Controversial topics-Environmental Education-forest: what is the interaction of this triad in the school context?

Authors

  • Aline De Gregorio Universidade Estadual de Londrina
  • Anderson de Souza Moser Universidade Federal do Paraná
  • Elocir Aparecida Corrêa Pires Universidade Estadual de Maringá
  • Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10343

Keywords:

Teachers Education; Controversy; Curriculum.

Abstract

This research investigated the Environmental Education (EE), as well as the possible interactions between controversial themes and the forest for the inclusion of social-environmental controverses in the school context, during a continuous education process with the basic education teachers. This is a qualitative research in which we adopted the participative research modality.  The data were collected by a questionnaire. The results showcased the predominance of conservatory conceptions of the EE. The teachers with visions closest to the critical aspect proposed broader possibilities to include social-environmental controversies on the development of their educational practices.

Author Biographies

  • Aline De Gregorio, Universidade Estadual de Londrina

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática

  • Anderson de Souza Moser, Universidade Federal do Paraná

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação

  • Elocir Aparecida Corrêa Pires, Universidade Estadual de Maringá

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática

  • Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira, Universidade Estadual de Maringá

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática

References

BRASIL. Lei n. 9795 - 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental. Política Nacional de Educação Ambiental. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm > Acesso em: 02 ago. 2019.

BRASIL. Resolução no 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf > Acesso em: 04 ago. 2019.

GAYFORD, C.; DILLON, J.; SCOTT, W. Controversial environmental issues: a case study for the professional development of science teachers. International Journal of Science Education, v. 24, p. 1191-1200, 2002.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e responsabilidade. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n.118, p. 189-206, 2003.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. DA C. The Brazilian environmental education macro-politicalpedagogical trends. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23–40, 2014.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 1995. 87 p.

REIS, P. A discussão de assuntos controversos no ensino das ciências. Inovação, v.12, p. 107-112, 1999.

REIS, P. Os temas controversos na Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p. 125-140, 2007.

RIBEIRO, R.; KAWAMURA, M. R. Educação Ambiental e temas controversos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v. 14, n. 2, p.159-169, 2014.

SCOTERGAGNA, A.; NEGRÃO, O. B. M. Trabalhos de campo na disciplina de geologia introdutória: a saída autônoma e seu papel didático. Terra e Didática, Campinas, v. 1, n. 1, p. 36-43, 2005.

TOZONI-REIS, M. F. C. Pesquisa-ação. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, v. 1, p. 267-276, 2005.

Published

2020-08-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DE GREGORIO, Aline; MOSER, Anderson de Souza; PIRES, Elocir Aparecida Corrêa; MOREIRA, Ana Lúcia Olivo Rosas. Controversial topics-Environmental Education-forest: what is the interaction of this triad in the school context?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 271–281, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10343. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10343. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-02-19
Accepted 2020-04-14
Published 2020-08-23