Describing mathematics questions in assessments for the visually impaired

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.19572

Keywords:

Inclusive Mathematics Education, Inclusive Assessment, Adaptation of teaching materials

Abstract

This work is a continuation of the previous research presented in MES 11 (Marcone & Bortolucci, 2021), where we were trying to understand the role of the ledor (reader), a person who reads the test to the visually impaired person during an assessment. The work carried since then and up to the second half of 2022, following the conclusions made in our previous work, was focused on the study, understanding and systematisation of the process of adapting items, those related to mathematics such as drawings, tables, graphs, statements, and everything related to the elaboration of mathematics questions, and the activity of the maths test ledor. For this purpose, interviews were carried out with three professionals directly linked to this type of activity, with extensive experience in the activity of adapting mathematical tests, in addition to the analysis of theoretical references on the subject. We will present the main points addressed in each interview, such as the need for the test adaptation process to occur simultaneously with the test construction, so that the necessary interventions can occur before the test assembly is completed, followed by a discussion, with conclusions showing how important it is to describe an image properly, with minimum information, so the candidate can achieve the test with the time they have. This research was evaluated by an independent ethics committee and authorised to be carried out.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Renato Marcone, Universidade Federal de São Paulo

    Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Docente da Universidade Federal de São Paulo, Campus Diadema. Atua na área de Educação Matemática em temas como educação matemática crítica, educação matemática inclusiva e avaliação inclusiva. É membro do comitê internacional da Mathematics Education and Society (MES Community). Chefe do Departamento de Ciências Exatas e da Terra. Coordenador do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão do Campus Diadema. Coordenador do Observatório Institucional do Campus Diadema. Pai do João Aristides.

  • Rodrigo de Souza Bortolucci, Fundação para o Vestibular da Universidade Estadual Paulista
    Técnico em Avaliação (Núcleo de Pesquisa, Desenvolvimento e Avaliação Educacional) Employment

References

ADERALDO, M. F.; FRANCO, R. P.; DE OLIVEIRA, G. T. L. Introdução à Formação de Audiodescritores: Descrição de Imagens em Provas do ENEM. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 11, n. 1, p. 97–109, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-11-2940. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/2940. Acesso em: 26 ago. 2022.

MACHADO, L. V. A Ação de Ledores Diante de Questões de Matemática em Avaliações Públicas. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Matemática – PEMAT, 2020. Disponível em: DSc_10_Ledo_Vaccaro_Machado_1.pdf (ufrj.br). Acesso em 14 dez 2022.

Oliveira, M. V. M. (2017). Acessibilidade e ensino superior: desvendando caminhos para ingresso e permanência de alunos com deficiência visual na Universidade Regional do Cariri - URCA sob a perspectiva da avaliação educacional. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30744. Acesso em 26 ago 2022.

OLIVEIRA, T. M. S. [et al.] Guia de introdução à audiodescrição didática para docentes. Guarulhos: IFSP Campus Guarulhos, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/700372?mode=simple. Acesso em: 26 ago 2022.

VIEIRA, M. E. M. Recursos utilizados por estudantes com cegueira no Ensino Superior e o possível processo de desbrailização. Revista Instituto Benjamin Constant. V. 28, n. 64 (2022) - . Rio de Janeiro: Divisão de Pesquisa, Documentação e Informação. Disponível em: Recursos utilizados por estudantes com cegueira no Ensino Superior e o possível processo de desbrailização | Benjamin Constant (ibc.gov.br). Acesso em: 20 de dezembro de 2022.

Published

2024-11-29

How to Cite

Marcone, R., & de Souza Bortolucci, R. (2024). Describing mathematics questions in assessments for the visually impaired. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 31, 419-429. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.19572
Received 2024-10-02
Accepted 2024-11-20
Published 2024-11-29