Microalgae ecology and Environmental Education: assessing Environmental Perception and sensitizing fishermen in Mãe-Bá lagoon (Guarapari-Anchieta, ES, Brazil)

Authors

  • Juliana Miranda Ferreira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Lidiane Pereira da Silva Universidade Federal do Espírito Santo
  • Valéria de Oliveira Fernandes Universidade Federal do Espírito Santo
  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10455

Keywords:

Microalgae; Environmental perception; Coastal Lagoon; Ecology; Environmental education.

Abstract

This research aimed to develop theoretical and practical activities that would allow the assessment of the environmental perception of fishermen participating in the Pisciculture Project of the Mãe-Bá lagoon (Guarapari – Anchieta, ES, Brazil) and the introduction of knowledge about the functioning of this aquatic ecosystem, focusing on the importance of algae as bioindicators water quality and its application for sustainable management. From the speech of the interviewed fishermen and through the representations in mental maps, it is possible to infer that the environmental education work, even in the short term and in a punctual manner as carried out in this study, proved to be quite effective in terms of initial changes in environmental perception.

Author Biographies

  • Juliana Miranda Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduação em Ciências Biológicas pela UFES. Pós-graduação em planejamento e conservação ambiental pela ESFA. Mestre em biodiversidade tropical pelo Ceunes/UFES. 

  • Lidiane Pereira da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo. É Especialista em Análises Clínicas pela EMESCAM-ES. É professora da rede Estadual de Educação do Espírito Santo.

  • Valéria de Oliveira Fernandes, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Santa Úrsula, mestre em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos e doutora em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos. É docente permanente do PPGBV da Universidade Federal do Espírito Santo e do PPGBio da mesma Universidade, campus São Mateus, além de ser membro colaborador do PPGERN da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. É Professora Associada III da Universidade Federal do Espírito Santo. 

  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal de Goiás
    Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás- UFG (Campus Colemar Natal e Silva), Doutor em Educação- PPGE-UFES, Mestre em Educação- PPGE-UFES, Especialista em Educação Inclusiva e em Gestão Escolar, Pesquisador do GEPEI- Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Inclusão-UFES Pedagogo-Unicesumar, Biólogo-UFES

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Published

2021-02-03

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Artigos

How to Cite

FERREIRA, Juliana Miranda; SILVA, Lidiane Pereira da; FERNANDES, Valéria de Oliveira; ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes. Microalgae ecology and Environmental Education: assessing Environmental Perception and sensitizing fishermen in Mãe-Bá lagoon (Guarapari-Anchieta, ES, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 78–95, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10455. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10455. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-03-22
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-03