Robotics, knowledge ecology and CTSA

Authors

  • Aline Lopes Rebouças Gomes Centro Universitário de Volta Redonda
  • Marcelo Paraíso Alves Centro Universitário de Volta Redonda, Volta Redonda

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10203

Keywords:

Daily life; Basic education; Robotics; CTSA.

Abstract

This study aims to investigate the teaching actions linked to the CTSA perspective carried out by students in the robotics project called: Roboticando no Rubão. The methodological scope came close to everyday studies, more specifically via research with everyday life, as we were immersed in the learning and teaching practices together with the students. The production of data was developed through two complementary actions: conversation circles with students and field notebooks. The data produced revealed that the practices developed by the project have emancipatory potential, given the signs of collective production based on participation and solidarity.

References

AVANZI, M.R.; MALAGODI, M.A.S. Comunidades Interpretativas. In: FERRARO JÚNIOR, L.A. (org.). Encontros e Caminhos: formação de educa-dores ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, 2005. p. 93-102.

CARVALHO, J.M. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Brasília/DF; CNPq, 2009.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

FOUREZ, G. Crise no Ensino de Ciências? Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre. Instituto de Física da UFRGS, v. 8, n. 2, ago. 2003.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MIGNOLO, W.D. Histórias locais/Projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. p. 505.

OLIVEIRA, I. B. Currículo como criação cotidiana. Petrópolis-RJ: DP et Alii, 2012.

RICARDO, E. C. Debate educação CTSA: obstáculos e possibilidades para sua implementação no contexto escolar. Ciência e Ensino, [s.l.], v. 1, p. 1-12, 2007.

ALVES, R. Rimas das ruas. Revista Z, Rio de Janeiro [on-line], n. 2, 2014. Disponível em: http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/rimas-das-ruas/. Acesso em: 21 jul. 2016.

SANTOS, B.S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, B.S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, B.S. (org.). Conhecimento Prudente para uma vida Decente. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, B.S. O fim do Império Cognitivo. São Paulo: Cortez, 2018.

SANTOS, B.S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, B.S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2002.

SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência, Tecnologia, Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 110-132, 2000.

SANTOS, R. E. (org.). Questões urbanas e racismo. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Brasília: ABPN, 2012.

TRISTÃO, M. A Educação Ambiental na formação de professores: redes de saberes. São Paulo: Annablume, 2004. 236 p.

VILCHES, A.; GIL-PÉREZ, D.; PRAIA, J. De CTS a CTSA: educación por um futuro sostenible. In: SANTOS, W. L. P.; AULER, D. (org.). CTS e Educação Científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2011. p. 185-209.

Published

2020-12-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GOMES, Aline Lopes Rebouças; ALVES, Marcelo Paraíso. Robotics, knowledge ecology and CTSA. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 410–422, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10203. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10203. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2020-01-13
Accepted 2020-06-08
Published 2020-12-10