>. Acesso em 19/05/2020.

BORNHEIM, G.A. Introdução ao filosofar: o pensamento filosófico em bases existenciais. São Paulo: Globo, 2009.

CHAUÍ, M. Convite a filosofia.14. ed. São Paulo: Ática, 2010.

ESPINOZA. Baruch de. Pensamentos metafísicos. São Paulo: Abril, 1987. (Os pensadores, v.l 7).

CEPAL, Comissão Econômica para América Latina e Caribe. Observatório COVID-19 en América Latina y el Caribe: Impacto económico y social. Disponível em: <https://www.cepal.org/es/temas/covid-19>. Acesso em 13/05/2020.

COMITÊ AMBIENTAL EM DEFENSA DE LA VIDA. https://www.escr-net.org/member/comite-ambiental-en-defensa-vida. Acesso em 20/05/2020.

DESCARTES, R. Discurso do método. São Paulo: Abril, 1983. (0s pensadores, v.l 5).

GADAMER H-G. Verdade e método: traços fundamentais de uma herme-nêutica filosófica. Tradução: Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 2002.

GRÜN, M. Em busca da dimensão ética da Educação Ambiental. Campinas: Papirus, 2007.

GRÜN, M. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. Campinas: Papirus, 1996.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução Márcia de Sá Cavalcante. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 1989. T.1

HERMANN, N, P. Validade em Educação: intuições e problemas na recepção de Habermas. Porto Alegre: EDICUPCRS, 1999.

LÖWY, M. Ecossocialismo, democracia e nova sociedade. Disponível e: http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/591623-ecossocialismo-democracia-e-nova-sociedade. Acesso em: 15 de maio de 2020.

OBSERVATÓRIO DE CONFLITOS MINEROS DE AMÉRICA LATINA. Disponível em: https://www.ocmal.org/las-huellas-del-extractivismo-en-los-conflictos-medioambientales-y-por-el-agua-en-contexto-covid-19/. Acesso em 11/05/2020.

OBSERVATÓRIO COVID-19 FIOCRUZ. Disponível em: <https://portal.fiocruz.br/observatorio-covid-19>. Acesso em 14/05/2020.

PEREIRA, V. A. Ecología Cosmocena: la redefinición del espacio humano en el cosmos. Jandiekua Revista Mexicana de Educación Ambiental, v. 3, p. 74-82, 2016.

PEREIRA, V. A; FREIRE, S. G; SILVA, M. P. da. Ontoepistemologia ambiental: vestígios e deslocamentos no campo dos fundamentos da Educação Ambiental. Pro-Posições, Campinas v. 30, e 20180011, 2019.

PEREIRA, V.A; MALTA, M.C. (Org.). Ontologia da Esperança: Educação Ambiental em tempos de crise. Juiz de Fora: Editora Garcia, 2020. v. 1. 183p.

PEREIRA, V.A. Existências ameaçadas: a Educação Ambiental em tempos de COVID-19. The Brazilian Journal of Development (BJD). Curitiba, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n4-337.

PINTO CALAÇA, I. Z.; FREITAS, P. J C.; SILVA, S. A.; MALUF, F. (2018). La naturaleza como sujeto de derechos: análisis bioética de las Constituciones de Ecuador y Bolivia. Revista Latinoamericana de Bioética, v.18, n.1, pp.155-171.

SANTOS, B.S; MENEZES, P.M. (Orgs.) (2009). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 532 pp.

SATO, M. O mundo será igual se o ser humano não aprender. Observatório da Educação Ambiental – OBSERVARE. Disponível em: https://observatorioea.blogspot.com/2020/05/mundo-sera-igual-se-o-ser-humano-nao.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+ObservatrioDaEducaoAmbiental+%28Observat%C3%B3rio+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+Ambiental%29. Acesso em: 19/05/2020.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Coronavirus disease (COVID-2019) situation reports. Disponível em: <https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports>. Acesso em 05/05/2020.

LEIBNIZ. G. W. Discurso de Metafísica. Paris: Aiilbier Montuigne. 1945.

Published

2020-08-06

How to Cite

PEREIRA, Vilmar Alves; SILVA, Márcia Pereira da. Towards an environmental ethics for Latin America and the Caribbean after COVID-19. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 549–567, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10672. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10672. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-05-20
Accepted 2020-07-26
Published 2020-08-06